hirdetés
hirdetés
hirdetés

A Reklámszövetség reklámtortája

A rádiós piac bukta a legnagyobbat 2009-ben

Csaknem 20 százalékkal csökkent a reklámpiac az MRSZ becslése szerint. Legnagyobb arányban a rádiós-, a közterületi- és a sajtópiac bukott.

hirdetés

162 milliárd forint mozgott a reklámpiacon 2009-ben. Ez az összeg majdnem húsz százalékkal kevesebb, mint 2008-ban, amikor 200,6 milliárd forint összeget becsült a Magyar Reklámszövetség (MRSZ). Legnagyobb mértékben a rádiós piac bukott, 30 százalékkal csökkent a rádiók bevétele, 2009-ben összesen 8,19 milliárd forint csordogált ebbe a médiatípusba.

A rádiók után a közhiedelemmel ellentétben nem a nyomtatott lappiac a második legnagyobb bukó, hanem a közterületi média. Itt 29,7 százalékos csökkenés mellett összesen 14,34 milliárd forintot költöttek el a hirdetők.


A sajtó nettó bevétele kerek 50 milliárd forint volt, ami 27,8 százalékos csökkenés a 2008-as adatokhoz képest. Skriba Judit elmondása szerint a legdrámaibb csökkenés a napilapok és a magazinok körében volt, amit a bulvár és az ingyenes lapok jobb teljesítménye ellensúlyozott.


Legkisebb mértékben a tévés piac csökkent 2009-ben, 16,5 százalékkal, ezzel meg is tartották a legnagyobb tortaszeletüket, 65,39 milliárd forinttal.


A reklámpiacon az online mellett, mint ahogy azt már korábban megírtuk a mozi tudott növekedni. Igaz a maga 800 millió forintos nettó bevételével ez a legkisebb rész a reklámtortából, növekedése a tavalyi adatokhoz képest közel 8 százalék – az MRSZ becslése szerint.


Az online reklámköltési adatokat tavalyhoz hasonlóan idén is az IAB Hungary-vel közösen tette közzé az MRSZ. Novák Péter, a szervezet elnöke prezentációjában elmondta, hogy az IAB adatgyűjtését a PriceWaterhouseCoopers tanácsadócég és a MAKSZ segítette (a többi médiatípus esetében Skriba Judit közlése szerint nem kaptak közlést az ügynökségeket tömörítő szervezettől!).


Az online piac 23,3 milliárd forintjából: 59 százalék a display típusú hirdetési bevétel, 22 százalék a keresőmarketing kiadás, 15 százalék a listing típusú reklám és 4 százalékot tesz ki az email-marketing. Az online aránya a reklámtortából 14,4 százalék volt, ami 7 százalékos növekedés 2008-hoz képest, legdinamikusabban a keresők tudtak növekedni. Novák Péter közölte a mobil hirdetési piac 2009-es összegét is, ami 480 millió forint volt. Ez a típus ugyan nem tartozik online hirdetési piachoz, de a digitális reklámpiac része.


Skriba Judit bevezetőjében ismertette az általa tíz évvel ezelőtt megálmodott módszertant is. Idei munkájával kapcsolatban a következőképpen fogalmazott: „a sikert könnyebb mérni, mint a nehézségeket.”


Az MRSZ becslése úgy készül, hogy az egyes szektorok szereplői előállnak egy számmal, amit a többi szektor szereplője súlyoz. A becslés, mint minden évben idén is nettó összegekre vonatkozik, ami azt jelenti, hogy a médiumok bevétele mínusz a szponzorációs összegek, amihez viszont ők hozzáadják a médiaügynökségek jutalékát.

Adatok
  • Reklámköltés 2009-ben: 162 milliárd forint
  • Változás mértéke 2008-hoz képest: -19.2%
Reklámpiac alakulása 2009-ben
  Reklámbevétel 2009-ben
(milliárd forint)
Változás az előző évhez képest
(%)
Televízió 65,39 -16,5
Sajtó 50 -27,8
Internet 23,3 6,9
Közterület 14,37 -29,7
Rádió 8,19 -30,1
Mozi 0,8 8,1
Forrás: Magyar Reklámszövetség 2010.


A MEC hétfőn tette közzé 2010-es becslését, eszerint további hat százalékos zsugorodás várható a reklámpiacon.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés