hirdetés
hirdetés

Bravissimo!

2000-11-30
Olvasom, hogy az új reklámtörvény-tervezet egyik passzusa szerint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség előzetesen cenzúrázná a reklámokat. Olvasom továbbá azt is, hogy ezt a progresszív elképzelést viszont ezek a nem kellően körültekintő, krakéler reklámszakemberek hebehurgyán támadják, holmi demokráciát meg kereskedelmi szólásszabadságot emlegetve. Micsoda kekecek!
Kaszás GyörgyHiszen a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség már évekkel ezelőtt bebizonyította a reklámmal kapcsolatos abszolút hozzáértését. Pápa-poszter ügy, Cosmopolitan-plakát ügy, a közízlés fogalmának definiálása mind-mind egy-egy hivatali sikertörténet. Jól emlékszem, hogy az akkori vezetőjük egy Nap-kelte-béli esztétikai eszmefuttatásában kifejtette például, hogy férfialsónadrág-reklámban ő azt tudja elfogadni, ha például egy tojástartó van a képen. Fenék meg gatya nyema.

Nem. Nem és nem és nem! Nem értem, mi a baj a reklámcenzúrával kapcsolatos elképzeléssel! Hiszen az mindenki életét megkönynyíti majd. A hatalomét például. Hisz, ha az elképzelése működik, akkor naprakészen pontos képet kap majd a különféle gazdasági tervekről (amúgy üzleti titkokról), s elébük is tud menni nagyívű lépteivel.

De, hogy messzebb ne kalandozzak, a javaslat gyerekjátékká teszi majd a reklámcsinálást is. Egyetlen kérdés marad csupán. Hogy a még meg nem jelent, tervezett reklámot melyik fázisában kell majd a Hivatalnak bemutatni. A kitalálás pillanatában? Semmi gond! Ülök a kádban, a tegnapi briefingről eszembe jut egy koncepció. Az erre a célra rendszeresített telefon ott áll a kád mellett, már tárcsázom is a szintén a kádjában tartózkodó cenzor elvtársat, lököm neki az ötletet, és ő a bal heréje szappanozása közben kapásból megmondja, hogy jó-e vagy-e nem-e jó-e.

Netán a kész kreatív terv fázisában kíváncsiak a munkámra? Nagyszerű! A fogyasztóvédelemben bizonyára csupa olyan istenáldotta kreatív tehetség dolgozik, aki mind tud storyboardot olvasni, layoutot értelmezni, álmából felkeltve is.

Esetleg a kivitelezett reklámokat kell benyújtani? Annál jobb! A cenzor uraknak és hölgyeknek van szemük és fülük, ugyebár. Mind megnézik jól, mind meghallgatják jól a benyújtottakat, és fordítgatják a hüvelykujjaikat le s föl, hevesen. Mancika meg a sarokban jegyzi: 100234-as sorszámú tétel lefeléujj, 100235-ös felfeléujj stb.

De a benyújtás időzítése valójában részletkérdés, barátaim. A lényeg az, hogy elkészítem a tervezetemet. Benyújtom a Hivatalnak. Ocsmánybélyeg, űrlap, iktatás, pecsét, akta. 30 napon belül kapok egy kiértesítést. Ha nem értek egyet vele, fellebbezhetek. Újabb harminc nap. Ha vitatom, akkor polgári peres eljárás. Szerencsés esetben 2-3 éven belül meg is van az elsőfokú ítélet. Végre! Végre lesz a reklámcsinálásnak megfelelő, törvényi keretekbe szorított proceszszusa. Végre megtudhatjuk majd, hogyan is kell minekünk jó reklámot készítenünk. Hiszen azt is törvény szabályozza például, hogy miként kell rabot őrizni. És lám, nem is szökik meg minden rab a börtönből.

Gondolj csak bele a dolog rendkívüli nagyszerűségébe! Manapság naponta több ezer reklám kerül a médiába, megengedhetetlen összevisszaságban. De nemsokára másként lesz ez itten. Szabadság, te szülj nekem rendőrt!

Az nyilvánvaló, hogy a grandiózus cenzori terv sikeréhez sok-sok, nagyon hozzáértő cenzor szakemberre van szükség. Ezek nyilván meg is vannak, hisz egy ilyen igazán megalapozott javaslat ezt megköveteli. Most már csak megfelelően nagy helyre van szükség, ahova ők, az univerzális értékítélet leendő csalhatatlan birtokosai leülhetnek értékítélni. De hát ez se probléma. Megfelelően nagy helyek állnak rendelkezésre. Tudtommal az ország legnagyobb épülete a Lipótmező. A második legnagyobb a Parlament. Na, egyes ellenőrizhetetlen források szerint ezt a két házat kellene használni. Együtt.

Vitafórum: mondja el véleményét a cikkel kapcsolatban

 

Kaszás György

hirdetés
hirdetés