hirdetés
hirdetés
hirdetés

Para-Kovács Imre a Mcdonald's reklámjáról

Ahogy mi készítjük...

A McDonald’s-ot ekézni – úgy általában – teljesen felesleges és kispályás elfoglaltság: a kereskedelmi tévék műsora rossz, a magyar könnyűzene nevetséges, a politikusok hazudnak és a McDonald’s szeméttel eteti a népet, ezt már a magára valamit is adó ítész nem írja le. Így egyszersmind kiderül, hogy nem vagyok magamra valamit is adó ítész, de ez mellékszál.
hirdetés

Para Kovács Imre
Para Kovács Imre
A McDonald’s rendszeresen felvesz az étlapjára úgynevezett nemzeti ételeket. Mint bizonyára önök is emlékeznek, legutóbbi rettenetes melléfogása az volt, hogy tibeti szerzetesekkel reklámozta a kínai menüt. Ez minden tisztességes embert elborzasztott, de egy ekkora vállalat kibírja, legfeljebb a Free Tibet aktivisták majd a konkurenciánál esznek – lehetnek vagy negyvenen... Ezért jó nagyon messze lenni mindentől, mert onnan minden hutu és tuszi egyforma, a perzsa pedig arab, minek a hülye részletekkel bíbelődni? Vállalat vagyunk, korporáció, akkora éves forgalommal, mint Kelet-Európa összes GDP-je, nem szeretjük a kritikát, de nem is érdekel minket.

Magyaroknak magyar menüt árulni Magyarországon tulajdonképpen bátor és úttörő vállalkozás, hiszen valószínű, hogy a kínai menüt sem kínaiaknak árulták. Vannak olyan összeállítások, mint például a mexikói, kínai, olasz, amelyek a teljes franchise-on végigfutnak, és vannak lokálisak, mint például a magyar, amit nem kapnak meg az amerikaiak és az olaszok. Történtek már hasonló kísérletek a gasztronómia világtörténetében, például ettem Görögországban gulyást, a Moszkva téren csalamádés hamburgert és magyaros pizzát. A nemzetek hajlamosak arra, hogy megpróbálják elkészíteni más nemzetek ételeit, sőt, kulturálisan is kísérleteznek, így dalolhat például Ganxta Zolee gengszter rapet, és így játszhat futballt a magyar válogatott. Ezek a próbálkozások általában szánalmasak, de ha nincs összehasonlítási alap, akkor tök mindegy. Az én nemzedékemnek például évekig az volt a hamburger, amit a Moszkván kaptunk, mert nem jártunk olyan helyen, ahol volt valódi. Nem állíthatom biztosan, hogy jobb, csak eredetibb.


A tisztességes hozzáállás persze az lenne, ha végigettem volna a McDonald’s magyar menüjének ételsorát, és ez alapján most jogos és szigorú kritikával illetném, azonban ez a szösszenet a reklámról szól, és nem a zsiradékok felvételéről hőkezelés után. Ilyeténképpen a továbbiakban kizárólag a kampányfilmecskékre koncentrálok úgy, mint londoni őrhuszár, Kovács nevű brazil válogatott labdarúgó és magyar lobogó a Holdon. Mindezek azért, mert a szlogen szerint ott találunk magyaros ízeket, ahol a legkevésbé várnánk. Ez azonban csak részben igaz, mert én például sokkal kevésbé várnám Rómában vagy Honoluluban, mint egy magyar Mekiben, de legyen, értem én a tréfát: amerikai gyorsétterem, magyar lángos, aranygaluska, fasírtgolyó, hát nem elképesztő? Jól van, kreatív, hozhatod a számlát!

Ami talán egy kicsit megijesztett, az a szlogen második része, miszerint „ahogy mi készítjük”. Ez most akkor mi akar lenni? Fenyegetés? Az éttermek jelentős része azzal próbál bevágódni a vendégnél, hogy házias ételek, hazai ízek, azaz olyan a pacalunk, ahogy anyád csinálta, és úgy szaggatjuk a galuskát, ahogy nálatok a faluban, az pedig viszonylag ritka, hogy egy vendéglátó-ipari egység oly módon szeretne a kegyeinkbe férkőzni, hogy a krumpliját „ahogy a McDonald’s készíti” jópofasággal reklámozná. Talán nem véletlen...


A McDonald’s létét csak és egyedül az a tény legalizálja, hogy reggel hétkor, hazafelé tartva egy orbitális buliból, letudva egy rettenetes jointot, viszonylag kevésszer jut eszünkbe szarvasgombás rizottót kebelezni, legalábbis P. J. O’Rourke szerint, aki ugyan amerikai, de azért etalonként kezelhető ebben a kérdésben. A gyorsétteremlánc tehát létező igényt elégít ki, mosdói alternatív közterek, menüje pedig teljesen lényegtelen, lehet török, afganisztáni vagy akár éppen magyar. De azért értjük a gesztust, kösz, tényleg kedves volt, bár nem hiszem, hogy újabb fogyasztói szegmensek kerülnek be a vendégkörbe. Ennél azért a magyar gyomor kicsit rafináltabb.  

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Hozzászólások (4 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Ami a téma felvetésének másfél hónapos késését illeti: az írás a decemberi print Kreatívba készült, aminek lapzártája november eleje, akkor még esélyünk nem volt
decemberi kampányt / témát kiszemelni. De miért is ne lehetne egy másfél hónappal ezelőtti kampányról írni, ha érdekes?
#
Igen, azóta elolvastam még háromszor az írást, mert azt hittem, én vagyok olyan állapotban év vége felé, hogy nem tudom értékelni a Nagy Klasszikus szövegét, de nem
így van. Ez az írás egy olyan írás, amit egy pályakezdőnek is visszaadnék átgondolásra, arról nem is beszélve, hogy a téma felvetése kb. másfél hónapot késett,
mert akkor volt aktuális és friss a Meki Magyar Hetek. Most ez így tényleg úgy tűnik, hogy Para akármit ír, az megjelenik, ami elég rossz gyakorlat.

Arra kell vigyázni, Imre, hogy miközben valakibe bele akarsz rúgni, a tartó lábad ne csússzon ki alólad, mert iszonyatosan seggre fogsz esni és nevetségessé válsz,
pedig eredetileg kemény akartál lenni. Szerintem - bár nem tudom, mennyire haladt előre a pszichotikus válságod - tudnál ennél jobbat, valami olyan témakörben, amihez
értesz, pl. pecázás, kocsmák, meg ilyesmi. Azért tapsoljuk meg....
#
Jól van, Imre, hozhatod a számlát.

Kedves Kreatív, ha már mindenképp kell egy jópofának tartott megmondóember Tóta W. helyére, aki havonta odavet 5 tökéletesen érdektelen bekezdést talált pénzért,
talán okuljunk elődje példájából. Ha neki is szó nélkül fizettek az ilyen leplezetlenül unott, 10 perc alatt összedobott cikkekért, hamar meg fog undorodni saját
érdektelenségétől és mehettek Hepi Endréhez vagy Fiala Jánoshoz. Javaslatom tehát: az ilyen írásokat nyugodtan basszátok vissza "legalább csinálj úgy mintha
megdolgoznál a pénzedért" felkiáltással.
#
Régebben valahogy viccesebb volt ez a Para Kovács Imre. Tulajdonképpen mit akart mondani, hm?
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés