hirdetés
hirdetés

A hirdetés a kutya vacsorája lesz

2011-12-08

2011 a kijózanodás, 2012 a reménytelenség éve lesz Máth András, a Ringier kutatási igazgatója szerint, aki a Kreatív Csoport médiakonferenciáján tartott előadást. Draskovics Tibor, a PwC vezető partnere a gazdasági kilátásokkal kapcsolatban a bizonytalanságot, a reáljövedelmek és a vásárlóerő csökkenését jósolta.

Mire számíthatunk mi médiások, hogyan alakul a következő év? Erre keresik a válaszokat a budapesti Falk Miksa utcai Vinopolisban az előadók és a vendégek, a Kreatív Csoport által szervezett Magyar Média 2012 című konferencián. Az első, délelőtti előadások általános képet adtak az idei évről és arról, mire számíthatunk jövőre.

Draskovics Tibor, volt pénzügyminiszter, a PwC vezető partnere bevezető előadását azzal kezdte, hogy ugyan év végén van ez a konferencia, amikor már jobban látszik, hogy mi lesz jövőre, ő mégsem tud mást előre látni, mint a bizonytalanságot.

A magyar gazdasági helyzetet három egyidejűen jelentkező folyamat határozza meg: ezek a 2008 óta tartó globális pénzügyi válság elhúzódó hatásai, az eurozóna jelenlegi válsága és a magyar gazdasági helyzet kilátástalansága – magyarázta Draskovics Tibor, és nem biztatott, mivel szerinte jövőre a külső környezet sem segíthet minket. Nemcsak a környezet nem alkalmas arra, hogy növekedés indulhasson, hanem a belső lehetőségeket is szűkítette a kormány, hiszen mindenkinek kevesebb pénz van a zsebében.

Belföldi és külföldi üzletemberek és elemzők egyöntetű benyomása Magyarországról, hogy itt bármi megtörténhet, és ez az, amit a befektetők és a gazdasági szereplők nem szeretnek – tette hozzá a volt pénzügyminiszter. Jelentős növekedésnek tartja az adócentralizáció GDP-ben mért két százalékos növekedését, amit a vállalatok és a lakosság is meg fog érezni, ráadásul a reális jövedelem csökkenésével a vásárlóerő is megfogyatkozik.

Máth András, a Ringier kutatási igazgatója előadását szintén szabadkozással kezdte, hiszen nagy bátorság kell ahhoz, hogy jóslásba bocsátkozzon. A célja inkább az volt az előadásával, hogy utat mutasson a hallgatók számára.

A szakember úgy fogalmazott, hogy míg 2011 a kijózanodás éve volt, addig 2012 a reménytelenségé lesz. Míg 2008-ban és 2009-ben mindenki azt várta, hogy visszatér majd az a világ, ami 10-15 évig volt a médiapiacon, addig ez az elképzelés 2010-re és 2011-re porrá tört, ennek pedig az egyik legfontosabb jele az, hogy megváltozott az aktív-inaktívak aránya a társadalomban.

Kevesen beszélnek arról is, hogy az árfolyamváltozásoknak milyen hatása van a médiapiacra, pedig befolyásolja a külföldről vásárolt tartalmakat, vagy akár a papír árát is – hívta fel a figyelmet a Ringier kutatási igazgatója. Szerinte korábban is arról beszéltek a szereplők, hogy mennyire olcsó a magyar piac, a válság ezt még jobban erősítette, a csökkenő hirdetési költésekért pedig még nagyobb verseny indult a médiacégek között.

Máth András szerint 2012 azért lesz a reménytelenség éve a médiapiacon, mert ha már látjuk, hogy két-három évig is eltart a jelenlegi állapot, akkor a cégvezetők nem engedhetik meg maguknak, hogy a vállalatok további veszteségeket termeljenek.

„A gyorsan változó gazdasági környezet gyors stratégiai átalakítást igényel a vezetők részéről, a legfontosabb feladat ugyanakkor az lesz számukra, hogy megtalálják a fogyasztók pénzét. Mert jövőre a hirdetési bevétel csak a hab lesz a tortán a médiacégek számára, a kutya vacsorája. Vagy lesz, vagy nem lesz” – vizionált Máth András, és hozzátette: a jövő év alakulásáról a tulajdonosok már döntöttek, lépéseiket azonban a cégvezetők és beosztottjaik még nem ismerik.

 

Csuday Gábor

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés