A Nordsee szlogenpályázatot hirdetett. Miért rossz pr- egy szlogenpályázat? Mit üzen a fogyasztóknak, mit a reklámszakmának? Kaszás György publicisztikája.
Kedves látogatónk! Ez a tartalom csak a Kreatív Online előfizetői számára elérhető, kérünk, a megtekintéséhez lépj be!
Ha nincs kéznél a jelszó, érdemes előkeresni, mert a jövőben az archívum mellett az exkluzív tartalmaknál is sűrűbben találkozhatsz majd vele. Azelofizetes@pphmedia.hu címen segítünk, ha nem került elő.
Ebben valóban sok igazság van, voltak/vannak nekem is ilyen érzeteim az eredeti cikk olvasása közben is.
Ám nem hiszem, hogy Kaszás ne értené ugyanezt, avagy bármit félreértene. Pontosan tudja ő is, hogy az effajta "pályázatok" valójában "közösségi kampányok".
De ha pályázatnak hívjuk, meg díjai vannak, azt a látszatot keltjük, hogy tényleg "A Szlogen"-t keressük, akkor egyrészt belehazudunk (ismét) a "szeretett fogyasztónk" (ma trendyn: rajongónk...) szemébe ("aki hazudik, az csal, aki hazudik, az lop, hazudni, lopni csúnya dolog" - imígyen dalol a Bikini...), másrészt tényleg károkat okozunk a szak(ma)szerű reklámszakma presztízsének! Felhígítjuk! Még akkor is, ha valójában a "hígulás" látszólagos!
És Kaszásra az a jellemző, hogy mindig védelmére kel a professzionális reklámszakmának, még akkor is, ha a "támadás" csak látszólagos (de eredményes lehet!). Ez egyfajta preventív védelem a részéről. Egy "hajnali sikoly", hogy éberen töltsük a következő szakami napot! És ezzel ő igenis a szakmát -annak munkásait, köztük Téged is Discordian- védi. Mert ezt védeni kell! Ebben meg neki van igaza! (Csak halkan fűzöm hozzá, hogy van pár "szakmai szövetség", érdekvédelmi szervezet, akiknek többek között ez is a dolguk lenne - de hát a gitt még mindig nem elég puha...)
A közösségi kampányokra meg számtalan igazán testhez álló formát találhatna egy halas cég. Pl. rendezhetne korosztályos horgászversenyeket, vagy halsütő versenyt "halzabálók éjszakájával" beirdalva, ahol saját "pozítív rajongói véleményeikkel", akár jutalomért, versenyszerűen stndupolhatnának a kreatív civil rajongók,stb, stb. Olyan "rajongógyűjtéseket", amelyek nem vetnének véletlenül sem rossz fényt egy "amúgy" partnerszakmára!
Szóval azért ezt a "pályázatot" érdemes lett volna kicsit továbbgondolnia az "illetékeseknek". És akkor most öröm lenne, nem vita!
Szerintem Kaszás teljesen félreérti, hogy miről szól a Nordsee pályázata. Ha valóban így akarnának szlogent keresni, akkor tényleg teljesen hülyék lennének, de pont az általa hozott példák mutatják, hogy az ilyen pályázatoknak egyáltalán nem az a célja, hogy új szlogent találjanak. Arra viszont, hogy aktivizálják a fogyasztókat, növeljék az elkötelezettségüket, lojálissá és rajongóvá tegyék őket, remekül alkalmasak. (Ha megnézitek a MacWorld-ös példát, az nagyon jól szemlélteti, hogy hogyan lehet úgy kommunikálni azt, hogy nem használják fel a beküldött szlogeneket, úgy, hogy ne sértődjenek meg rajta a fogyasztók, hanem továbbra is lelkesek maradjanak)
" Hanem egy félmondat a pályázat kiírásában: „A jó ötlethez nem kell reklámügynökségi tapasztalat” – írják. Lefordítom. Egy szlogent bárki meg tud írni. Ergo: a reklámszakma nem szakma. A reklámalkotókra nincs szükség."
Ez a rész is teljes tévedés. Ez a mondat nem ezt jelenti, hanem azt, hogy: "Tudjuk, hogy nem vagy szakmabeli, de kíváncsiak vagyunk az ötleteidre, kíváncsiak vagyunk, hogy mit mondanál rólunk, milyen pozitívumokat találsz a cégünkben. Minket érdekelnek a vevőink. Nem zavar, ha nem vagy szövegíró, ha nem bánsz jól a szavakkal, az se baj, ha érettségi óta nem volt ceruza a kezedben vagy ha félanalfabéta vagy - a vevőnk vagy és szeretünk téged, írj hát nekünk arról, hogy te miért szeretsz minket." Alapvető, kísérletekkel igazolt reklámlélektani fogás, hogy ha valakit ráveszünk arra, hogy pozitív állításokat fogalmazzon meg valamivel kapcsolatban, akkor utána pozitívabban fogja látni az adott dolgot, még akkor is, ha jutalom reményében írta azokat a pozitívumokat.
Rávenni a fogyasztókat, hogy mondjanak rólunk szépeket hasznos és ahhoz, hogy rávegyük őket erre, olyanokat kell mondanunk nekik, amivel legyűrjük az őket a cselekvéstől visszatartó gátakat. Ha azt mondjuk, hogy "igazán jó reklámot csak a tapasztalt copywriterek tudnak csinálni", az elrettenti őket - ha viszont úgy csinálunk, mint a Nordsee, akkor lelkesen jönnek.
Amúgy ez a mondat lényegében analóg a reklámoknak az olyan állításaival, hogy "nem kell szakácsnak lenned ahhoz, hogy tökéletesen főzz - hála az x. zacskóslevesnek", "nem kell modellnek lenned ahhoz, hogy tökéletes legyen a hajad - a samponunkkal".
Ha Kaszás logikáját követnénk, akkor bármelyik mirelitpizza vagy zacskósleves reklám után szakácsok tömegei tiltakozhatnának, hogy az adott reklámozó úgy gondolja, hogy bárki meg tud csinálni egy tökéletes vacsorát, tehát a szakácsszakma nem szakma és a szakácsokra nincs szükség.
A reklámoknak szinte elkerülhetetlen velejárójuk a túlzás... és bár pályázatnak nevezi magát, de a Nordsee-nek ez az akciója sem más, mint reklám. Névértéken kezelni és szó szerint értelmezni olyan félreértés, mintha arra panaszkodnánk, hogy a macskák igazából nem is Whiskast vennének vagy hogy valójában nem is a Tschibo a legtöbb, mi adható.
szia
Látod, néha mire megyek vele :):) ma épp rád gondoltam az előadáson( a régi reklámokról volt szó!) amúgy meg törd a fejed...hátha megnyered :)))
üdv..
Egy ékkô! Északi vizek mélyén rejtezô kagylóban érlelt gyöngyszem!
Azért maradnék még versenyben (bízva abban, hogy a halas vállalat "szakmai" zsûrije nem veszi észre az apró nyelvtani bakit...):
Hogyha éhes hallatlanul,
Ne maradjon halatlanul.
Vagy esetleg ezzel elvinném a pálmát... akarom mondani, az algát?:
Van itt minden: halacska, rák,
Várnak finom halas kaják.
Egyébként a várható döntés:
a cikked körül megjelent összes javaslatot kérik majd, egyetlen mondatba fûzve, esetleg ritmusok és rímek nélkül, hogy az üzenet minél egyszerûbb és érthetôbb legyen...
Hát kedves Gyuri!
kavicsq kolléga aztán jól megmondta neked!Ő a nem "szakmai előismereteken", hanem "tehetségen, empátián" alapuló felindult lelkületével nem vette észre, hogy a Just do it! szlognet Te sem tulajdonítottad soha (még itt a cikkedben sem!) a magyar reklámszakmának. "Ékeskedésről" meg, ismerve Téged, végképp szó sem eshet!
Egyáltalán a kolléga tudja, ki is "A Kaszásgyuri" és mit tett már le az asztalra??!! Vagy ez már tényleg nem érték a XXI.sz. Magyarországán??!!
Amúgy veled a lényeget illetően egyetértek és, anélkül, hogy politizálni akarnék, azt fűzöm hozzá, hogy érzek némi "áthallásokat" a "szolgen-tender jelenség" és a "nemzeti konzultáció" jelenség között. Az összes említett PR-kockázat bizony utóbbiban is benne van, és ments' Isten, hogy igazam legyen!Mert az lenne csak az igazán nagy baj!
Amúgy ehhez pl. mit szóltok (agesszívan nyomulós, áttörős stílusban):
Szemet szemér', fogat fogér'
Döntsd a falat falat halér'
Nordsee
(Már látom is 3D-s filmen...)
Bekűggyem?
CQ és para49! üdv néktek is, keblemre barátaim!
thing! Nagyon jó a logó.
Ez egy demagóg hülyeség. A reklámszakma ezen része inkább tehetségen, empátián, alapul, nem szakmai előismereteken.
Lehet jó grafikus az, aki nem grafikusként dolgozik. A "reklámszakma" terméséből is bőven lehetne kiemelni szebbnél szebb szlogent. Olyat, amitől elkapcsolom a tv-t, átlapozom a magazint! Tény, hogy aki ezzel foglalkozik nem ír le olyat, mint amit kiemeltél, de azt hiszem keresned kellett az ilyen elmés szlogent a beküldöttek között. Elég szélsőséges példa volt. A just do it szlogenhez semmi köze a magyar reklámszakmának, nem azzal kellene ékeskedni!
Szia!
mint régi McCann-s motoros :) mélységesen egyetértek veled. - nap mint nap látjuk amint "reklámszakembereknek való személyek" tova tünő erkölcsi félistenség közeli állapotában él vagyis inkább a sajátságos gondolat világát közvetiti felböfögve a józanság és a mértéktartás nélkül...erre csak egy gondolat jut eszembe erről : "Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel."...
további szép napot neked.
ui: Fejétől bűzlik a hal!
Szerintem a PS-ben megírt javaslatodat kûggyed be, mert az ô szemléletük szerint valószínûleg tetszetôs.
De lehet, hogy leverlek ezzel:
Nordsee. Nálunk minden hal Önért él-hal.
:-)
Egyébként lehet, hogy komoly elismerést kapott a cégnél a "marketinges" az ötletért. Hiszen egyszerre jönnek olcsón a szlogenek és ömlik a PR aktivitás... Valószínûsítem, így szólt az értékelés:
"Költséghatékony és szerethetô."
Nem kell ide profi.
Hiszen a reklámszakma úgyis a béka segge alatt van.
A halas cég meg ilyen állat feldolgozásával/értékesítésével nem foglalkozik, pláne az alsó fertálya alatt tartózkodó szakmával.
Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.