hirdetés
hirdetés

Csak izmozik az RTL a kábelpiaccal?

2010-09-24

Folynak a tárgyalások az RTL Klub és a kábelszolgáltatók között a tegnap kiszivárgott 490 forintos háztartásonkénti ár miatt. A csatorna úgy érvel, hogy a piac környezetváltozása hozta úgy, hogy csak most kérnek pénzt.

A HVG online-on csütörtökön http://hvg.hu/itthon/20100914_fizetos_rtl_klub_kabeltevek megjelent információk szerint a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség tagjai felé az RTL Klub listaáron 490 forintos ajánlatot tett, vagyis háztartásonként ennyit kérne a terjesztőktől azért, hogy 2011-től csomagjaikba bekerülhessen a csatorna. Az ugyanakkor nem volt világos, hogy ez a 490 forintos listaár mit foglal magában. Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese a Kreatív Online megkeresésére elmondta, hogy a 490 forintos listaár csak a legnagyobb, virtuális összeg, amit a HVG kiemelt, a teljes ajánlatban csomagonként ennél jóval alacsonyabb összegek szerepeltek.
Az RTL Klub mostani lépésre a Bertelsmann nemzetközi központjából érkező elvárás, indoka pedig kettős: egyrészt a reklámbevételek drasztikus csökkenése, ami az RTL Klub esetében harminc százalék körül volt 2009-ben, másrészt a tematikus és csak kábelen vagy műholdon fogható csatornák nézettségének növekedése az országos csatornák kárára. Példaként az amerikai piacot említik, ahol a nagy országos tévéhálózatok már átverték ezt a kábelszolgáltatókon. A Bertelsmann csoport 2010-ben januártól júniusig 246 millió euró adózás utáni nyereséget ért el, bevétele pedig 7,36 milliárd euró volt, ami 4 százalékkal több az előző évinél, igaz 2009-et 82 millió euró veszteséggel zárta. http://www.kreativ.hu/cikk/negyedmilliard_euros_profit_a_bertelsmannal
Nem lenne oka rá
A Kreatív Online megkérdezte mind a három nagy műsorterjesztőt, az Antenna Hungáriát, a Magyar Telekomot és a UPC-t, hogy reagáljanak az RTL Klub tervére. Délelőtt még úgy volt, hogy az RTL Klub nem kereste meg a nagyobb szolgáltatókat, de azóta már folyamatosan folynak a tárgyalások. 
Szűcs László, a UPC kommunikációs vezetője a konkrétumok hiányában nem látja az okát annak, hogy egy eddig jól működő 14 éves együttműködés mitől változna meg 2011 elejétől. Ha az RTL Klub 2012-től szeretne változtatni (ami az ingyenes földi analóg sugárzás lekapcsolásának dátuma) és az üzleti modelljét teljesen más alapokra helyezné, az más helyzetet teremthetne, de egyelőre nem erről van szó, a hírek szerint legalábbis. Lényegében hasonlóan nyilatkozott Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője is, a T-Home-tól pedig azt a tájékoztatást kaptuk, a tárgyalások befejezéséig az esetleges kimenetelekről, így az előfizetői díjakra gyakorolt hatásokról sem áll módjukban nyilatkozni. 
Az RTL Klub (és a Tv2) jelenlegi működési környezete elsődlegesen az analóg földfelszíni terjesztés, még akkor is, hogyha kábelszolgáltatókon keresztül többen érik el a csatornát. Ennek alapja az a koncessziós szerződés, amelyet a földi sugárzású kereskedelmi csatornák az egykori Országos Rádiaó és Televízió Testületen keresztül az állammal kötöttek, és amely 2012. június 30-ig szól. 
Itt volt az ideje
Róbert Ákos a Kreatív Online-nak elmondta, hogy a magyar jogszabályok szerint már réges-régen kérhettek volna pénzt a kábelszolgáltatóktól, mert Magyarországon a közszolgálati televíziókon kívül nincsenek úgynevezett must carry tévék, amelyeknek kötelezően ingyenesen és szabadon elérhetőnek kell lenniük. „Van egy téves meggyőződés a magyar piacon, miszerint az országos kereskedelmi tévéknek csak reklámbevételekből kell fenntartaniuk magukat, míg a kicsi kábeltévéknek a kábeldíjból. Mi ezt a logikát rúgtuk most fel, de először a szövetséggel kell megállapodnunk” – mondta az RTL Klub vezérigazgató-helyettese.
A vezető azt is elmondta, hogy szerinte a kis tematikus csatornák rúgták fel a szabályt azzal, hogy a kábelbevételek mellé reklámidőt is elkezdtek értékesíteni. „Az RTL Klub csak a már fentebb felvázolt piaci változásokra reagált ezzel a lépéssel” – mondta Róbert Ákos. 
Úgy tudjuk, a Tv2 már régebben foglalkozik ezzel a témával, és vannak olyan szolgáltatók, amelyek fizetnek a társaságnak a csatorna terjesztéséért. Ezzel párhuzamosan viszont a Digi TV-vel perben állnak, és éppen az a kérdés, hogy kérhet-e a csatorna pénzt a szolgáltatótól, míg más ingyenesen terjeszti a műsorát. Az ügyben született első fokú ítélet a Tv2-nek kedvezett. Az ügyben megkerestük Fekete Attilát, a Tv2 terjesztésért felelős vezetőjét , aki az aláírt szerződésről és folyamatban lévő peres ügyről nem kívánt nyilatkozni.
Az Ikónak kedvezne?
Magyarországon a kereskedelmi tévés piac kétféle üzleti modellre épül, amelyet az RTL mostani lépése felborítana. Az egyikben azok a tévétársaságok működnek, amelyek a reklámokból tartják fenn magukat. Ezeket a csatornákat ingyenesen továbbítják a digitális átállás időpontjáig.
A másik modellben a kábelen fogható tematikus adók működnek, amelyek tekintettel a szűkebb célcsoportra, nem lennének képesek a reklámbevételekből megélni. Az tűnik valószínűbbnek tehát, hogy a lépéssel az RTL Klub inkább az Iko csatornáit kívánja helyzetbe hozni a konkurensekkel szemben. Elképzelhető példul, hogy a kábelszolgáltatók egyetlen lehetősége, hogy ne kelljen árat emelniük a lépés hatására, hogy más csatornákat kivesznek a csomagokból az Iko csatornák javára. Hivatalosan egyébként mind az RTL mind az Iko csoport részéről tagadják a csatornák közötti kapcsolatot vagy összefonódást, amit egyébként a médiatörvény sem tesz lehetővé - és csak azt ismerik el, ami tudható: hogy a csatornáknak értékesítése közös az R-Time sales house-on keresztül.
[keretesben: az Iko és az M-RTL tulajdonosi szerkezete innen: http://www.kreativ.hu/cikk/fidesz_kozeli_ceg_kezebe_kerult_az_rtl_klub_harmada
http://www.kreativ.hu/cikk/mekkora_stumpf_resze_az_rtl_ben_ ]
Nyitott kérdések
Az is befolyásolja az egész kérdés megítélését, hogy a tervezett médiatörvény miként kezeli majd a közszolgálati csatornákat. Reklámmentesek lesznek-e, mint ahogyan arról korábban hallani lehetett, és ha ez tényleg így lesz, akkor ez a lépés milyen hatással lesz a médiapiac egészére? A közszolgálati csatornákról elkerülő reklámköltések melyik tévéknél landolnak, ha egyáltalán a hirdetők azokat az összegeket a tévés piacon kívánnák elkölteni?
Nemzetközi példák ugyanakkor azt mutatják, hogy ez nem megy egyik napról a másikra. Franciaországban éppen a napokban kellett a terveket átalakítani http://www.kreativ.hu/cikk/nem_tunnek_el_a_reklamok_a_francia_koztevebol, mert kivitelezhetetlen volt a közszolgálati média reklámok nélküli finanszírozása, így kérdés, hogy a magyar kormány jelenlegi szűk gazdasági mozgásterében milyen lehetőségek volnának egy ilyen terv megvalósítására.
Az is lehetséges, hogy a politikának szól a mostani bejelentés, az RTL Klub ezzel teszteli a reakciókat egy olyan környezetben, amikor a médiatörvénnyel kapcsolatos bizonytalanság miatt  nem lehet biztosattudni arról, hogy mi várható a szabályozás területén. Hacsak nem arról van szó, hogy az RTL Klub már tudna valamit, de ezt senki nem erősítette meg, csupán találgatások utalnak erre.
Aj: A csatorna szerint már eddig is kérhettek volna pénzt a kábelszolgáltatóktól.
lead: Folynak a tárgyalások az RTL Klub és a kábelszolgáltatók között a tegnap kiszivárgott 490 forintos háztartásonkénti ár miatt. A csatorna úgy érvel, hogy a piac környezetváltozása hozta úgy, hogy csak most kérnek pénzt.
A HVG online-on csütörtökön http://hvg.hu/itthon/20100914_fizetos_rtl_klub_kabeltevek megjelent információk szerint a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség tagjai felé az RTL Klub listaáron 490 forintos ajánlatot tett, vagyis háztartásonként ennyit kérne a terjesztőktől azért, hogy 2011-től csomagjaikba bekerülhessen a csatorna. Az ugyanakkor nem volt világos, hogy ez a 490 forintos listaár mit foglal magában. Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese a Kreatív Online megkeresésére elmondta, hogy a 490 forintos listaár csak a legnagyobb, virtuális összeg, amit a HVG kiemelt, a teljes ajánlatban csomagonként ennél jóval alacsonyabb összegek szerepeltek.
Az RTL Klub mostani lépésre a Bertelsmann nemzetközi központjából érkező elvárás, indoka pedig kettős: egyrészt a reklámbevételek drasztikus csökkenése, ami az RTL Klub esetében harminc százalék körül volt 2009-ben, másrészt a tematikus és csak kábelen vagy műholdon fogható csatornák nézettségének növekedése az országos csatornák kárára. Példaként az amerikai piacot említik, ahol a nagy országos tévéhálózatok már átverték ezt a kábelszolgáltatókon. A Bertelsmann csoport 2010-ben januártól júniusig 246 millió euró adózás utáni nyereséget ért el, bevétele pedig 7,36 milliárd euró volt, ami 4 százalékkal több az előző évinél, igaz 2009-et 82 millió euró veszteséggel zárta. http://www.kreativ.hu/cikk/negyedmilliard_euros_profit_a_bertelsmannal
Nem lenne oka rá
A Kreatív Online megkérdezte mind a három nagy műsorterjesztőt, az Antenna Hungáriát, a Magyar Telekomot és a UPC-t, hogy reagáljanak az RTL Klub tervére. Délelőtt még úgy volt, hogy az RTL Klub nem kereste meg a nagyobb szolgáltatókat, de azóta már folyamatosan folynak a tárgyalások. 
Szűcs László, a UPC kommunikációs vezetője a konkrétumok hiányában nem látja az okát annak, hogy egy eddig jól működő 14 éves együttműködés mitől változna meg 2011 elejétől. Ha az RTL Klub 2012-től szeretne változtatni (ami az ingyenes földi analóg sugárzás lekapcsolásának dátuma) és az üzleti modelljét teljesen más alapokra helyezné, az más helyzetet teremthetne, de egyelőre nem erről van szó, a hírek szerint legalábbis. Lényegében hasonlóan nyilatkozott Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője is, a T-Home-tól pedig azt a tájékoztatást kaptuk, a tárgyalások befejezéséig az esetleges kimenetelekről, így az előfizetői díjakra gyakorolt hatásokról sem áll módjukban nyilatkozni. 
Az RTL Klub (és a Tv2) jelenlegi működési környezete elsődlegesen az analóg földfelszíni terjesztés, még akkor is, hogyha kábelszolgáltatókon keresztül többen érik el a csatornát. Ennek alapja az a koncessziós szerződés, amelyet a földi sugárzású kereskedelmi csatornák az egykori Országos Rádiaó és Televízió Testületen keresztül az állammal kötöttek, és amely 2012. június 30-ig szól. 
Itt volt az ideje
Róbert Ákos a Kreatív Online-nak elmondta, hogy a magyar jogszabályok szerint már réges-régen kérhettek volna pénzt a kábelszolgáltatóktól, mert Magyarországon a közszolgálati televíziókon kívül nincsenek úgynevezett must carry tévék, amelyeknek kötelezően ingyenesen és szabadon elérhetőnek kell lenniük. „Van egy téves meggyőződés a magyar piacon, miszerint az országos kereskedelmi tévéknek csak reklámbevételekből kell fenntartaniuk magukat, míg a kicsi kábeltévéknek a kábeldíjból. Mi ezt a logikát rúgtuk most fel, de először a szövetséggel kell megállapodnunk” – mondta az RTL Klub vezérigazgató-helyettese.
A vezető azt is elmondta, hogy szerinte a kis tematikus csatornák rúgták fel a szabályt azzal, hogy a kábelbevételek mellé reklámidőt is elkezdtek értékesíteni. „Az RTL Klub csak a már fentebb felvázolt piaci változásokra reagált ezzel a lépéssel” – mondta Róbert Ákos. 
Úgy tudjuk, a Tv2 már régebben foglalkozik ezzel a témával, és vannak olyan szolgáltatók, amelyek fizetnek a társaságnak a csatorna terjesztéséért. Ezzel párhuzamosan viszont a Digi TV-vel perben állnak, és éppen az a kérdés, hogy kérhet-e a csatorna pénzt a szolgáltatótól, míg más ingyenesen terjeszti a műsorát. Az ügyben született első fokú ítélet a Tv2-nek kedvezett. Az ügyben megkerestük Fekete Attilát, a Tv2 terjesztésért felelős vezetőjét , aki az aláírt szerződésről és folyamatban lévő peres ügyről nem kívánt nyilatkozni.
Az Ikónak kedvezne?
Magyarországon a kereskedelmi tévés piac kétféle üzleti modellre épül, amelyet az RTL mostani lépése felborítana. Az egyikben azok a tévétársaságok működnek, amelyek a reklámokból tartják fenn magukat. Ezeket a csatornákat ingyenesen továbbítják a digitális átállás időpontjáig.
A másik modellben a kábelen fogható tematikus adók működnek, amelyek tekintettel a szűkebb célcsoportra, nem lennének képesek a reklámbevételekből megélni. Az tűnik valószínűbbnek tehát, hogy a lépéssel az RTL Klub inkább az Iko csatornáit kívánja helyzetbe hozni a konkurensekkel szemben. Elképzelhető példul, hogy a kábelszolgáltatók egyetlen lehetősége, hogy ne kelljen árat emelniük a lépés hatására, hogy más csatornákat kivesznek a csomagokból az Iko csatornák javára. Hivatalosan egyébként mind az RTL mind az Iko csoport részéről tagadják a csatornák közötti kapcsolatot vagy összefonódást, amit egyébként a médiatörvény sem tesz lehetővé - és csak azt ismerik el, ami tudható: hogy a csatornáknak értékesítése közös az R-Time sales house-on keresztül.
[keretesben: az Iko és az M-RTL tulajdonosi szerkezete innen: http://www.kreativ.hu/cikk/fidesz_kozeli_ceg_kezebe_kerult_az_rtl_klub_harmada
http://www.kreativ.hu/cikk/mekkora_stumpf_resze_az_rtl_ben_ ]
Nyitott kérdések
Az is befolyásolja az egész kérdés megítélését, hogy a tervezett médiatörvény miként kezeli majd a közszolgálati csatornákat. Reklámmentesek lesznek-e, mint ahogyan arról korábban hallani lehetett, és ha ez tényleg így lesz, akkor ez a lépés milyen hatással lesz a médiapiac egészére? A közszolgálati csatornákról elkerülő reklámköltések melyik tévéknél landolnak, ha egyáltalán a hirdetők azokat az összegeket a tévés piacon kívánnák elkölteni?
Nemzetközi példák ugyanakkor azt mutatják, hogy ez nem megy egyik napról a másikra. Franciaországban éppen a napokban kellett a terveket átalakítani http://www.kreativ.hu/cikk/nem_tunnek_el_a_reklamok_a_francia_koztevebol, mert kivitelezhetetlen volt a közszolgálati média reklámok nélküli finanszírozása, így kérdés, hogy a magyar kormány jelenlegi szűk gazdasági mozgásterében milyen lehetőségek volnának egy ilyen terv megvalósítására.
Az is lehetséges, hogy a politikának szól a mostani bejelentés, az RTL Klub ezzel teszteli a reakciókat egy olyan környezetben, amikor a médiatörvénnyel kapcsolatos bizonytalanság miatt  nem lehet biztosattudni arról, hogy mi várható a szabályozás területén. Hacsak nem arról van szó, hogy az RTL Klub már tudna valamit, de ezt senki nem erősítette meg, csupán találgatások utalnak erre.

A HVG online-on csütörtökön megjelent információk szerint a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség tagjai felé az RTL Klub listaáron 490 forintos ajánlatot tett, vagyis háztartásonként ennyit kérne a terjesztőktől azért, hogy 2011-től csomagjaikba bekerülhessen a csatorna. Az ugyanakkor nem volt világos, hogy ez a 490 forintos listaár mit foglal magában. Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese a Kreatív Online megkeresésére elmondta, hogy a 490 forintos listaár csak a legnagyobb, virtuális összeg, amit a HVG kiemelt, a teljes ajánlatban csomagonként ennél jóval alacsonyabb összegek szerepeltek.

Az RTL Klub mostani lépésre a Bertelsmann nemzetközi központjából érkező elvárás, indoka pedig kettős: egyrészt a reklámbevételek drasztikus csökkenése, ami az RTL Klub esetében harminc százalék körül volt 2009-ben, másrészt a tematikus és csak kábelen vagy műholdon fogható csatornák nézettségének növekedése az országos csatornák kárára. Példaként az amerikai piacot említik, ahol a nagy országos tévéhálózatok már átverték ezt a kábelszolgáltatókon. A Bertelsmann csoport 2010-ben januártól júniusig 246 millió euró adózás utáni nyereséget ért el, bevétele pedig 7,36 milliárd euró volt, ami 4 százalékkal több az előző évinél, igaz 2009-et 82 millió euró veszteséggel zárta

Nem lenne oka rá

A Kreatív Online megkérdezte mind a három nagy műsorterjesztőt, az Antenna Hungáriát, a Magyar Telekomot és a UPC-t, hogy reagáljanak az RTL Klub tervére. Délelőtt még úgy volt, hogy az RTL Klub nem kereste meg a nagyobb szolgáltatókat, de azóta már folyamatosan folynak a tárgyalások. 

Szűcs László, a UPC kommunikációs vezetője a konkrétumok hiányában nem látja az okát annak, hogy egy eddig jól működő 14 éves együttműködés mitől változna meg 2011 elejétől. Ha az RTL Klub 2012-től szeretne változtatni (ami az ingyenes földi analóg sugárzás lekapcsolásának dátuma) és az üzleti modelljét teljesen más alapokra helyezné, az más helyzetet teremthetne, de egyelőre nem erről van szó, a hírek szerint legalábbis. Lényegében hasonlóan nyilatkozott Tóth András, az Antenna Hungária kommunikációs vezetője is, a T-Home-tól pedig azt a tájékoztatást kaptuk, a tárgyalások befejezéséig az esetleges kimenetelekről, így az előfizetői díjakra gyakorolt hatásokról sem áll módjukban nyilatkozni. 

Az RTL Klub (és a Tv2) jelenlegi működési környezete elsődlegesen az analóg földfelszíni terjesztés, még akkor is, hogyha kábelszolgáltatókon keresztül többen érik el a csatornát. Ennek alapja az a koncessziós szerződés, amelyet a földi sugárzású kereskedelmi csatornák az egykori Országos Rádiaó és Televízió Testületen keresztül az állammal kötöttek, és amely 2012. június 30-ig szól. 

Itt volt az ideje

Róbert Ákos a Kreatív Online-nak elmondta, hogy a magyar jogszabályok szerint már réges-régen kérhettek volna pénzt a kábelszolgáltatóktól, mert Magyarországon a közszolgálati televíziókon kívül nincsenek úgynevezett must carry tévék, amelyeknek kötelezően ingyenesen és szabadon elérhetőnek kell lenniük. „Van egy téves meggyőződés a magyar piacon, miszerint az országos kereskedelmi tévéknek csak reklámbevételekből kell fenntartaniuk magukat, míg a kicsi kábeltévéknek a kábeldíjból. Mi ezt a logikát rúgtuk most fel, de először a szövetséggel kell megállapodnunk” – mondta az RTL Klub vezérigazgató-helyettese.

A vezető azt is elmondta, hogy szerinte a kis tematikus csatornák rúgták fel a szabályt azzal, hogy a kábelbevételek mellé reklámidőt is elkezdtek értékesíteni. „Az RTL Klub csak a már fentebb felvázolt piaci változásokra reagált ezzel a lépéssel” – mondta Róbert Ákos. 

Úgy tudjuk, a Tv2 már régebben foglalkozik ezzel a témával, és vannak olyan szolgáltatók, amelyek fizetnek a társaságnak a csatorna terjesztéséért. Ezzel párhuzamosan viszont a Digi TV-vel perben állnak, és éppen az a kérdés, hogy kérhet-e a csatorna pénzt a szolgáltatótól, míg más ingyenesen terjeszti a műsorát. Az ügyben született első fokú ítélet a Tv2-nek kedvezett. Az ügyben megkerestük Fekete Attilát, a Tv2 terjesztésért felelős vezetőjét , aki az aláírt szerződésről és folyamatban lévő peres ügyről nem kívánt nyilatkozni.

Az Ikónak kedvezne?

Magyarországon a kereskedelmi tévés piac kétféle üzleti modellre épül, amelyet az RTL mostani lépése felborítana. Az egyikben azok a tévétársaságok működnek, amelyek a reklámokból tartják fenn magukat. Ezeket a csatornákat ingyenesen továbbítják a digitális átállás időpontjáig.

A másik modellben a kábelen fogható tematikus adók működnek, amelyek tekintettel a szűkebb célcsoportra, nem lennének képesek a reklámbevételekből megélni. Az tűnik valószínűbbnek tehát, hogy a lépéssel az RTL Klub inkább az Iko csatornáit kívánja helyzetbe hozni a konkurensekkel szemben.

Elképzelhető példul, hogy a kábelszolgáltatók egyetlen lehetősége, hogy ne kelljen árat emelniük a lépés hatására, hogy más csatornákat kivesznek a csomagokból az Iko csatornák javára. Hivatalosan egyébként mind az RTL mind az Iko csoport részéről tagadják a csatornák közötti kapcsolatot vagy összefonódást, amit egyébként a médiatörvény sem tesz lehetővé - és csak azt ismerik el, ami tudható: hogy a csatornáknak értékesítése közös az R-Time sales house-on keresztül.

[Az Iko és az M-RTL tulajdonosi szerkezetéről itt és itt olvashat bővebben.]

Nyitott kérdések

Az is befolyásolja az egész kérdés megítélését, hogy a tervezett médiatörvény miként kezeli majd a közszolgálati csatornákat. Reklámmentesek lesznek-e, mint ahogyan arról korábban hallani lehetett, és ha ez tényleg így lesz, akkor ez a lépés milyen hatással lesz a médiapiac egészére? A közszolgálati csatornákról elkerülő reklámköltések melyik tévéknél landolnak, ha egyáltalán a hirdetők azokat az összegeket a tévés piacon kívánnák elkölteni?

Nemzetközi példák ugyanakkor azt mutatják, hogy ez nem megy egyik napról a másikra. Franciaországban éppen a napokban kellett a terveket átalakítani, mert kivitelezhetetlen volt a közszolgálati média reklámok nélküli finanszírozása, így kérdés, hogy a magyar kormány jelenlegi szűk gazdasági mozgásterében milyen lehetőségek volnának egy ilyen terv megvalósítására.

Az is lehetséges, hogy a politikának szól a mostani bejelentés, az RTL Klub ezzel teszteli a reakciókat egy olyan környezetben, amikor a médiatörvénnyel kapcsolatos bizonytalanság miatt  nem lehet biztosattudni arról, hogy mi várható a szabályozás területén. Hacsak nem arról van szó, hogy az RTL Klub már tudna valamit, de ezt senki nem erősítette meg, csupán találgatások utalnak erre.

Csuday Gábor

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés