A magyar reklámokban túl sok a hang
Nagy hiba külön kezelni a reklámfilmet és a zenét – mondta Faltay Csaba (40), a sonic brandinggel foglalkozó Fishsonic zeneszerzője. Nevéhez több nemzetközi reklámzene, könnyűzenei munkák, hangszerelések fűződnek, feleségével pedig gyermekbaletteket és gyereklemezt készített.
Szorosan összefügg egymással, hogy zeneszerző, hangmérnök és zenei producer is vagy? Vagy szívesen foglalkoznál csak az egyik területtel?
Miben kell kreatívnak lennie a zenei producernek?
A zenei producert általában a lemezkiadó bízza meg a stúdiófelvétel lebonyolításával, de ez a szakterület ennél jóval szélesebb. A zenei producer technikai és zenei szinten tapasztalt, olyan ember, aki kívülről tudja figyelni a zenekart, és egyben pszichológus is. A hisztis énekest tudni kell kezelni, mert a stúdió egy kreatív műhely, ahol fontos, hogy mindenki jól érezze magát. A producer az, aki meghallja, ha egy gitár nincs jól behangolva – amit egy felvételre készülő, lelkes zenekartól nem feltétlenül kell elvárni –, vagy észreveszi, ha egy refrén egy taktussal több a kelleténél, esetleg rossz helyen van a dalban, és azt is meg tudja ítélni, hogy melyik dal lesz sláger. Egy zenekar sosem fog tudni hatékonyan működni producer nélkül, mert ha így lenne, akkor a külföldi sztároknak is felesleges volna az ilyenfajta segítség. Itthon sokan azt gondolják, hogy a zenei producerekre nincs szükség, ez érződik is a magyar zenén. Pedig a nyolcvanas években még nagy hangsúlyt kapott a szakmai tudás, akkoriban zenei rendezőknek hívták őket.
Nemzetközi tévéreklámokban használták már a szerzeményeidet. Hogyan jöttek ezek a felkérések?
A Ravensburgernek magyar animációs cég dolgozott, ők kértek fel, hogy írjak zenét a külföldi ügyfélnek. Amikor megérkezett a fax, hogy kint is elfogadták a munkámat, nagy volt a meglepetés. Általában nehéz nemzetközi szinten dolgozni, ehhez személyesen ott kellene lenni, bár az is igaz, hogy nemzetközi produkciókban kiírt zenei pályázatot is többször nyertem már. Ilyen volt egy Mastercard-reklám, amit csehek csináltak, és ennek ellenére nem a cseh zeneszerző nyert, a Marsnál pedig a másik induló egy dél-afrikai szerző volt.
K&V |
Mire szoktál ébredni? Melyik a kedvenc sorozatod? Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni? Melyik volt a legcikibb munkád eddig? Mikor volt utoljára kikapcsolva a mobilod? Sportoltál valamit komolyan? Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód? Hogy bírod az üzleti öltözetet? Mire vagy a legbüszkébb? Rendet tartasz az íróasztalodon? Mi lennél, ha lenne egy alternatív életed? Sör vagy bor? Voltál már részeg céges bulin? Mi a zsánered? Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz? Mi az, amit még mindenképp szeretnél elérni az életben? Kedvenc zenei stílusod? Álmaid munkahelye? |
Mitől jó egy reklámzene?
Attól, hogy a filmmel együtt működik, és eladja a terméket. Nagy hiba külön kezelni a reklámfilmet és a zenét. Adott esetben egy hárfa három hangja sokkal többet jelenthet, mint egy popsláger. Én úgy látom, hogy a magyar reklámokat túlságosan telipakolják hanggal, ami nem mindig jó, merni kell csöndet is használni. Ezen próbálunk változtatni a Fishsonickal, ami a sonic brandinggel, vagyis a márka és a hangok kapcsolatával stratégiai szinten foglalkozik. Egy lelkes zenerajongó és egy zenei szakember között az a különbség, hogy az előbbi az ízlésbeli preferenciáit akarja megvalósítani, míg az utóbbi hajlandó félretenni a kedvenceit, ha más a feladat. Érteni kell a zene dramaturgiáját, és ismerni kell az európai zene ezeréves történetét, működési mechanizmusát.
Feleséged, Tallér Zsófia a Zeneakadémián dolgozik, ő is zeneszerző. Segítetek egymásnak?
Igen, ha elakadok a trashmetáltól a nagyzenekari hangszerelésig egy technikai vagy egyéb problémánál, elég csak átmenni a másik szobába. Amikor a Katan című lemezt csináltam, akkor húsvét hétfőn kiderült, hogy másnapra kell még egy dal. A feleségem kottái között találtam egy házidolgozatot, amiben tetszett a hegedűtéma, átdolgoztam afrogitárra, és ebből lett a Gyűrű dal. De fordítva is igaz ez: Zsófi is „használja“ az én szakmai tudásomat, ha éppen szüksége van rá.
Milyen zene szól nálatok?
Semmilyen. A 17 éves fiunk számomra hallgathatatlan zenéket kedvel, de az Ipodján elég érdekes a playlist, a hörgős metált pumpálós techno követi, közte egy kis Mozarttal. Az ötéves fiunk gyerekzenét hallgat, például a közös munkánkat, a Fonogram-díjas Boribon muzsikál lemezt, melynek egyik dalában vokalistaként ő is közreműködött.