60 millióra büntették a Vodafone-t
2010-09-10
Mobilinternet-csomagjának népszerűsítése miatt évről-évre megbüntetik a Vodafone-t. Most 60 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
A Vodafone-t két éve és tavaly is megbüntette már a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), kifogása mindkét esetben a társaság mobilinternet-csomagjával volt kapcsolatban. A kiszabott bírság most minden eddiginél magasabb: a társaságnak 60 millió forintot kell fizetnie.
A versenyhivatal a Vodafone Internet Basic csomagjának tavaly május 2-a és július 31-e közötti kampányát vizsgálta. A promóció során az Internet Basic tarifacsomagot két év hűségnyilatkozattal vásárló fogyasztók számára a Vodafone a négyezer forintos havidíj felét 2009. július 31-ig elengedte. Az akciós csomag ára így kétezer forint/hó volt, ami – az előfizetés időpontjától függően – maximum három hónapon keresztül érvényesülhetett. A szolgáltatás ára a kedvezményes időszak elteltével, vagyis 2009. július 31. után (ami a gyakorlatban az augusztusban kezdődő számlaciklust jelenti) már négyezer forint volt. Az akcióban úgynevezett fogyó kedvezmény érvényesült, vagyis a potenciálisan elérhető kedvezmény az akciós időszak előrehaladtával csökkent. Az érintett időszakban az Internet Basic mobilinternet-csomagra mobilinternettel már rendelkező ügyfél nem válthatott.
A GVH a kampányt támogató szpotokat, bannereket, eladáshelyi szóróanyagokat és plakátokat, citylightokat, és a Vodafone által előfizetőinek megküldött One című magazinját vizsgálta. A hatóság szerint ezek a tájékoztatások nem nyújtottak valós képet a reklámozott mobilinternetszolgáltatás hirdetett kedvező díjáról és igénybevételének feltételeiről.
Mi volt a baj?
A versenyhivatal úgy véli, hogy a vizsgált tájékoztatások a fogyasztó által jól észlelhető főinformációként a szolgáltatás kedvezményes árát tüntették fel anélkül, hogy utaltak volna arra, hogy a feltüntetett összeg már a kedvezményes, csökkentett havidíjat jelenti. Ebből következően a fogyasztó gyakorlatilag fele akkora kiadásra számíthatott, mint amit hosszú távon, közel két éves periódusban ténylegesen fizetnie kell. A kifogásolt tájékoztatások között olyan is szerepelt, mely feltünteti ugyan a kétezer forint/hó kedvezményes díjat, ám nem jelent meg az az információ, hogy ez a kedvező lehetőség időben korlátozott, azaz kizárólag 2009. május 2. és 2009. július 31. között vehető igénybe.
A tájékoztatásokban alkalmazott kiegészítő - apróbetűs, vagy internetes banner esetén csillag alatt folyamatosan, illetve csak kattintással elérhető, esetleg a honlapon más menüpontban található - információk sem nyújtottak támpontot az eligazodásban – állapította meg a GVH. Amellett, hogy például a televíziós reklámok és a citylight-ok esetében a tájékoztatás rövid észlelhetősége és olvashatatlanul apró betűkkel történő megjelenítése miatt az információk észlelhetetlenek voltak, egyes esetekben a kiegészítő információkban foglaltak tovább fokozták a megtévesztés lehetőségét. Itt ugyanis a fogyasztó úgy kellett, hogy értelmezze az apró betűs, továbbá a csillag alatti tájékoztatást, hogy az általában kétezer forint/hó díjért igénybe vehető Internet Basic szolgáltatás ellenértéke, kétéves hűségnyilatkozat vállalása esetén mindössze ezer forint.
A GVH még kutatott is
A GVH álláspontja szerint a hazai fogyasztók vitathatatlanul legjellemzőbb tulajdonsága a termékekkel kapcsolatos árérzékenység és ezt igazolja a hatóság által tavaly áprilisában megrendelt kutatás is, mely az otthon internetezők mobilinternettel kapcsolatos ismereteiről, attitűdjeiről és véleményéről készült. A kutatás rámutatott arra, hogy a potenciális használók szerint a szolgáltatás havidíja és a szolgáltatás megbízhatósága a legfontosabb szempont, tehát ezek nyomnak a legtöbbet a latban akkor, amikor választanak az ajánlatok közül. A kutatás kiemelte, hogy egy kétezer forintos áremelkedés esetén az igénybevevők 68 százaléka váltana egy olcsóbb szolgáltatási csomagra, egyharmada pedig megszüntetné a mobilinternet előfizetését.
Mindenki mindig kampányol
A versenyhatóság a reklámok értékelése során figyelemmel volt arra is, hogy a vizsgált piacon rendkívül magas az „információs zaj”: a szolgáltatásokról a Vodafone mellett a Pannon és a T-Mobile is folyamatos reklámkampányokat tesz közzé, a termékpaletta széles, az egyes rész-szolgáltatások szabadon kombinálhatóak egymással, az árak rendkívül változatosak és változékonyak. Ebből következően az átlagfogyasztónak különösen nehéz a számára megfelelő megoldást megtalálnia és kiválasztania.
Határozatában a GVH a jogsértés megállapítása mellett 60 millió forint bírságot szabott ki a Vodafone-nal szemben. Bár az eladáshelyi szórólapokon szereplő tájékoztatásokat és a bannereket is jogsértőnek tekintette a versenyhatóság, azok miatt nem szabtak ki bírságot. A GVH az összeg meghatározása során figyelembe vette a reklámkampány költségeit, valamint a súlyosító körülmények között többek között azt, hogy a Vodafone-t az elmúlt években a versenyhivatal többször elmarasztalta. Enyhítő körülményként értékelték, hogy a kampány viszonylag rövid ideig tartott és a kifogásolt magatartás egyetlen csomagra vonatkozott.
A Vodafone idén kapott már magas büntetést a GVH-tól: 40 millió forint bírságot róttak ki rá az emelt díjas sms-ek miatt.