hirdetés
hirdetés

Berényi Konrád: a reklámpiac megszűnik

2015-06-02

Amit a kormány akar, azt a piac is akarja. Csak a piac lassabban. 

Berényi Konrád onlinemarketing-szakember, tanácsadó az Onlinemarketingen írt egy bejegyzést az ügynökségi bónusz eltörlésének és az ügynökségi piac átalakításának hatásairól.

A szakember röviden elemzi a reklám- és médiapiac működésének eddig megszokott, számos kérdést felvető és kihívást okozó működési modelljét, és felhívja a figyelmet a bónuszrendszer átláthatatlanságában rejlő problémákra, a korrupció lehetőségére, amelyre éppen az egyébként sokat gyalult Facebook és Google hirdetési ökoszisztéma kínált valamilyen transzparensebb megoldást. Ezt írja:

"Ugyanis sem a Google, sem a Facebook nem oszt vissza pénzeket, ráadásul a hirdetési fiókokat meg lehet (és a Google ajánlása szerint meg is kell) osztani a hirdetővel, így pontosan lehet látni, mennyi pénz ment a Google-nek és a Facebook-nak. Éppen ezért, a piac ezen szegmensében kialakult az a fajta struktúra, ahol a hirdető külön fizet az ügynökségnek, és külön a médiumnak. (Igen, pontosan, a kormány most pont ezt akarja mindenkivel...)"

Megjegyzi, hogy tapasztalata szerint ezt a fajta költségstruktúrát nem volt egyszerű végigvinni a piacon, és főleg nem volt egyszerű kialakítani azt a fajta szakmai hátteret, ami így működik. 

Ezután arra a következtetésre jut:

"Amit a kormány el akar érni egyik napról a másikra, azt a piac is akarja, de sokkal lassabban. Ez ugyanis a kulcs: a változtatás sebessége."

Ezután sorra veszi a lehetséges hatásokat, a megszűnő állásokat, a piac egy-két hónapos leállását, a média finanszírozhatatlanságát, a kisebb médiumok hosszabb távra is elveszíthetik a bevételeiket, továbbá:

"a piac elkezdi megkeresni a kiskapukat, és most már majd az állam elől is el fogják rejteni a pénz útját - vagyis jelentősen nőni fog az átláthatatlanság és a mutyi."

Végül arra a következtetésre jut, hogy "miközben a szándék mögött álló probléma valós, a jelenlegi megoldás baromság. A piac egyébként is elindult a változás útján, vannak már tapasztalatok és olyan szakértelem, ami meg tudná tervezni az átállást. A kormányzat akkor járna el helyesen, ha ezt a rémálom tervezetet kurva gyorsan visszavonná, majd megkérné a szakmai szervezeteket, dolgozzanak ki megoldást a fent vázolt problémákra. Vagyis megtörténne az a csoda, hogy a kormány párbeszédet folytat az érintettekkel".

A teljes cikket itt olvashatja el.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés