hirdetés
hirdetés

Ébressz fel!

A humorérzékről
2006-11-16
Most kivételesen nem akarok a cillitlajos-pestisről és egyéb betegségekről írni, ha csak rágondolok, vagy azokra az emberekre, akik ilyesmit létrehoznak, ökölbe szorul az agyam. Arra azért kíváncsi lennék, mit éreznek ezek az alakok, amikor megnéznek egyórányi reklámot, és azt kell észrevenniük, hogy néhányan ugyanebben a szakmában képesek olyat alkotni, amire öt perc múlva is emlékezni lehet.

Hogy vannak a pályán kollégák, akiknek nemcsak a névjegyükön szerepel, hogy kreatívok, van nekik úgynevezett humoruk, és az ezernyi fantáziátlan, lapos ócskaság közül lazán kiemelkednek. Nem rettegnek attól, hogy előbb-utóbb bekopog valaki, és azt mondja, hogy haver, szép volt ez a tizenöt év intelligensmolekula, de most már húzzál el szépen nyugdíjba, mert letelt az időd? Amit az ózdi munkásoknak mondtak: elvtársak, sajnáljuk nagyon, de ezt a szart már nem lehet eladni a Szovjetuniónak sem.

Nem kell pedig sok gógyi, nem kell zsenialitás ahhoz, hogy az unalomfőzelékbe valami kis hús jusson. Lehetne ezeket is piszkálni, de hát nem az a hazai reklám legnagyobb baja, hogy nem jól valósítják meg az ötleteket. Az a baja, hogy tíz szpotból nyolcban nincsenek ötletek egyáltalán. Casting van, világítás, packshot van, meg neadjisten eléneklik, hogy Anyu varázsol a Clorox-szal, oszt jónapot. Kreativitás ez? Adna ilyen szintű munkára jóérzésű rajztanár egyesnél jobbat? Nem adna. Elér ez valakit azokon kívül, akik a fókuszcsoportban meredten bámulják a vásznat? Nem. Lehet erre emlékezni öt ugyanilyen közül? Nem lehet. Odafigyelni csak arra lehet, ami felkelti a figyelmet valamivel. Majd utána jöhet a termékelőny, és majd akkor méltóztatom megfontolni.

Itt van a Rexona ezzel a sorskezével, például. Ahova kifut a pár másodperces sztori, vagyis a csaj randán átizzadt blúza, amit ráadásul a pont megtalált nagy ő-vel együtt vesz észre – hát az a legsúlyosabb közhely dezodorfronton, viszont az is tény, hogy pont azért használ az ember dezodort, hogy egy ideig ne keletkezzen ilyen folt a hóna alatt. A Rexona-szpot kreatívjai azonban – bár érződik a nettó százórás meddő ötletelés a dologban – mégis kerekítettek a folt elé egy kis poént, a sors nagy rózsaszín kezét, amivel végighajszolja a szerencsétlen nőt az utcán banánhéjjal és gördeszkával. Máris elég ahhoz, hogy megjegyezzem, noha nyilván nem veszek Rexonát. De ilyen a McDonalds konzervnyitós poénja is, amit már megénekelt a lap az idén: lehet másképp is közölni, hogy akciós a sajtburger, mint vidáman falatozó családdal és gejl művigyorral. (A megmagyarázhatatlan az, hogy emellett miért indít ugyanaz a cég a Big Tastynek annyira idióta kampányt, amit talán még az Egyesült Államokban sem esznek meg. Az a mamutos cucc. Értem én, hogy a mamut nagy, meg a szendvics is nagy, de mondjuk a költségvetési hiány is nagy, meg a Juszt László feje is, mégse kívánnék velük jó étvágyat. Arról meg nem is beszélve, hogy „de jó lenne, ha még mindig élnének mamutok”, mert nyilvánvalóan nem lenne jó, ugyanis a mamutok nem labdáznának velünk, hanem randalíroznának az utcákon, amiből pont elég volt. Hát mégse lehetett megúszni egy kis felháborodást, elnézést, kanyarodunk vissza.)

Pénzügyi reklámmal tele a padlás – lesöprik nemsokára, nyugi –, úgyhogy ott különösen elkél az újítás. Vannak is halovány kísérletek – nyuszómuszó –, de látszik, hogy nehezen tűri az Oracle-adatbázison nevelkedett ügyfél a lazulást. Pedig a túloldalon mégiscsak az istenadta nép áll, aki pénzügyi analfabéta, matekból kettes, viszont igényli a szórakozást. Hogy lehetne legalább felhívni a figyelmét a tőzsdére? Körteformával, mondjuk. Eladási opció a körteformára – megint csak apró ötlet, kávéskanálnyi abszurd, közepes krumpli, semmi extra. Ahhoz elég, hogy az agyatlan, tompa kollégát, aki még mindig a fogorvosok kamuegyesületét nyomja, lemossa a pályáról. Ahhoz elég, hogy pár fokkal feljebb kapjam a fejem: he? Aztán persze biccentek, ja igen, nagyon vicces, haha. De legalább kicsikét vicces.

Ennyi is elég egyelőre. Egy kis humorérzék. Semmi frenetika, semmi polgárpukkasztás nem kell, csak ez a nem is olyan ritka emberi tulajdonság, az, amiért elvileg a kreatívok per definitionem jó fejek lennének, és aminek hiánya miatt jórészt nem azok, hanem pöffeszkedő szemétgyárosok. Akik képesek legalább fékezett habzással viccelni, azoknak minden esélyük megvan, hogy félgőzzel lekörözzék a kilencvenes évek elején a polcra került mezőnyt, és megfosszák őket a címüktől, amire nem szolgáltak rá soha. Legfeljebb lesz egy küzdelmes időszak, amikor rossz humorú görcsemberek egy utolsó csatában, kényszerből, összetákolt faviccekkel még síkra szállnak, megméretnek és elbuknak.

Tóta W. Árpád

hirdetés
hirdetés