hirdetés
hirdetés
hirdetés

A magyar reklámokban túl sok a hang

Nagy hiba külön kezelni a reklámfilmet és a zenét – mondta Faltay Csaba (40), a sonic brandinggel foglalkozó Fishsonic zeneszerzője. Nevéhez több nemzetközi reklámzene, könnyűzenei munkák, hangszerelések fűződnek, feleségével pedig gyermekbaletteket és gyereklemezt készített.

hirdetés

Szorosan összefügg egymással, hogy zeneszerző, hangmérnök és zenei producer is vagy? Vagy szívesen foglalkoznál csak az egyik területtel?

Faltay Csaba (Fotó: Egyed Péter)
Faltay Csaba (Fotó: Egyed Péter)
Szívesen vagyok mind a három, bár ha választhatnék, zeneszerző és producer lennék. A kényszer hozta, hogy hangmérnök is lettem, mert nem voltam megelégedve a lemezek hangfelvételeleivel. Az első keverőasztalomat a kilencvenes években vettem meg, és autodidakta módon tanultam, szerencsére mindig volt mit megugrani. Amikor az első Emil Rulez-lemez készült, akkor például életemben először vettem fel dobot. Azóta tudom, hogy milyen hibákat követtem el. Jó tulajdonságomnak tartom, hogy képes vagyok kívülről is hallani a felvett zenét. Ez a fajta objektív hallás kell a producernek, és kreatív segítséget nyújt a zenészeknek. A producer a zenész „harmadik füle“.

Miben kell kreatívnak lennie a zenei producernek?

A zenei producert általában a lemezkiadó bízza meg a stúdiófelvétel lebonyolításával, de ez a szakterület ennél jóval szélesebb. A zenei producer technikai és zenei szinten tapasztalt, olyan ember, aki kívülről tudja figyelni a zenekart, és egyben pszichológus is. A hisztis énekest tudni kell kezelni, mert a stúdió egy kreatív műhely, ahol fontos, hogy mindenki jól érezze magát. A producer az, aki meghallja, ha egy gitár nincs jól behangolva – amit egy felvételre készülő, lelkes zenekartól nem feltétlenül kell elvárni –, vagy észreveszi, ha egy refrén egy taktussal több a kelleténél, esetleg rossz helyen van a dalban, és azt is meg tudja ítélni, hogy melyik dal lesz sláger. Egy zenekar sosem fog tudni hatékonyan működni producer nélkül, mert ha így lenne, akkor a külföldi sztároknak is felesleges volna az ilyenfajta segítség. Itthon sokan azt gondolják, hogy a zenei producerekre nincs szükség, ez érződik is a magyar zenén. Pedig a nyolcvanas években még nagy hangsúlyt kapott a szakmai tudás, akkoriban zenei rendezőknek hívták őket.

Nemzetközi tévéreklámokban használták már a szerzeményeidet. Hogyan jöttek ezek a felkérések?

A Ravensburgernek magyar animációs cég dolgozott, ők kértek fel, hogy írjak zenét a külföldi ügyfélnek. Amikor megérkezett a fax, hogy kint is elfogadták a munkámat, nagy volt a meglepetés. Általában nehéz nemzetközi szinten dolgozni, ehhez személyesen ott kellene lenni, bár az is igaz, hogy nemzetközi produkciókban kiírt zenei pályázatot is többször nyertem már. Ilyen volt egy Mastercard-reklám, amit csehek csináltak, és ennek ellenére nem a cseh zeneszerző nyert, a Marsnál pedig a másik induló egy dél-afrikai szerző volt.

K&V

Mire szoktál ébredni?
A telefon ébresztőórájára.

Melyik a kedvenc sorozatod?
Nem nézek sorozatokat.

Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni?
Határidővel.

Melyik volt a legcikibb munkád eddig?
Olyat, amit később letagadnék, nem vállalok el.

Mikor volt utoljára kikapcsolva a mobilod?
Tegnap.

Sportoltál valamit komolyan?
Igen, kung-fuztam.

Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód?
A budapesti Olasz Kultúrintézet kávézója.

Hogy bírod az üzleti öltözetet?
Nem kell hordanom, de szeretem az öltönyt.

Mire vagy a legbüszkébb?
A családomra.

Rendet tartasz az íróasztalodon?
Fogjuk rá.

Mi lennél, ha lenne egy alternatív életed?
Kínai szerzetes.

Sör vagy bor?
Bor.

Voltál már részeg céges bulin?
Nem járok céges bulikba, egyedül dolgozom.

Mi a zsánered?
A feleségem.

Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz?
A gyermekeim.

Mi az, amit még mindenképp szeretnél elérni az életben?
Unoka.

Kedvenc zenei stílusod?
Alkalmazott zeneszerzőtől ilyet nem lehet kérdezni…

Álmaid munkahelye?
Most is stúdióban dolgozom, de ha ez mondjuk a Riviérán lenne, azt nem bánnám.

Mitől jó egy reklámzene?

Attól, hogy a filmmel együtt működik, és eladja a terméket. Nagy hiba külön kezelni a reklámfilmet és a zenét. Adott esetben egy hárfa három hangja sokkal többet jelenthet, mint egy popsláger. Én úgy látom, hogy a magyar reklámokat túlságosan telipakolják hanggal, ami nem mindig jó, merni kell csöndet is használni. Ezen próbálunk változtatni a Fishsonickal, ami a sonic brandinggel, vagyis a márka és a hangok kapcsolatával stratégiai szinten foglalkozik. Egy lelkes zenerajongó és egy zenei szakember között az a különbség, hogy az előbbi az ízlésbeli preferenciáit akarja megvalósítani, míg az utóbbi hajlandó félretenni a kedvenceit, ha más a feladat. Érteni kell a zene dramaturgiáját, és ismerni kell az európai zene ezeréves történetét, működési mechanizmusát.

Feleséged, Tallér Zsófia a Zeneakadémián dolgozik, ő is zeneszerző. Segítetek egymásnak?

Igen, ha elakadok a trashmetáltól a nagyzenekari hangszerelésig egy technikai vagy egyéb problémánál, elég csak átmenni a másik szobába. Amikor a Katan című lemezt csináltam, akkor húsvét hétfőn kiderült, hogy másnapra kell még egy dal. A feleségem kottái között találtam egy házidolgozatot, amiben tetszett a hegedűtéma, átdolgoztam afrogitárra, és ebből lett a Gyűrű dal. De fordítva is igaz ez: Zsófi is „használja“ az én szakmai tudásomat, ha éppen szüksége van rá.

Milyen zene szól nálatok?

Semmilyen. A 17 éves fiunk számomra hallgathatatlan zenéket kedvel, de az Ipodján elég érdekes a playlist, a hörgős metált pumpálós techno követi, közte egy kis Mozarttal. Az ötéves fiunk gyerekzenét hallgat, például a közös munkánkat, a Fonogram-díjas Boribon muzsikál lemezt, melynek egyik dalában vokalistaként ő is közreműködött.

(forrás: Kreatív)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés