hirdetés
hirdetés

Digitális marketing - tartalmas és szórakoztató brandeket a fogyasztóknak

2008-03-19
„A márkáknak a kölcsönzés helyett saját szórakoztatóiparra van szükségük” – állította Doug Scott, az Ogilvy Entertainment senior partnere és ügyvezetője az Advertising Age szaklap által New Yorkban megrendezett Digital Marketing Conference (DMC) című kétnapos szakmai rendezvényen. A konferencián felszólaló szakemberek többsége szerint itt az ideje annak, hogy a márkák ne elsősorban hirdetésekkel, hanem szórakoztató tartalmakkal hódítsák meg a fogyasztókat, ugyanakkor sok formátumnál a hatás gyakran kiszámíthatatlan és bizonytalan.
A konferencia online videóknál használható hirdetéseiről szóló beszélgetésén az ESPN, a Hulu, a Heavy.com, valamint a MediaVest és a Carat médiaügynökségek képviselői cseréltek eszmét arról, hogy milyen formátumok a leghatékonyabbak ezen a hirdetési platformon.

Mint arról a Kreatív nemrég írt,  Magyarországon az online videós hirdetési piac meglehetősen bizonytalan, és úgy tűnik ez az Egyesült Államokban sincs másképp. A legtöbb szakértő szerint ugyanis az online videós hirdetések megítélése nagyon változó: vannak olyanok, melyek irritálják a nézőket, és vannak olyanok, melyek működnek. „Messze vagyunk még attól, hogy pontos tudásunk és definícióink legyenek ezen a téren” – fogalmazott szkeptikusan az AdAge tudósítója, a beszélgetés tanulságait kommentálva.

Egy másik – a kereskedelmi tartalom változó tartalomszolgáltatói és kreatív modelljeit megvitató – kerekasztalbeszélgetésen azt fejtegette Doug Scott, hogy a márkáknak itt az ideje kialakítani a saját szórakoztatóiparukat, ahelyett, hogy az más tartalomelőállítóktól „bérelnék” ezt.

Frank Cooper, a nemrég márkázott közösségi site-ot indító Pepsi marketingért felelős alelnöke szerint ráadásul a márkázott tartalom a tradicionális médiától nem is különül el a fogyasztói piacon, továbbá nem is csak az újonnan felkapott csatornákon lehet közvetíteni.

Ugyanakkor az újmédia mégis kínál olyan lehetőségeket, amit a tradicionális média nem: mint arra Scott rámutatott, például egy egymillió dollárból terjesztett 30 másodperces szpot élettartama körülbelül fél év: egy márkázott tartalom élettartama viszont akár több év is lehet.

A tartalmak online terjesztése szintén sok bizonytalanságot rejt magában: Mike Geiger, a Goodby, Silverstein & Partners interaktív produkciós vezetője szerint nagyon nehéz meghatározni, hogy mi is például egy jó vírusfilm lényege, ráadásul az ügyfelek kívánságai sokszor rendkívül általánosak, csak azért akarnak egy widgetet vagy egy online videót, mert olvastak valamit a widgetekről vagy a YouTube-ról – panaszkodott Geiger. A szakember hozzátette: ennek ellenére az ügynökség még soha nem készített videós anyagot kimondottan a YouTube-ra szánva.

További probléma lehet, hogy ha kiemelkedően sokan tekintenek meg egy vírusfilmet, az sem ad biztos tájékoztatást egy kampány sikeréről, hiszen szinte semmi információja nincsen sem az ügynökségnek sem a hirdetőnek azon kívül, hogy hányan látták a filmet.

A Cadbury Schweppes Americas Beverages például Tay Zonday videó-sztárral készített egy filmet a Cherry Chocolate Dr. Pepper számára, a „Chocolate Rain” címmel. A szpotot  több mint kilencmilliószor nézték meg a YouTube-on, ami a vállalat feltételezése szerint körülbelül hárommillió egyedi látogatót jelentett, azonban azt nem tudni, a célközönségben hogyan szerepelt az üzenet. „Ez így pedig egy nagyon kicsi potenciális elérés” – összegzett Robert Stone, a Cadbury Schweppes interaktív és újmédia igazgatója.

Tófalvy Tamás
kultúrakutató, újságíró

(forrás: AdAge)
hirdetés
hirdetés