A nagyok szórakozása
Lego Serious Play: üzleti célú fejlesztőjáték
Az első ránézésre önfeledten játszadozó felsővezetők valójában a Lego Serious Play tréningen vesznek részt éppen, ahol a Lego-kockára, a világ egyik legismertebb játékára épülő vállalatfejlesztési metodikával ismerkednek. Az új módszer 2002 óta hódít a szervezeten belüli egységes vezetés és a döntéshozatali mechanizmusok hatékonyságának fokozására nagy figyelmet fordító multinacionális cégek között, sőt tavaly óta már Magyarországon is bárki legózhat üzleti teljesítménye javításának reményében.
Játék a sikerért
A Lego Serious Play módszert a dániai játékgyár saját céljaira kezdte kifejleszteni néhány évvel ezelőtt: megoldást kerestek a gyors üzleti ciklusokat nehézkesen kezelő hierarchikus szervezet feloldására. Miután a tanácsadói munka átütő eredménnyel járt, a cég tulajdonosai a módszer továbbfejlesztésére egy svájci székhelyű, Imagination Lab nevű nonprofit szervezetet hoztak létre, amely más vállalatok számára is elérhetővé tette
a játékgyár vezetőcsoport-építő és stratégiai döntéseket előkészítő metodikáját. A módszer hatalmas sikert aratott: az utóbbi években már olyan cégek alkalmazták a módszert, mint a Daimler-Chrysler, az Orange, az Alcatel, a Tetra Pak vagy éppen a Nokia.
„Közép-Európában egyedül Magyarországon érhető el a Lego Serious Play metodika, mivel a módszert csak olyan piacra vezetik be, ahol elég fejlettek a tanácsadói hagyományok, és magas a szervezetvezetési kultúra és van olyan tanácsadó cég a piacon, akik megfelelnek egy nagyon komoly szervezeti és szakmai audit elvárásainak” – mondta Vécsey Zsadány, a módszert hazánkban bevezető IQ Consulting ügyvezetője. Azért megjegyezte: „A Lego Serious Play sikeréhez az is hozzájárul, hogy a világon nálunk a legnagyobb a Lego-penetráció, azaz az egy főre jutó építőkocka-mennyiség.”
„A Lego Serious Play valójában nem egy tréning, hanem egy vezetői workshop. A klasszikus módszerekkel ellentétben a résztvevők nem egy elvont probléma megoldásával foglalkoznak, hogy az így szerzett tapasztalatokat később megpróbálják a munkájukra alkalmazni, hanem mindvégig a cég működését játsszák el” – tette hozzá Bodor Márton, az IQ Consulting tanácsadója. Szerinte míg például egy vadvízi evezés csak az összetartozás érzését adja a cégnek, addig két nap együttlegózás után egy vállalat vezetői tisztázni tudják, hogy melyek a legfontosabb döntéshelyzetek, sőt megoldást is találhatnak a felmerülő problémákra.
A kétnapos workshop alatt a résztvevők mindvégig szimbólumokkal dolgoznak: megépítik cégük piaci környezetét, a vállalat felépítését vagy akár jövőképét, sőt modellezik saját helyzetüket is a cégen belül. A játék közben a vezetők végig a modellekről beszélgetnek, éppen ezért mindenki gátlások nélkül mondja el véleményét a cégről vagy saját szerepéről, így a metodika alkalmazói szerint felszínre kerülnek a problémák, és kikristályosodnak a menedzsment feladatai.
Kockáról kockára
„A Lego Serious Play a vezetői tréningek Ferrarija” – állította Vécsey Zsadány, aki szerint a kétnapos workshop akár kétszer annyiba is kerülhet ugyan, mint egy hagyományos tréning, de a cégeknek mégis megéri, hiszen az ott tanultakat már szinte másnap felhasználhatják a mindennapi munkában.
„A játék során nagyon hamar, akár fél óra alatt feloldódnak a résztvevők, így sokkal több idő jut a valódi problémák megbeszélésére” – tette hozzá Bodor Márton, aki azért fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a metodika nem önfeledt szórakozáson alapul, a résztvevők konfliktusokon keresztül jutnak el a megoldásokig, így többször előfordult már, hogy a felsővezetők könnyeikkel küszködve meséltek az általuk épített modellről.
A Lego Serious Play program alatt a résztvevők huszonnégy kiló építőkockával játszanak. A készletben megtalálhatóak a Duplo, a Lego és a Technics játékok elemei is.
A készletet kifejezetten ehhez a módszerhez válogatták össze, minden darabnak szerepe lehet a workshop során. A dobozban például tavaly még középkori várelemek is voltak, de a tanácsadó cégek visszajelzései alapján ezeket a gyártó kivette a készletből, mivel gyakran elterelték a résztvevők gondolatait.
Az állandó visszacsatolás ellenére azonban a Lego Serious Play egyik korlátja lehet, hogy szigorú megállapodás köti a tanácsadó céget a nemzetközi licenc pontjainak betartásához, így a módszert csak bizonyos határok között lehet alkalmazni a helyi piaci viszonyok, illetve vállalatvezetési kultúrák közti különbségekhez.