A BBH 28 év után szakított a Levi's-szel
Nem hosszabbította meg az együttműködést a Bartle Botle Hegarty a Levi’s-szel. Az ügynökség már két éve nem készített semmit a farmermárkának, Amerikában már korábban kikerült a megbízás a kezükből. Közel harminc év együttműködését nézzük át. Nektek melyek voltak a kedvenceitek?
„Secrets and lies” – ez volt a fősora a Bartle Bogle Hegarty (BBH) ügynökség által készített utolsó Levi’s reklámnak 2008-ban. Azóta egyetlen reklámot sem csináltak a farmermárkának, a végleges szakítást azonban csak most jelentette be Nigel Botle, a BBH vezérigazgatója. Nem volt különösebben meglepő, mivel két éve már a Wieden + Kennedy dolgozik Amerikában a Levi’snek, akkor ugyanis a BBH nem volt hajlandó elindulni a meghívásos tenderen. Egyelőre nem tudni, hogy a Levi’s kinek adja oda a megbízást, de nagy valószínűséggel a Wieden + Kennedy viszi tovább.
Huszonnyolc év
Sir John Hegarty, a BBH alapítója a Campaignben emlékezett vissza az 1982 tavaszán kezdődött legendás együttműködésre. „Épp, hogy megalapítottuk az ügynökséget, kaptunk egy levelet a Levi’stől, hogy nem találkoznánk-e? Azt hittük, ez valami vicc. A Levi’s, a világ egyik legmenőbb márkája üzleti dolgokról akar velünk beszélni? Biztosan tévedés. Nos, nem volt az. Úgy találtuk, hogy a Levi’s már nem menő márka, az eladások zuhantak, és kétségbeesetten kapkodtak segítség után. Az ítélet napjának forgatókönyvét adta elő nekünk a Levi’s” – írja Hegarty.
Az első BBH által készített Levi’s reklám a fekete farmerhez készített Fekete bárány volt. Két évvel később, amikor a Levi’s egész Európában újra be akarta vezetni az 501-est a BBH majdnem elveszítette a megbízást, mert nem rendelkeztek európai hálózattal. A tenderen a McCann Erickson Bruce Springsteennel szállt szembe a BBH mosodás sztorijával. A „Launderette” Marvin Gaye „I Heard it to the Grapevine” című számával reklámtörténetet írt, mindenki 501-es farmert akart. Az 1985-ös indulás óta összesen harminc 501-es reklám készült el.
Black Sheep, 1982
Laundrette, 1985
Hegarty kedvence az 1994-es Creek volt. Amellett, hogy Hegarty „varázslatosnak” nevezi a reklámot, úgy látja, hogy ez segített nekik felépíteni az ügynökséget, előmozdítva számos új rendező és kreatív karrierjét világszerte.
Creek, 1994
„Ha az ügyfél középszerűt akar, akkor soha nem fogsz tudni eladni neki valami nem hétköznapit. Szerencsére a Levi’s értékelte az átlagostól elütőt” – méltatja Hegarty a farmermárka döntéshozóit, de hozzáteszi, hogy sokszor nem értettek egyet. „Háromszor kellett visszamennünk, hogy meggyőzzük őket arról, hogy a Flat Eric egy briliáns ötlet” – mondja a kreatívigazgató, majd hozzáteszi: „Új hőst akartunk teremteni, nem egy izmos, kockahasú macsót, hanem egy sárga, bolyhos bábút”.
Flat Eric, 1999
További legendás Levi’s reklámok
Pool Hall, 1991
Drugstore (R: Michel Gondry), 1995
Spaceman, 1995
Clayman, 1995
Mermaids, 1997
Kung-Fu (R: Jonathan Glazer), 2000
Odyssey (R: Jonathan Glazer), 2002