Angliai tervek – magyar megvalósítás
DocuPrint és DocuColor a perszonalitás csúcsán
1999-03-31
A direkt marketing, illetve a perszonalitás tökéletesítésében gyakran rendelik a különböző részterületeket egymás elé vagy mögé. Gyakran a kreativitást, az ötletet istenítik, máskor az adatbázis pontosságát nevezik mérvadónak, manapság már a technológiai fejlettség is meghatározó lehet egy direkt kampány lebonyolításában. Alábbiakban például a digitális nyomtatás területét vizsgáljuk feldolgozásunkban.
A digitális nyomtatás előnyei leginkább a direkt marketing területén érhetőek tetten. Ahogy Nigel Gay fogalmazott: „Egyre nő a késztetés, hogy többet termeljünk, gyorsabban és kevesebb költséggel, mint vetélytársaink. A technikai fejlődés segít minket ebben, de ne feledjük, hogy ez a segítség nem csak számunkra adott. A technika kétélű fegyver: konkurenseink éppúgy hozzáférhetnek, mint mi magunk. Tehát nemcsak előnyt jelent, hanem fenyegetést is.” Mint mondta, a múltban az is erény volt, hogy ki tudtunk nyomtatni szöveges üzeneteket, amelyek minden oldalon egyformák voltak. Ma már minden üzenet dinamikus. Sőt, ma már minden üzenetet a befogadó igényeihez és személyiségéhez igazíthatunk. Előadásában bemutatta, hogy a Docucolor rendszer lehetővé teszi a hagyományos nyomdai eljárás ötvözését a felhasználói lézernyomtató alkalmazással. Az eredmény: a nyomtatványok minősége jobb, mint a nyomdai eljárással készülteké, színviláguk gazdagabb. A prospektusok személyre szabhatóak, a különböző igényekhez igazíthatóak, előállítási költségük és a gyártásra fordított idő jelentősen csökken.
Kiderült, az MM Group is mindössze két évvel ezelőtt kezdte el alkalmazni ezt a technológiát, mert érezték a vetélytársak egyre növekvő előnyét a „fejük felett”. Ma már az elektronikusan fogadott szövegeket, üzeneteket is néhány óra alatt a kívánt formában meg tudják jeleníteni a korábban megszokott 2-3 nap helyett. A számítógépes hálózaton reggel nyolckor fogadott üzeneteket ugyanazon nap délutánján már személyre szabott formában az ügyfelek rendelkezésére tudják bocsátani. Mint mondta: „Azóta rengeteg új és érdekes nyomtatványt készítettünk, de ami ennél is fontosabb: a digitális piacról szerzett tudásunk növekedése révén a technológia frontvonalában maradtunk. Erre szükség van, mert ügyfeleink egyre igényesebbek, szinte követelik az újdonságokat.”
Orbán Csaba úgy véli, a magyar piacra még nem lehet ugyanezt elmondani. A potenciális megrendelők sokszor nincsenek is tisztában azzal, hogy milyen eszköz áll a rendelkezésükre. Így ma még munkája nagy részét is az teszi ki, hogy „ötleteket árul”. Vagyis a rendszer prezentációja során az aktuális ügyfélre alkalmazható lehetséges felhasználások kreatív palettáját vonultatja fel. Ugyanis a digitális nyomtatás előnyeit csak az ügyfél munkájának megkönnyítésén keresztül lehet érzékeltetni. Példaként említette a különböző kereskedelmi vállalkozásokat, például sportszerforgalmazókat, amelyek a digitális nyomtatás segítségével sportáganként különböző üzenetet hordozó katalógusokat küldhetnek leendő partnereiknek, szakosztályoknak. De nagy szerepe lehet az ezzel a technológiával megvalósítható személyre szabott kommunikációnak a politika területén is. Így például önkormányzati választások alkalmával akár minden egyes utcába új, az arra a területre vonatkozó terveket tartalmazó levél küldhető. Ma még nálunk szinte elképzelhetetlen, de a jövőben mindenképpen fontos lehet az orvosi marketingben is ez az eljárás, amikor is az általános információkat személyre szabottan, a páciensre vonatkozó kiegészítésekkel juttatják el hozzá. Így a különböző szűrésekről, legújabb vizsgálati eljárásokról is tájékoztatható az, aki – kórisméi alapján – a leginkább vevő lehet azokra. A rendszer egyébként tökéletesen alkalmas egyedi azonosítók használatára is, mint amilyen például a vonalkód, sőt kimeríthetetlen tartalékai vannak a web-marketing területén is.
A példák persze még hosszan sorolhatóak, hiszen a lényeg az ötletben, kreativitásban, a megfelelő tervezésben és nem utolsósorban magában a csúcstechnológiában van. A DocuPrint nyomtatót egyébként erre szakosodott mérnök kezeli, illetve állítja be a rendszer meglehetősen magas értékét képviselő szoftvere segítségével. Orbán Csaba elmondta: az üzemszerű működés már igen gyors, ám azt rendkívül alapos, több órát is igénybe vevő programozás, az applikációk beállítása előzi meg. A digitális nyomtatás lényege ugyanis az, hogy egy, akár nyomdában több színben előnyomott, maximum A/3-as, 50-250 grammsúlyú papírt adagolva a nyomtatóba, az előre megtervezett fekete szöveg mezői, akár példányonként más-más szöveggel, digitális kiterjesztésű grafikus elemekkel tölthetők meg az irányító számítógép memóriájában tárolt adatok alapján.
Végül a rendszer lehetőségeit vizsgálva arról sem szabad elfelejtkezni, hogy milyen biztonságot jelent a felhasználó számára a folyamatos kontroll lehetősége. Ugyanis a tárolt üzenethez, az adatbázisba, címlistába a rendszeren belül bármikor betekintés nyerhető; ha szükséges, akár módosíthatóak is a tárolt információk, elkerülve a nyomdában már veszteség nélkül elkerülhetetlen hibás nyomtatásokat, rossz címzéseket.
Koós Dóra
Papp Péter