hirdetés
hirdetés
hirdetés

A nyelvi humorról

Így önti dalba ma

Az ihletett copywriter szereti anyanyelvét, és gyengéd hozzá. Nem reta rdált gyerekként legózik vele, hanem elülteti a szótőt, trágyázza, öntözi. Megvárja, hogy kinőjenek természetes toldalékai, és életképes virágként nyújtja át szerzeményét.
hirdetés
Szőke András fejére felkerült már ezen az oldalon az ezüstpapír korona. [Lásd Milyen volt szőkesége?, Kreatív, 2007 április. – A Szerk.] De kénytelen vagyok visszamutogatni rá, mert még mindig nemigen akadt kihívója a magyar tévéreklámok közt, viszont kapott egy remekbe szabott szöveget.

A versenyszám neve emberábrázolás. Sosem árt, ugye, ha a reklámunkban szereplő figura figyelemreméltó, egyben szimpatikus, esetleg azonosulásra késztet. Neadjisten nem úgy néz ki, mint aki súgógépről hazudik. Gusztustalan, visszataszító és hiteltelen alakot csak jó okkal érdemes bevenni a jelenetbe, mondjuk mert ronda és finom.

Szőke és Badár persze azért színészek, és nem betanított munkások, hogy ezt meg tudják oldani. De ahogy az új szériából kitűnik, Szőke kapitány nemcsak jópofa, de tud pontosan lőni is. Csak szöveg kell a tárba.

A nagy légicsaták hősei mindig a pilóták. Ennek a szériának is Szőke kapitány lesz a maradandó védjegye, a reklámtörténelem őrá fog emlékezni. De a győzelemben nélkülözhetetlenek azok, akik a pilóta alá teszik a gépet, akik éjt nappallá téve feltalálnak, kísérleteznek, tökéletesítenek. Az ő nevüket homály fedi, ahogy a szövegírókra is ritkán vetül a siker fényéből.

Ilyet szól: jóárasítani a tányéros tévét. A bumfordi kisember, a maga fabrikálta szakszavakkal operáló kocsmafilozófus. Kádár János csippent fél szemével, huncutkásan. Íme, a Kőbányai-Lúdas Matyi-Wartburg csomagba a kábeltévét beemelő kisember. Aki forradalmi vívmányként szeretné eljuttatni honfitársaihoz a Sport1-et és a Spektrumot. Sztorija van. És valamicskét enyhíti a Besenyő Pista bácsi elvesztése felett érzett fájdalmunkat.

Eszméletlen precízen célzott három szó ez: jóárasítani a tányéros tévét. Az eleven, spontán nyelvi humor eleve ritka madár a reklámban, sőt szerte a hazában. Nem a véletlen, hanem a természetes szelekció műve, hogy a magyar reklám egyik legnagyobb alakja hátborzongató szóviccekkel és kínrímekkel lett naggyá, és maradt a csúcson. Azokhoz képest ez a mondat kifinomultan vicces, a helyzetkomikummal összejátszva az. Nemcsak a szpoton, hanem az egész reklámvilágon belül ül az irónia: az értéknövelt biszbaszok, az aranytárskártyák, a calgonizálás és a Special Black Line Editionök közt a jóárasított tányéros tévé élénk és kegyetlen karikatúra.

De nem elég viccesnek, meg frappánsnak lenni. Láttam az imént egy tök korrekt és aranyos szpotot, kisgyerek galacsinokat dobál a szemetesládába, amitől aztán felnőttkorára világbajnok vízilabdázó lesz – jól van ez, nincs vele baj. Hacsak az nem, hogy most úgy kellett kigugliznom, kinek a reklámja is volt ez. Vodafone egyébként, csak hát köze sincs a termékhez. Lehetne vitamin, vagy joghurt, vagy BMW. A jóárasított tányéros tévé, az full konkrét. Benne van, hogy tévé, meg hogy olcsóért van. Ennyi. Nincs ennél primitívebb üzenet: olcsóbb lett a karaj. Ahhoz még Szőke kapitány mesterségbeli tudása sem elég, hogy ezt hatásosan és feltűnően eladja. Itt nagyobbat kell dobni, mint az összeragasztott távirányító, mert árajánlattal teli a padlás.

Ilyenkor csak a költészet segít. Az alanyi költő árzabálóval és árelőnnyel áll elő. Eldöcög az végül is ebben a mezőnyben, ahol más alanyi költők bestiálisan megerőszakolnak szavakat, ahogy a fukart a Saturn pribékjei. Az ihletett copywriter azonban szereti anyanyelvét, és gyengéd hozzá. Nem retardált gyerekként legózik vele, hanem elülteti a szótőt, trágyázza, öntözi. Megvárja, hogy kinőjenek természetes toldalékai, és életképes virágként nyújtja át szerzeményét. Új szavakat adni a nemzetnek, és ebből megélni, kultúrát csempészni abba a nyomorult fél percbe, ha már tévébe megy naponta ötször: ez nemes és dicső munka. A reklám nem mocskos és nem kártékony. A selejt teszi azzá.
hirdetés
Hozzászólások (2 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Élveztem a teljes cikket, de az utolsó két mondatért különösen érdemes volt!
#
Teljesen egyetértek! A magyar nyelv olyan különlegesen árnyalt és sokrétű jelentéstartalmakkal bír, hogy szinte páratlan! Nem véletlen, hogy sok magyar szinkronszöveg
ezerszer jobb, kifejezőbb, mint az eredeti. Nyelvtanilag tökéletes nyelvi bravúrokra alkalmas a mi nyelvünk, teljesen normális használattal is, nem kell belőle nyakatekert
"szóvicceket" farigcsálni. Csak egy múltbéli példa: a Macskafogó 1 "4 patkányos" (Négy Gengszter?), ám ötcsillagos dala. Hajnal "Pöpe" István szerzeménye! A bravúr
az, hogy a tisztán angolszász ritmikájú szvingre, olyan tökéletes prozódiával tudott magyar szöveget írni, hogy sehol nem botlik meg, még a hihetetlen gyors tempó
ellenére sem. Ettől érthető a szöveg. Az is igaz, hogy sokat kellett vele dolgoznia a szerzőúrnak. A SZÖVEGÍRÓNAK. Mert a jó SZÖVEGÍRÓ, Művész. Sokkal több, mint
ügyes "nyelviparos". (Vagy gondoljatok csak "Rímhányó Romhányi" Frédi-Béni magyarításaira!
Igen, ezt az igényességet kell visszahozni a reklámba is meg az egyéb "szövegközpontú" műfajokba is. Pl. politika, de ebbe most ne mélyedjünk el...!

Egyetértek a szerző utolsó következtetésével: "A reklám nem mocskos és nem kártékony. A selejt teszi azzá." ...És ugyanez igaz a reklám egyéb területeire is, meg
az egész életünkre is.
Szóval idej ráébredni: merhetünk bátran igényesek lenni "valódi magyarul" is, attól még nem leszünk "nacionalisták", csupán megőrizzük és megmutatjuk a világnak a
"hungarikumot". És ez a bátorság teszi az igazi "európait"...
Veled vagyok Tóta W. Árpád

Üdvözlettel,
Csótilaci
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés