hirdetés
hirdetés

ASA - a legtöbb reklámpanasz éve

2008-04-30

„Ez volt az eddigi legsűrűbb évünk” – sóhajt fel Chris Smith, az Adverising Standards Authority (ASA) elnöke a brit reklámetikai felügyelőszervezet 2007-es évet taglaló jelentésének bevezetőjében. A frissen kiadott jelentésből azt is megtudhatjuk, hogy tavaly minden eddiginél több lakossági panaszt dolgozott fel az ASA, a legtöbb kifogás pedig egy állami dohányzásellenes kampánnyal kapcsolatban érkezett.

Érdekes módon a legtöbb tiltakozást kiváltó reklámok listáját rögtön a brit egészségügyi minisztérium dohányzásellenes kampánya vezeti: összesen 774 panasz érkezett a Miles Calcraft Briginshaw Duffy reklámügynökség által készített kreatívokra, melyek egyike például egy halhoz hasonlóan horogra akadt embert ábrázol igen plasztikusan.

A második helyezett a Trebor Bassett Services - Cadbury Trident rágó hirdetése lett, melyet a JWT készített. Az 519 panaszt generáló hirdetés a karibi akcentusra alapozott, ami sokak szemében rasszista provokációra volt alkalmas.

A dobogó harmadik lépcsőjére a Kepak UK – Rustlers állhatott fel, a „Rustlers burgers” és a  „Chicken tikka naan” nevű termékek kampányaiért, melyek a Chemistry közreműködésével készültek el. Az összesen 219 kifogást kiváltó két tévészpotban egy férfi a lakására visz egy lányt, és amikor elindítja a mikrohullámú sütőt, hogy megmelegítse a vacsorát, a nappaliban a kanapé is körbefordul a lánnyal együtt – aki a végén már nem felöltözve, hanem fehérneműben fekszik az ágyon.

A három legtöbbet kifogásolt hirdetésből még nem látszik teljesen az általános tendencia, miszerint a britek 2007-ben a legtöbbet a reklámok félrevezető, offenzív illetve káros mivolta miatt tiltakoztak: leggyakrabban a szórakozás és élelmiszer szektorokból érkező hirdetések ellen.

A rekordszámú panasz 24 ezer 192 darabot jelent, melyek 14 ezer 80 reklámra érkeztek be. Az ASA fellépése után  összesen 2458 hirdetést módosítottak vagy vontak vissza.

A médiatípusok közül a tévé vezet még mindig, ezt követően pedig online reklámokra érkezett be a legtöbb panasz, utánuk az országos sajtó, közterület, dm és a magazinfelületek következnek.

A jelentéssel együtt megjelentetett projektleírások között az is szerepel, hogy mivel az ASA nagyon sok észrevételt és panaszt kapott a televíziós reklámblokkokban felerősödő hangerő miatt, ezért a szervezet konzultációkat kezdeményezett a Broadcast Committee of Advertising Practice-szel (BCAP), melynek eredményeképpen elvileg már 2008 második negyedévében megoldás születhet  a problémára. 

Az ASA jelentése elolvasható itt.

Tófalvy Tamás
kultúrakutató, újságíró

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés