hirdetés
hirdetés

Az amerikai igazságügy kikényszerítené a Google Chrome eladását

2020-10-13

Az amerikai igazságügyi minisztérium (Department of Justice – DOJ) a Google feldarabolását, többek között a Google Chrome üzletág kényszerített eladását fontolgatja – írja az Adweek a Politico cikkére hivatkozva. 

A Politico tudomása szerint a minisztérium több államügyész bevonásával már Google elleni keresetet készíti elő, és néhány héten belül be is nyújthatják. Erre az amerikaiak szerint azért van szükség, mert:

1. a Google birtokolja a 130 milliárd dolláros online reklámpiac 37 százalékát,

2. a webböngészők piacán 66 százalékos a dominanciája a Chrome keresőnek köszönhetően, amely asztali gépeken is a legnépszerűbbnek számít, az Android-készülékek pedig gyárilag ezzel érkeznek,

3. a DoubleClick nevű adtech-részlegük pedig a keresleti és kínálati oldalon is jelen van, valamint magában a reklámkiszolgálásban is jelentős szeletet hasít a teljes reklámtortából,

4. a Google adatvédelmi és -biztonsági okokra hivatkozva kitiltja a Chrome-ból és a Youtube-ról az úgynevezett harmadik feles reklámkiszolgálókat (3rd party vendor), amely a rossz nyelvek szerint csak annak elmaszkolására szolgál, hogy a Google teljesen megkerülhetetlen legyen az online reklámpiacon.

Az igazságügyi minisztérium jelen fellépése független attól az erőfeszítésétől, hogy letörje a Google dominanciáját az internetes keresés terén, ez ügyben lépéseket az amerikai szakértők jövő hétre várnak a DOJ részéről.

„Strukturális elválasztás”

A nagy techcégek, jelen esetben a Google elleni fokozott fellépés a kongresszus igazságügyi bizottsága trösztellenes albizottságának 449 oldalas, az Adweek által megszólaltatott szakértők szerint rendkívül alapos jelentésére támaszkodik, amely komolyan bírálja a legnagyobb cégeket, mint Amazon, a Facebook, a Google és az Apple. A jelentés megoldási javaslatai között szerepel „strukturális elválasztás" (structural separation), akár kikényszerített eladásokkal, akár úgy, hogy a cégek vállalják, az egyes üzletágak között teljes átjárhatatlanságot biztosítanak. Ez utóbbival kapcsolatban sokan szektpikusak, és megkérdőjelezik a politikusok képességét, hogy a gyakorlatban is hatékonyan ellenőrizni tudják a techcégek ilyen irányú ígéretének betartását.

A szóban forgó jelentés kritizálta a Google-t és a Facebookot azért is, mert óriási negatív hatással vannak a hagyományos kiadókra, mivel a hirdetőket a saját megoldásaik felé terelik. Talán a Google ezért is döntött úgy, hogy 3 évig tartó, 1 milliárdos keretösszegű programot indít a kiadók számára Google News Showcase néven, ami persze a vállalat bődületes éves nyereségéhez képest még mindig csak csepp a tengerben. 

 

-fi-

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés