Ahogyan a regionális szem látja
A vidéki sajtó más pr-játékszabályokat kíván
2004-02-01
Egyre fontosabbá válik a vidéki sajtókommunikáció – állítják a pr-szakemberek és a sajtófigyelő cégek vezetői egyaránt. Az ügyfelek rájöttek: a főváros nem minden.
A főváros hír- és eseménytúltermelése miatt a pr-szakemberek kénytelenek tehát elszakadni Budapest vonzáskörétől és vidéken kommunikálni, ahol azonban némileg másképp játsszák a „pr-pókert”.
Kevesebb több
Egy magára valamit is adó vállalat már nem elégszik meg azzal, ha az országos sajtóban jó a híre, pláne, ha vidéki érdekeltségei vannak. A főváros – valamint az országos sajtó – tóduló híráradatában egy-egy információ ugyanis könnyen eltűnhet a süllyesztőben. Ráadásul egy nem fővárosi vagy országos lap gyakran nagyobb presztízzsel is bír vidéki olvasói körében, ezért nemritkán a helyi sajtót többen olvassák, mint az országos sajtótermékeket. Vannak olyan megyei napilapok, amelyek nagyobb példányszámban jelennek meg, mint a budapestiek (ld. táblázat). Bár az olvasottság mérése egyelőre a megkérdezettek saját bevallásán alapul – így nem egészen hiteles –, a pr-szakemberek előtt nem titok: a helyi újság gyümölcsöző lehetőségeket rejteget.
„Egy átlagos hírrel nagyon nehéz bekerülni az országos médiába, de ha van helyi vonatkozása, a regionális sajtó nyitott rá” – véli Sarlós Gábor, aki rögtön hozzáteszi, hogy a helyi megjelenést gyakran átveszi az országos sajtó is. Ezzel két legyet üthetnek egy csapásra: „Ha egy hír »csak« egy vidéki lapban jelent meg, az országos média úgy veszi, mintha meg sem jelent volna, ezért ők is feldolgozzák.” A helyi hírek gyors átvételét segíti egyébként az online média gyors fejlődése és az, hogy egyre több médiacsoport alakul ki Magyarországon.
Vidéken ugyanakkor nagyobb szerepük van a személyes kapcsolatoknak. Ritkán elég, ha az ügynökség átfaxol az illetékes rovatvezető nevére egy sajtóanyagot, sokkal többet ér, ha személyesen hívják fel az újságírót. Más szempontból viszont könnyebb a pr-szakember dolga, ha vidéki újságíróval találkozik. Gyakori jelenség, hogy a regionális médiában felkészültebb, tájékozottabb emberek dolgoznak, akik jobban mozognak saját területükön, mint fővárosi kollégáik.
Vidéken is figyel
„Míg nemrég a mennyiség volt a fő szempont, addig mára a gyorsaság lett az elsődleges érték a sajtófigyelésben” – mondta Dóka Péter, az Observer médiafigyelő cég vezetője. Szerinte éppen ezért a vidéki sajtóorgánumok tekintetében sokkal magasabbak lettek az elvárások.”
Az Observer vezetője szerint az elmúlt egy évben rohamosan nőtt azoknak az ügyfeleiknek a száma, akik vidéki sajtótermékekkel bővítették a figyelt orgánumok körét. Dóka Péter ennek okát a felgyorsult kommunikációs környezetben látja. Szerinte a cégek számára egyre fontosabb, hogy fővároson kívüli megjelenéseikről is azonnali értesítést kapjanak. Eddig ezt többé-kevésbé saját vagy az ügynökségük munkatársaival végeztették, a gyorsaság kedvéért ugyanakkor egyre többször veszik igénybe sajtófigyelő cégek szolgáltatásait, kihasználva azt, hogy ők akár 24 órán belül is hozzájuthatnak vidéki cikkekhez.
