hirdetés
hirdetés
hirdetés

Publicisztika

András és az édes élet

Szemlédi András, az életszagú közmagyar

Volt egyszer Czabán Györgynek egy filmje, az volt a címe, hogy Feri és az édes élet. Aktuálpolitikai hatásszünet.
hirdetés
A film egy családot ábrázol – régen, amikor a politikai marketing még gyerekcipőben járt, lazán panelprolinak nevezték az ilyen embereket –, egy családot, amint megnyernek egymilliárd forintot a lottón. Azt, ahogy egy alacsony szinten konszolidált életritmust hirtelen felborít a megmérhetetlen vagyon. A lehetetlen, feldolgozhatatlan szerencsét.

A Szemlédi András lottónyertest ábrázoló reklámsorozat tehát már csak ezért sem derült égből villámcsapás, meg aztán a gépen Európa fölé szálló kollégák majd biztos megmondják azt is, hogy a francia vagy a belga lottót reklámozták-e előbb hasonlóképpen. Mindegy is, az a lényeg, hogy a magyar tévéreklámok kulturális jelentéktelenségét felkavarta a sorozat pusztán azzal, hogy a mosóporoktól meg fogkrémektől felhőtlenül boldog német–római állampolgárok helyett egy kicsit életszagúbb figurát, a szerepéből kiesett közmagyart választotta főszereplőnek.

A szereposztásnak előzménye lehet akár a Vodafone meg nem értett feltalálója is: egy másik jellegzetes magyar karakter. Már csak ezt a hitelesen félszeg Szemlédi Andrást is köszönjük meg szépen az alkotóknak, köszönjük meg, hogy a barlang falán elvonuló árnyak közé csempészett egy valódi embert. A Tökéletes Hajzatú Titkárnő, az Egyáltalán Nem Hátfájós Menedzser és a Hibátlan Emésztésű Sportoló közt Szemlédi András úgy fest, mint az egyetlen ember a partin, akivel lehet beszélgetni. Hát igen, nyert egy csomó pénzt. De ennek ellenére nem lett übermensch, míg egyes dezodoroktól és tamponoktól könnyen azzá lehet az ember, aztán persze hogy elidegenedik.

Köszönjük meg továbbá a finom öniróniát, illetve önreflexiót. Mert mit mond a reklám: hogy a lottón annyi pénzt nyerhetsz, hogy még a luxusok luxusát, a tévéreklámot is megengedheted magadnak. Hiszen nicsak, a nyeremény most a Szerencsejáték Rt.-nél van, és ők megengedhetik. Mert a reklám olyasmi, amire akkor költünk, amikor végképp nem tudjuk hova tenni a pénzt. Az üzenet, a borzalmas mennyiségű pénz lehetőségének üzenete végtelenül egyszerű, hordozónak magát a műfajt használja, és csont nélkül át is jön.

Ugyanakkor kellett némi megrendelői bátorság ahhoz, hogy elfogadják a szinopszist. Magyarországon ugyanis még nem volt olyan lottónyertes, aki büszkén vállalta volna, hogy ő nyerte a milliárdokat.

Aki valaha vett már lottót, az eljátszott a gondolattal, hogy hogyan sikerülhetne titokban tartani, ha esetleg megnyeri. Hogy milyen sorsjegyre fogja a dőzst, hogy hogyan kisebbíthetné a malacot. Merthogy mindenkinek az az első gondolata, hogy majd jól megölnék a pénzéért, ha kitudódna, hogy van neki.

Szemlédi András figurája tehát minden faktort összeszámolva pont olyan valószínűtlen, mint a fluoros fogkrémekről szavaló kuncsaftok a fogorvosi székben. Az különbözteti meg tőlük, hogy Szemlédi András bevallottan egy reklámban szerepel éppen, levegőt vesz hozzá, rendezgeti az arcvonásait, meg van kicsit illetődve még újdonsült milliárdosként is. Nem tesz úgy, mintha természetes gesztus volna kihajolni a műtőasztalról, és gyógyszereket magasztalni. A reklám nem tesz úgy, mintha dokumentumfilm vagy híradó lenne, nem él és nem él vissza a képernyőlét eredendő és szomorú előnyével. Hiányzik az az összeszorított fogú humortalanság, amikor annyira igyekszenek szerencsétlen reklámszínészek valódinak látszani, hogy bármelyik görög isten emberibb és esendőbb lesz náluk hirtelen.

A tökéletesség bajjal jár – állapította meg Stanislaw Lem, és ez véletlenül igaz itt is: a túl lágyra, túl hibátlanra sminkelt üzenet a kevésbé kvalifikált célcsoportnak is gyanús. Ne felejtsük, hogy a nagypolitika is beszállt az utópiabizniszbe, jobb és szebb Magyarországokról és életekről eleget hallunk mostanában, és még többet fogunk. Az eldorádó-ábrázolások devalválódnak. Kopnak a legfelsőbb fokok. De legalábbis kellenek lépcsők a csúcs alá is.

hirdetés

kapcsolódó linkek

Hozzászólások (10 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
hát nem is tudom. azt hiszem, tökéletesen megfelelne online módon, gondolom az online előfizetésbe ez is beletartozna (mint teljes hozzáférés).
mindenesetre a másik oldalról közelítve: ha én adnám ki ezt a lapot, egészen biztos beáraznám, és ha valaki meg akarja venni, hát eladnám neki. a kreatív összes
többi termékére van igény külön, csak erre nincs? nekem ez fura. ez ilyen mostohagyerek vagy mi? :-)
#
Nehéz kérdés. Mivel egész nap internet előtt ülök, egyre kevesebb papír alapú újságot olvasok. A monitormentes olvasásra maradó időben pedig könyveket olvasok, mert
az létszükséglet számomra...
#
az az igazság, hogy eddig ez az igény még nem merült fel. ti megvennétek külön, ha lehetne?
#
Miért nem?
#
ahha.
fura :)
#
nem, nem bújt el :-) az internre nem lehet külön előfizetni
#
kedves szonja, köszönöm az infókat.
megjegyezném, hogy az előfizetésnél nem láttam külön az internt, pedig nagyon kerestem, csak a két nagyobb csomagban van benne.
az összes többi termék úgy tűnik megvásárolható magában, csak ez nem.
jól látom? vagy elbújt valahová? egy utolsó kérdés: mennyibe kerül az intern előfizetés?
#
az internt előfizetéssel lehet megvenni, nálunk, ugyanúgy, mint a kreatívot. egyelőre nincsenek fent a site-on az intern cikkei, de remélem, hamarosan elérhetőek lesznek.
márk szonja, intern, főszerkesztő
#
ezt az intern nevű titkos kiadványt miért nem lehet megvásárolni önmagában? (vagy ha igen, akkor hol?)
a cikkeit miért nem lehet fellelni a neten? (akár fizetősen, mint a kreatívot) (vagy ha fent vannak, akkor hol?)
#
Az Intern 20. oldalán találtam egy levelet "Kedves András" címmel, olvassátok el, szerintem érdekes. :)
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés