Amerikai reklámköltés - általános stagnálás, növekvő online piac
2008-03-31
Az amerikai reklámpiac növekedése megtorpant 2007 végére, és végül 148,99 milliárd dollárnál állt meg a számláló a TNS Media Inteligence listaáras adatai szerint. Ugyanakkor az internetes reklámköltés továbbra is dinamikusan növekszik. A kutatócég elemzésében 2007 összesített reklámköltése mindössze 0.2 százalékkal volt több, mint a megelőző év eredménye, az utolsó negyedév számai viszont már 0.1 százalékos visszaesést mutatnak a 2006-os év hasonló időszakához viszonyítva.
„A reklámpiac növekedése továbbra is lassú, főleg a gazdaság általános állapota miatt terjedő pesszimizmusnak köszönhetően” – fogalmazott Jon Swallen, a TNS Media Intelligence vezérigazgató-helyettese, majd hozzátette: „A negyedik negyedévi eredmények jól mutatták ezt a rossz közérzetet, és a korai 2008-as első, vázlatos adatok arra engednek következtetni, hogy ez a tendencia nem változott meg. A ciklikusan visszatérő, a választásoknak és az Olimpiának köszönhető megugró növekedés hatása pedig egyelőre nem érzékelhető. A hirdetők, úgy látszik ugyancsak óvatosan kezelik a reklámbüdzséjük túlnyomó részét, szembesülve a vásárlói hajlandóságra és a vállalati profitokra vonatkozó adatokkal.”
A TNS Media Intelligence januári előrejelzésének tendenciájához hasonlóan a 2007-es amerikai reklámköltés változásának legfontosabb vonása az internet töretlen térhódítása, és a napilapok, a rádió és néhány televízió típus visszaesése.
Az internet előretörése a növekedés ütemében és a reklámtortából való egyre nagyobb részesesedésében látszik: az online banneres hirdetési piac 2006-hoz képest 15,9 százalékkal növekedett 2007-ben, eljutva a 11,31 milliárdos költésig. A reklámtortából való részesedése pedig tíz százalékkal nőtt egy év alatt, elérve a 7,7 százalékot.
Az internet mellett még a fogyasztói magazinok szegmense volt képes meggyőző fejlődést produkálni, valamint a kábeltévé és az outdoor költés is fellendült.
A kábeltévén kívül viszont az összes további televízió típus visszaesést produkált, hasonlóan a rádiókhoz valamint a legnagyobb, 5,6 százalékos visszaesést elszenvedő napilappiachoz.
A TNS a hirdetők költését is elemezte: 2007 tíz legnagyobb amerikai hirdetője összesen 18,66 milliárd dollárt költött el a mért médiában, amely 0,3 százalékos visszaesést jelent 2006-hoz képest. A top tíz hirdető utolsó negyedéves költései viszont már hatalmas különbségeket mutatnak: a tízből három vállalat kétszámjegyű visszaesést, míg négy vállalat pedig kétszámjegyű növekedést produkált az időszakban.
A hirdetői lista első helyén akárcsak tavaly, a Procter & Gamble áll a maga 3,486 milliárd dolláros költésével, amely 5,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A top 10-ben a legnagyobb büdzséduzzasztást pedig a Verizon Communications vitte véghez, 11,1 százalékkal növelve költéseit több mint 2.136 milliárd dollárra.
A legnagyobb visszaeső a General Motors (GM) volt, ahol a költés 7,7 százalékkal esett vissza, 2,106 milliárdra. A GM visszaeséséhez érdekes adalék, hogy az utolsó negyedévben viszont 24,5 százalékkal nőtt az autógyártó költése a tavalyi év hasonló időszakához képest, a Chevrolet és Cadillac márkák erőteljes újrabevezető kampányainak köszönhetően.