A regionális elektronikus médiumok egyelőre mostoha helyzetben vannak nyomtatott társaikkal szemben. Míg a vidéki nyomtatott sajtó 80-90 százalékát szemlézik a sajtófigyelők, addig a tévék, illetve rádiók esetében ez az arány 10 százalék körül van. „Ebben a tekintetben ugyancsak a kezdetek kezdetén vagyunk, míg a print médiumok közül gyakorlatilag mindent figyelünk, amit érdemes” – mondta Dóka Péter.
Az Internet Securities ugyan nem fed le tévés és rádiós médiumokat, viszont az adatszolgáltatókkal, köztük a vidéki újságokkal kötött szerződései értelmében partnereitől minden cikket megkap elektronikus formában, amint nyomdakész állapotba kerül az újság. Ezzel a cég az egyik leggyorsabb szolgáltatást nyújtja, de azzal a hátránnyal, hogy az ügyfelek nem láthatják a szöveg-, illetve képi környezetet, amit gyakran hiányolnak is.
„Ezt azonban jelentősen ellensúlyozza az a tény, hogy az információkhoz olyan rövid időn belül hozzájutnak, hogy bőven van idejük az esetleges válaszreakciót kidolgozniuk” – mondta Hidvégi Péter, a több közép-európai országban is jelen lévő Internet Securities ügyvezetője.
Torkon ragadja
„A multinacionális vállalatok és a politikai pártok járnak élen azok közül, akik az utóbbi időben élénken érdeklődnek a vidéki sajtómegjelenések iránt” – tudtuk meg Dóka Pétertől. A több országban jelen lévő Observer vezetője hozzátette: ez is egy fejlődési szakasz, amin a nyugati vállalatok már átestek, Magyarországon azonban jelenleg kiegyenlítődés zajlik a központi és a többi régió között, azaz a vidék folyamatosan felértékelődik. Ez pedig érvényes a vidékről szóló híradásokra, cikkekre is. A konkurens Internet Securities vezetője szerint a főváros és a vidék közti különbség fokozatosan tűnik el, mivel egyre több cég nyit üzletileg is a vidék felé. Hidvégi Péter szerint ezt támasztja alá az is, hogy az általuk biztosított szoftver segítségével ügyfeleik elsősorban gazdasági, üzleti, pénzügyi, illetve politikai írásokra keresnek.
Lassan a vidéki rádiók és tévék is kezdik felfedezni, hogy egy-egy sajtóadatbankba érdemes bekerülniük, ezért már ők maguk jelentkeznek a sajtófigyelőknél. Egyre színvonalasabbak az újságok online verziói is, ezzel könnyítve a felhasználóknak az archívumban való keresést.
A legjelentősebb vidéki lapok | ||||
![]() | ||||
Kiadvány címe |
Netto nyomott példányszám |
Összesen értékesített példány |
Összesen terjesztett példány | |
![]() | ||||
1 | Metro* |
330 259 |
– |
330 039 |
![]() | ||||
2 | Vasárnap Reggel |
219 624 |
166 467 |
177 959 |
![]() | ||||
3 | Szabad Föld |
163 985 |
154 630 |
155 948 |
![]() | ||||
4 | Kisalföld |
81 885 |
78 234 |
78 833 |
![]() | ||||
5 | Vas Népe |
61 511 |
58 997 |
59 042 |
![]() | ||||
6 | Zalai Hírlap |
60 512 |
58 134 |
58 182 |
![]() | ||||
7 | Kelet-Magyarország |
58 654 |
54 465 |
57 033 |
![]() | ||||
8 | Napló |
56 199 |
52 732 |
52 804 |
![]() | ||||
9 | Vasárnapi Hírek |
72 160 |
51 126 |
51 238 |
![]() | ||||
10 | Fejér Megyei Hírlap |
53 047 |
49 347 |
49 429 |
![]() | ||||
* Ingyenes terjesztésű kiadvány | ||||
![]() | ||||
Forrás: Matesz Gyorsjelentés 2003/III. negyedév (nem auditált) adatai | ||||
![]() |
Hermann Irén