A Plusnál és Match-nál vizsgálódott a GVH
2008-10-06
A Plus és a Match is megtévesztette a fogyasztókat – derült ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatából. A megtévesztő leárazások miatt azonban csak az előbbi üzletláncra szabtak ki pénzbírságot.
A GVH a Plus és a Match akciótartási gyakorlatát vizsgálta a közelmúltban és megállapította, hogy mindkét üzletlánc megtévesztette a fogyasztóit, mert az akciós termékek egy részét már a leárazás első napján sem lehetett megvásárolni üzleteikben.
Plus
A versenyhivatal az országszerte 174 üzlettel rendelkező Plus Élelmiszer Diszkont idén január 1-je és február 29-e között meghirdetett akcióját vizsgálta, méghozzá azt, hogy a nem élelmiszer termékekkel kapcsolatban megfelelően tájékoztatta-e a fogyasztókat. Végül kiderült, hogy a közel kétmillió példányban terjesztett, az interneten és plakátokon is közzétett tájékoztatással szemben egyes akciós termékek nem minden üzletben voltak elérhetőek az akció első napjától kezdve. A Plus azt sem biztosította, hogy néhány üzlete ne irreálisan alacsony indulókészlettel vágjon bele a leárazásba.
A GVH mindezek miatt ötmillió forintos bírságot szabott ki. Súlyosító körülmény volt, hogy a Plus a piac jelentős szereplője, jogsértő tájékoztatásai pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el a két hónap alatt. Enyhítő volt viszont, hogy a vállalkozás nem vitatta a jogsértést és az eljárás során együttműködött a GVH-val.
Match
A hivatal az országban 124 üzlettel rendelkező Csemege Match tavaly április 11-e és július 3-a közötti akcióit vizsgálta. Itt is hasonló volt a probléma, mint a Plusnál, az egyes termékeket néhány boltban az akció első napján nem lehetett megvásárolni, és az is problémás volt, hogy más termékeket viszont egy-egy boltban az akció egy-egy napján nem az előre meghirdetett árakon lehetett megvásárolni.
Ezzel a magatartással a Csemege-Match megtévesztette a fogyasztóit, de mégsem kapott bírságot, mivel „az akciókban érintett termékek és üzletek számához mérten csekély jelentőségű jogsértést követett el”. A GVH-nál az is számított, hogy a Match boltjai jellemzően a települések központjában helyezkednek el, így kisebb az esélye annak, hogy a megtévesztő reklámoknak becsalogató hatása lett volna a vevőkre. Ilyen esetben ugyanis a fogyasztók jelentős része a bolt elhelyezkedése és nem az akciós termékkör alapján dönt arról, hogy vásárol-e egy üzletben vagy sem.