Egybesültek
Akció-Nxs: Fél évtized legnagyobb reklámügynökségi fúziója
2004-07-06
Két karakteres ember és ügynökség bútorozott össze Zuglóban. A Nexus beköltözött az Akcióhoz, de ez ne tévesszen meg senkit – nem felvásárlásról, hanem összeolvadásról van szó. Ilyen jelentőségű fúzióra több mint öt éve nem volt példa a magyar reklámpiacon.
Erős bika
Nehéz megmondani, hogy az Akció és a Nexus összeolvadása mennyire rendezi át a magyar piacot, az viszont biztos, hogy a nagyobb magyar reklámügynökségek – mint például a Café, a hat és a Well – erősebb versenytárssal állnak szemben, mint eddig, a kisebbeknek pedig legalább egy hozzájuk hasonlóval kevesebb vetélytársuk lett. Bár a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) tavaly már nem adott ki ranglistát, azt tudni lehet, hogy 2001-ben az Akció a 14-dik, a Nexus pedig a 20-dik legnagyobb bevételű cégként szerepelt a szövetség rangsorában.
Horváth Attila, az Akció-Nxs egyik kreatívigazgatója szerint a Nexushoz hasonló méretű ügynökségből még öt-hat volt a piacon. Amikor jelentős ügyfelet szereztek, nagyobbnak számítottak, amikor pedig kevésbé sikerültek a tendereik, inkább a kisebbek közé tartoztak. A Nexus egyébként full service ügynökségként működött, és a BTL területén számított igazán erősnek.
![]() | |
Horváth Attila, Akció-Nxs, kreatívigazgató: „Több kraft volt bennünk, mint amennyi lehetőséget kaptunk.” |
Geszti Péter, Akció-Nxs, kreatívigazgató: „Az Akció egyelőre jól menő, sikeres ügynökség, de lépnünk kellett ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek lehessünk.” |
Két dudás megfér együtt
A fúzió érdekessége, hogy mindkét cég évek óta kereste a megoldást a saját problémájára. Az Akció Geszti Péter mellé keresett kreatívigazgatót, de nem találta a megfelelő felállást [lásd Akcióhősök című cikk, Kreatív 2002. szeptember]. Szintén több lehetőséget fontolóra vett a Nexus, amely korábban gondolt arra is, hogy például cégen belül egy új ügyvezető igazgatóval is meg lehetne oldani a problémákat. Végül egy harmadik szereplő véletlen ötlete hozta a megoldást.
Horváth Attila szerint a korábbi, önálló felállás nem jelentett biztos üzemmódot a Nexusnak, bár a piacon úgy is megéltek, de kis, közepes méretű ügynökségként nem lett volna hosszú távon nagy jövőjük. Úgy gondolja, hogy a szakmai tudásuk alapján ennél többre érdemesek, amihez most jó keretet jelent az összeolvadás után létrejött Akció-Nxs, mivel egy nagyobb ügynökség nagyobb pályát tud biztosítani. „Több kraft volt bennünk, mint amennyi lehetőséget kaptunk” – mondta Horváth Attila.
Az Akció elérte azt a méretet, hogy jól jött egy kis vérfrissítés a csapatnak, a nagyobb ügyfelek miatt – mint például a T-Mobile – furcsa arányok alakultak ki a terhelésben. Ahogyan Geszti Péter fogalmazott: „így gazdagabb lesz a hangszerelés”, és különben is kellett valaki, akinek fiatalabb a gondolkodásmódja, mert ő már öregnek számít a szakmában. „Az Akció egyelőre jól menő, sikeres ügynökség, de lépnünk kellett ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek lehessünk” – magyarázta. – „Nem az a cél, hogy nagyobbá váljunk, a hangsúly inkább a minőségen van.”
Két karakteres személyiség került egymás mellé – két dudás egy csárdában –, de Geszti Péter hisz abban, hogy egy ember tehetsége nem kioltja, hanem erősíti a másikét: „inkább, mint hogy felvegyünk mellém egy nímandot” – mondta. Geszti Péter szerint azért sem lehet gond kettőjük között, mert eltérőek az ambícióik: Horváth Attila egyre nagyobb területet akar meghódítani, míg Geszti Péter inkább valamivel kevesebbre vágyik.
Az Akció-Nxs ügyfelei |
Eredetileg az Akció ügyfele: Eredetileg a Nexus ügyfele: Az egyesülés után elnyert ügyfél: |
Az elmúlt néhány év nagy reklámügynökségi fúziói |
• D’Arcy + Avenue • Bozell + Foote, Cone & Belding |
Márk Szonja