A mért reklámköltés megoszlása médiatípus szerint 2007 január-december és 2006 január-december | |||
Média | 2007 Jan-Dec (millió dollár) | 2006 Jan-Dec (millió dollár) | Változás, százalékban |
Televízió | $64,421.0 | $65,552.3 | -1.7% |
• Országos | $22,430.7 | $22,887.8 | -2.0% |
• Kábeltévé | $17,842.2 | $16,746.1 | 6.5% |
• Lokális | $15,589.4 | $17,355.7 | -10.2% |
• Spanyol nyelvű | $4,385.9 | $4,327.6 | 1.3% |
• Az összes lokális televízióban értékesített hirdetések (Syndicate TV) | $4,172.9 | $4,235.1 | -1.5% |
Magazin | $30,327.5 | $28,742.5 | 5.5% |
• Fogyasztói | $24,431.2 | $22,830.0 | 7.0% |
• B-to-B | $3,355.3 | $3,501.0 | -4.2% |
• Hétvégi | $1,878.0 | $1,751.9 | 7.2% |
• Helyi | $435.5 | $453.5 | -4.0% |
• Spanyol nyelvű | $227.5 | $206.1 | 10.4% |
Napilap | $26,362.5 | $27,918.7 | -5.6% |
• Helyi | $22,660.6 | $24,014.4 | -5.6% |
• Országos | $3,346.6 | $3,540.0 | -5.5% |
• Spanyol nyelvű | $355.3 | $364.2 | -2.5% |
Internet | $11,309.4 | $9,754.6 | 15.9% |
Rádió | $10,691.7 | $11,084.6 | -3.5% |
• Helyi | $7,187.0 | $7,385.1 | -2.7% |
• Hálózati | $2,502.6 | $2,695.0 | -7.1% |
• Országos | $1,002.2 | $1,004.5 | -0.2% |
Outdoor | $4,020.4 | $3,831.2 | 4.9% |
Behúzás | $1,861.0 | $1,828.6 | 1.8% |
Összesen | $148,993.5 | $148,712.4 | 0.2% |
Forrás: TNS Media Intelligence |
A TNS Media Intelligence januári előrejelzésének tendenciájához hasonlóan a 2007-es amerikai reklámköltés változásának legfontosabb vonása az internet töretlen térhódítása, és a napilapok, a rádió és néhány televízió típus visszaesése.
Az internet előretörése a növekedés ütemében és a reklámtortából való egyre nagyobb részesesedésében látszik: az online banneres hirdetési piac 2006-hoz képest 15,9 százalékkal növekedett 2007-ben, eljutva a 11,31 milliárdos költésig. A reklámtortából való részesedése pedig tíz százalékkal nőtt egy év alatt, elérve a 7,7 százalékot.
A mért reklámköltés megoszlása médiatípus szerint 2004-től 2007-ig | ||||
Médiatípus | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
Orzságos TV | 32.0% | 31.5% | 31.6% | 31.0% |
Magazinok | 20.4% | 19.3% | 19.8% | 19.0% |
Napilapok | 17.7% | 18.8% | 20.2% | 20.4% |
Helyi TV | 11.3% | 12.5% | 11.5% | 13.1% |
Internet | 7.6% | 6.6% | 5.8% | 5.3% |
Rádió | 7.2% | 7.5% | 7.7% | 7.8% |
Minden más | 3.9% | 3.8% | 3.5% | 3.3% |
Összesen | 100.0% | 100.0% | 100.0% | 100.0% |
Forrás: TNS Media Intelligence |
Az internet mellett még a fogyasztói magazinok szegmense volt képes meggyőző fejlődést produkálni, valamint a kábeltévé és az outdoor költés is fellendült.
A kábeltévén kívül viszont az összes további televízió típus visszaesést produkált, hasonlóan a rádiókhoz valamint a legnagyobb, 5,6 százalékos visszaesést elszenvedő napilappiachoz.
Hirdetői toplista: 2007 január-december a 2006 jnuár-decemberi időszakhoz viszonyítva | |||
Vállalat | 2006 Jan - Dec (millió dollár) | 2006 Jan - Dec (millió dollár) | Változás, százalékban |
PROCTER & GAMBLE | $3,486.5 | $3,302.6 | 5.6% |
AT&T | $2,244.8 | $2,338.3 | -4.0% |
VERIZON COMMUNICATIONS | $2,136.5 | $1,923.1 | 11.1% |
GENERAL MOTORS | $2,106.4 | $2,282.8 | -7.7% |
TIME WARNER | $1,709.2 | $1,799.4 | -5.0% |
FORD MOTOR | $1,642.8 | $1,687.3 | -2.6% |
WALT DISNEY | $1,373.6 | $1,415.1 | -2.9% |
JOHNSON & JOHNSON | $1,348.6 | $1,350.6 | -0.1% |
SPRINT NEXTEL | $1,308.9 | $1,247.5 | 4.9% |
NEWS | $1,302.3 | $1,376.0 | -5.4% |
Összesen | $18,659.5 | $18,722.7 | -0.3% |
Forrás: TNS Media Intelligence |
A TNS a hirdetők költését is elemezte: 2007 tíz legnagyobb amerikai hirdetője összesen 18,66 milliárd dollárt költött el a mért médiában, amely 0,3 százalékos visszaesést jelent 2006-hoz képest. A top tíz hirdető utolsó negyedéves költései viszont már hatalmas különbségeket mutatnak: a tízből három vállalat kétszámjegyű visszaesést, míg négy vállalat pedig kétszámjegyű növekedést produkált az időszakban.
A hirdetői lista első helyén akárcsak tavaly, a Procter & Gamble áll a maga 3,486 milliárd dolláros költésével, amely 5,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A top 10-ben a legnagyobb büdzséduzzasztást pedig a Verizon Communications vitte véghez, 11,1 százalékkal növelve költéseit több mint 2.136 milliárd dollárra.
A hirdetési kategóriák toplistája: 2007 január-december a 2006 január-decemberi időszakhoz viszonyítva | |||
Kategória | 2007 Jan–Dec (million dollár) | 2006 Jan-Dec (million dollár) | Változás, százalékban |
Pénzügyi szolgáltatások | $9,122.9 | $8,656.4 | 5.4% |
Telekommunikáció | $9,052.3 | $9,438.3 | -4.1% |
Helyi szolgáltatások és szórakoztatás | $8,946.9 | $8,700.7 | 2.8% |
Gépjármű, külföldi | $8,115.6 | $8,689.5 | -6.6% |
Vegyes kiskereskedelem | $8,071.6 | $8,279.7 | -2.5% |
Direct response marketing | $7,447.9 | $6,364.9 | 17.0% |
Gépjármű, belföldi | $7,053.1 | $7,595.0 | -7.1% |
Testápolás | $6,176.8 | $5,611.7 | 10.1% |
Utazás, turizmus | $5,336.0 | $5,361.1 | -0.5% |
Éttermek | $5,331.7 | $5,305.1 | 0.5% |
TOTAL | $74,654.8 | $74,002.3 | 0.9% |
Forrás: TNS Media Intelligence |
A legnagyobb visszaeső a General Motors (GM) volt, ahol a költés 7,7 százalékkal esett vissza, 2,106 milliárdra. A GM visszaeséséhez érdekes adalék, hogy az utolsó negyedévben viszont 24,5 százalékkal nőtt az autógyártó költése a tavalyi év hasonló időszakához képest, a Chevrolet és Cadillac márkák erőteljes újrabevezető kampányainak köszönhetően.
A márkamegjelenések és hirdetések aránya 2007 negyedik negyedévében (perc: másodperc egy órában) | |||
Márkamegjelenés | Reklámüzenetek | Összesen | |
Főműsoridő, hálózati tv | 8:05 | 14:12 | 22:17 |
Élő adás | 4:47 | 14:05 | 18:52 |
Felvett adás | 15:39 | 14:26 | 30:05 |
Késő esti hálózati tv (Kimmel, Leno, Letterman) | 14:34 | 15:26 | 30:00 |
Forrás: TNS Media Intelligence |
Tófalvy Tamás
kultúrakutató, újságíró
(forrás:
Kreatív Online)