hirdetés
hirdetés

Áll a bál egy cannes-i bronz körül

2019-06-25

Stockfotóval és egy sor szöveggel nyert bronzot egy Hyundai-kampány – állítja a fotót jegyző holland grafikus.

Mára nehéz elképzelni a Cannes Lions-t anélkül, hogy legalább egy díjazottról ne derülne ki, hogy valami nem kerek körülötte. Egy szabadúszó holland illusztrátor, Rik Oostenbroek azt állítja, hogy a kolumbiai MullenLowe SSP3 az általa készített, és stockillusztrációnak szánt grafikájának felhasználásával (minimális változtatás, pl. egyszerű tükrözés vagy elforgatás mellett), és egy hozzá biggyesztett sor szöveggel nyert bronzot print kategóriában a Hyundainak a legnagyobb reklámversenyen – írja az Adweek. Ugyanezt a munkát a D&AD-n fa ceruzával díjazták.

Névtelenül megszólalt a kategória egyik zsűritagja is, aki szerint stockfotóból nagyon „lusta" (lazy) dolog kampányt építeni. „Ha tudtuk volna, hogy ez a helyzet, változott volna az értékelésünk is. Kifejezetten aggasztó, hogy az igazi alkotót még csak fel sem tüntették egy ilyen nevezés esetében". 

Oostenbroek elmondta, először a Behance nevű kreatívoknak létrehozott platformon találkozott az ügynökség munkájával, és már akkor jelezte, hogy erősen hasonlít az ő stílusára, amelyről elmondta, őt erről ismerik a szakmában, és kifejezetten emiatt is keresik.

A MullenLowe SSP3 kreatívigazgatója, Carlos Andrés Rodríguez a komment után órákon belül felhívta a grafikust, és bocsánatot kért tőle, valamint hozzátette, hogy nem állt szándékukban ellopni az alkotását, sőt, legálisan megvásárolták a jogokat a Shutterstock nevű stockfotó portálról.

A kampány többi eleme a képekre kattinva tekinthető meg, az alapul szolgáló Shutterstock-képpel együtt.

Oostenbroek az Adweeknek elmondta: kész is lett volna fátylat borítani az egészre, ha nem látja viszont a szóban forgó kampányt a cannes-i díjazottak között. „Egy ilyen ember számára, mint én, cannes-i oroszlánt nyerni csak egy álom. Ezért teljesen sokkolt, és eldurrant az agyam, amikor láttam, hogy nyertek. Az ügynökség láthatóan még mindig nagyon büszke egy olyan kampányra, amire ők mindössze egy sor szöveget tettek. A zsűri pedig semmilyen kutatást nem végzett az eredetiségét illetően" - mondta a grafikus, aki feltette azt a költői kérdést is, hogy hol a vonal alja egy olyan fesztiválon, amelynek az eredetiséget kellene díjaznia?

Az Adweeknek eljuttatott közleményében a megvádolt ügynökség kifejtette, hogy ők mindig elismerik az alkotó jogait, szigorú protokoll szerint járnak el, amely során külső auditorok biztosítják, hogy nem futtatnak olyan kampányt, amelyhez nem birtokolnak minden jogot. 

„Ami a szóban forgó kampányt illeti, úgy gondoltuk, hogy a képek illusztrálják legjobban a „ne sms-ezz vezetés közben" üzenetünket ügyfelünk számára. A négy kép jogait megvásároltuk a megfelelő csatornákon keresztül, és a felhasználási feltételeket betartva használtuk fel azokat. Kapcsolatba léptünk az alkotóval, és elmagyaráztuk neki a kreatív folyamatot, valamint a jogi körülményeket" – áll a közleményben.

Bár a reklámiparban rendszeresen használnak fel stock illusztrációkat, nem kifejezetten vékony a határ aközött, hogy valamit alapanyagként felhasználnak, és aközött, hogy magát a stockot nevezik be. Ez utóbbi ugyanis az ügynökség oldaláról nézve semmilyen erőfeszítést nem kíván meg.

Egyébként az ügynökség állításával kreatív szempontból is lehetne vitatkozni: mit jelent pontosan a vezetés közbeni sms-ezés szempontjából néhány turbulens vonal?

Fülöp István

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés