hirdetés
hirdetés

440 milliónyi bírság idén a fogyasztók megtévesztése miatt

2010-10-29

Ezeregyszász olyan panasz érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fogyasztók megtévesztése miatt október végéig. Harmincnégy határozatban összesen 440 millió forintnyi bírságot szabott ki a hivatal, a Magyar Telekom kétszázmilliósa a legnagyobb.

A GVH leköszönő vezetése sajtóanyagban értékelte a 2010-es év első tíz hónapjának eredményeit. A közlemény a hivatal működésének és a versenyfelügyeleti, bírósági eljárások taglalása mellett külön részben elemeztea fogyasztók megtévesztésével kapcsolatos vizsgálatokat is.

A 2010-ben is a fogyasztók megtévesztése és a velük szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt indított eljárásokkal foglalkozott számszerűen a legtöbbet. A tájékoztatások széles palettáját érintő 34 határozatban összesen 440 millió forintot meghaladó bírságot szabott ki a hivatal. Ebben az évben is kiemelt versenyhivatali figyelem övezte a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások (Hungarian Economy Partners, Exit Finance Constitution, Euromobilien Hungary, Swiss Invest, InterCash Consulting) pénzügyi helyzetüket tekintve kiszolgáltatott fogyasztókat megcélzó tájékoztatási gyakorlatát, melyekkel szemben a fellépés határozottabb módját választotta a GVH: még eljárása befejezése előtt megtiltotta több vállalkozásnak tevékenységük meghatározott módon történő reklámozását.

Fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatások miatt az idei évben is számos gyógyhatású és egészségre ható terméket népszerűsítő vállalkozást bírságolt a GVH, melyek esetében határozatának a fogyasztók által jól érzékelhető felületeken történő közzétételére kötelezte a cégeket. Ebben az ügycsoportban a termékeiknek megalapozatlanul gyógyhatást, esetleg fogyasztó hatást tulajdonító vállalkozások hirdetései (pl. Free Choice, Gastroyal) még mindig meghatározóak.

A fentiek mellett a 2010-ben lezárult eljárások egy része (pl. a Digitania társkereső szolgáltatásait, a TeleMédia InterAktív televíziós betelefonálós játékát, a Tv2 Megasztár-szavazását vizsgáló eljárások) azt mutatja, hogy a telekommunikációs piacon az e hálózatokra ráépülő tartalomszolgáltatásokról nyújtott tájékoztatások megfelelősége még hagy kívánni valót. Bár a telekommunikációs piacra jellemző intenzív hirdetési tevékenység során fokozatos javulás figyelhető meg, nem sikerült elkerülnie a Magyar Telekom-nak a GVH 200 millió forintot kiszabó határozatát sem. Szintén pozitív elmozdulást észleltünk a nagyméretű kiskereskedelmi láncok hirdetési újságjaiban szereplő termékismertetők megfelelősége vonatkozásában. 

A GVH ebben az évben tízmilliárd forintnyi bírságot szabott ki összesen.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés