hirdetés
hirdetés

A magyar fogyasztó - magányos és elzárkózó

2007-06-19
A magyarok 86 százaléka szerint a reklámnak nem befolyásolnia, hanem informálnia kell, és négyből hárman úgy gondolják, hogy a reklám életük részévé vált - hangzott el Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatójának prezentációjában a Magyar Fogyasztó 2007 című konferencián. Az eseményen délelőtt Nick Chiarelli és Lida Walsh, a GfK Roper Consulting igazgatója és társigazgatója beszélt a fogyasztói trendekről.
A fogyasztó áll annak a konferenciának a középpontjában, amely a NetAktív szervezésében június 19-én zajlik. A rendezvény délelőtti előadásaiban a GfK bemutatta a Roper Riport elnevezésű nemzetközi kutatását. A tanulmány a világ 25 országában évente több mint 30 ezer megkérdezés tapasztalatait összegzi úgy, hogy közben áttekinti a fogyasztói hangulat és fogyasztói értékek, társadalmi és életstílus trendek, a szabadidő eltöltési szokások, valamint a globális márkák helyzetének alakulását. Emellett bizonyos területeket - mint például az egészségügy, az autóipar, pénzügy, média és a technológiai fejlődés - részletesen is körbejár. A felméréshez hat új ország - köztük Magyarország - is csatlakozott, hazánkban ezer fő válaszait összegezték.

Nick Chiarelli a Roper Riportban felmért globális fogyasztói trendekről beszélt. A szakember 18 megatrendet említett. Mint mondta: globálisan négy fogyasztói hajtóerő - földrajzi hatás, életkor, életstílus és egyéni értékek - dominál, a fogyasztói magatartások ezek függvényében térnek el egymástól. Példaként hozta fel a kínai tuangou magatartást. Kínában az a bevett szokás, hogy ha egy fogyasztó autót akar vásárolni, akkor a neten ehhez partnereket keres magának - olyan embereket, akik szintén a kiválasztott modellt szeretnék megvenni - és csoportos kedvezmény reményében együtt mennek el a szalonba.

Lida Walsh a közép-európai fogyasztói trendváltozások között megemlítette, hogy egyre nagyobb szerep jut a szórakozásnak, pihenésnek, mobilitásnak, és a túlélés helyett a jobb élet áll a fókuszban. A kutatás szerint 2005 óta egyre nő a fogyasztók jövőbe vetett bizalma.

Míg a nyugati piacokon az öregedő társadalom újraszervezi az életét, addig Magyarországon a leépítés, felszámolás jellemző erre a korosztályra - mondta Kozák Ákos a magyarországi kutatás eredményeire hivatkozva. A felmérésben a lakosságot hat csoportra osztották. A legmeglepőbb eredmény az volt, hogy az elzárkózók csoportjába Magyarországon a megkérdezettek 30 százaléka került, ami kiugróan magas a globális eredményekhez képest. Az elmagányosodás a magyar társadalom lényeges trendje - mutatott rá Kozák Ákos, amely azzal a folyamattal is párhuzamba állítható, hogy egyre nő az egyszemélyes háztartások száma.

A rendezvényen június 19-én délután szó lesz az újfajta vásárlói értékrendről, és arról, hogy hogyan tud a magyar kiskereskedelem lépést tartani ezekkel az elvárásokkal és lehetséges-e partneri viszony kialakulása a fogyasztóvédelem és kiskereskedelem között. A témában Alexa György, a Magyar Köztársaság Országgyűlése Fogyasztóvédelmi Eseti Bizottságának elnöke; Kathi Attila, Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Társadalmi Kapcsolatok Főosztályának vezetője tart például előadást.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés