hirdetés
hirdetés

A Chrome és Kína a Google fókuszában

2010-06-30
Félti kínai piacát a Google, így a jövőben igyekeznek jobban megfelelni a helyi hatósági előírásoknak, azonban a cenzúrát továbbra sem vállalják. A Chrome eközben leverte a Safarit.

Új stratégiát követ ezentúl a Google Kínában. A cég kedden azt közölte, megszünteti azt a gyakorlatot, hogy a keresőprogram kínai holnapjára kattintó internetezőket automatikusan hongkongi weboldalára irányítja át.

Azután döntöttek így, hogy az eddigi megoldást elfogadhatatlannak tartó kínai hatóságok megtagadhatják szerdán lejáró internetes tartalomszolgáltatási (ICP) engedélyének megújítását, márpedig arra minden kínai üzemeltetésű weboldalnak szüksége van a működéshez. Ezt évente újítja meg az ország ipari és informatikai minisztériuma. A folyamat általában jelképes, ritkaságszámba megy, hogy megújításkor vonják vissza a korábban már megadott engedélyt.

A cég új stratégiája, hogy a Google.cn weblapra látogatók előtt a következő üzenet jelenik meg: „A google.com.hk oldalra költöztünk". Ha a felhasználó a felületre kattint, akkor irányítják át a hongkongi honlapra, ahol már nincsenek érvényben a kínai korlátozások.

A Google március 22-én jelentette be, hogy beszüntette kínai keresőportálja öncenzúrázását, leállítja működését és az ázsiai ország szárazföldi részén élő internetezőket hongkongi honlapjára irányítja át.

A kínai hatóságok egyelőre nem reagáltak a Google jelenlegi lépésére, így nem tudni biztosan, elégedettek-e az új gyakorlattal, a Google nyilván azt reméli, hogy sikerült olyan megoldást találniuk, amelynek köszönhetően a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad.

David Drummond, a Google jogi igazgatója elmondta, hogy az új megközelítés megfelel a cég cenzúraellenes elkötelezettségének, és remélhetőleg a helyi jognak is. A felhasználók közvetlen átirányítása a hongkongi oldalra a következő néhány napon belül teljesen megszűnik majd.

A Google januárban bejelentette, hogy kivonul a kínai piacról a szigorú cenzúra és az őt ért hackertámadások miatt, végül azonban mégis maradt. Döntésében nagy szerepet játszott az ottani, 384 millió fős, egyre gyorsuló ütemben növekvő internet-felhasználói közösség, amelyen kínai vetélytársával, a Baiduval osztoznak.

Ugyancsak az amerikai gigászhoz kapcsolódó hír, hogy a Google Chrome került a harmadik helyre a böngésző programok toplistáján az Egyesült Államokban, megelőzve az Apple Safari programját. A Statcounter webstatisztikai oldal adatai alapján a Google szoftvere két év alatt küzdötte fel magát, így jelenleg 8,97 százalékkal a harmadik helyen áll az amerikai internetezők körében, míg az Apple Safari programja 8,88 százalékkal a negyedik helyre csúszott vissza.

Második a Firefox 28,48 százalékkal, az első pedig továbbra is a Microsoft Internet Explorer, amelyet az amerikai felhasználók 52 százaléka részesít előnyben. Világviszonylatban már korábban megelőzte a Chrome a Safarit, és stabilan a harmadik helyen áll 9,44 százalékkal, második a Firefox 31 százalékkal, az IE 52,78 százalékos részesedéssel pedig még mindig a világ legnépszerűbb böngészője.

(forrás: MTI, Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés