hirdetés
hirdetés
hirdetés

Egybesültek

Akció-Nxs: Fél évtized legnagyobb reklámügynökségi fúziója

Két karakteres ember és ügynökség bútorozott össze Zuglóban. A Nexus beköltözött az Akcióhoz, de ez ne tévesszen meg senkit – nem felvásárlásról, hanem összeolvadásról van szó. Ilyen jelentőségű fúzióra több mint öt éve nem volt példa a magyar reklámpiacon.
hirdetés
Már-már úgy tűnt, hogy a nagy fúziók ideje lecsengett, két magyar tulajdonú reklámügynökség, az Akció és a Nexus tavasszal mégis összeolvadt, és Akció-Nxs néven működik tovább. Az egyik, ha nem a legnagyobb magyar reklámügynökség jött létre ezzel a lépéssel. Ilyen léptékű reklámpiaci fúzióra a Lowe GGK és az Ammirati Puris Lintas 1999-es összeolvadása óta nem volt példa. Ráadásul akkor két, egy kézben lévő, nemzetközi hátterű ügynökség egyesült egy nemzetközi döntés eredményeként, most pedig két, kizárólag magyar tulajdonú cégről van szó.

Erős bika
Nehéz megmondani, hogy az Akció és a Nexus összeolvadása mennyire rendezi át a magyar piacot, az viszont biztos, hogy a nagyobb magyar reklámügynökségek – mint például a Café, a hat és a Well – erősebb versenytárssal állnak szemben, mint eddig, a kisebbeknek pedig legalább egy hozzájuk hasonlóval kevesebb vetélytársuk lett. Bár a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) tavaly már nem adott ki ranglistát, azt tudni lehet, hogy 2001-ben az Akció a 14-dik, a Nexus pedig a 20-dik legnagyobb bevételű cégként szerepelt a szövetség rangsorában.

Horváth Attila, az Akció-Nxs egyik kreatívigazgatója szerint a Nexushoz hasonló méretű ügynökségből még öt-hat volt a piacon. Amikor jelentős ügyfelet szereztek, nagyobbnak számítottak, amikor pedig kevésbé sikerültek a tendereik, inkább a kisebbek közé tartoztak. A Nexus egyébként full service ügynökségként működött, és a BTL területén számított igazán erősnek.

Horváth Attila, Akció-Nxs, kreatívigazgató:
„Több kraft volt bennünk, mint amennyi lehetőséget kaptunk.”
Geszti Péter, Akció-Nxs, kreatívigazgató:
„Az Akció egyelőre jól menő, sikeres ügynökség, de lépnünk kellett ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek lehessünk.”

Két dudás megfér együtt
A fúzió érdekessége, hogy mindkét cég évek óta kereste a megoldást a saját problémájára. Az Akció Geszti Péter mellé keresett kreatívigazgatót, de nem találta a megfelelő felállást [lásd Akcióhősök című cikk, Kreatív 2002. szeptember]. Szintén több lehetőséget fontolóra vett a Nexus, amely korábban gondolt arra is, hogy például cégen belül egy új ügyvezető igazgatóval is meg lehetne oldani a problémákat. Végül egy harmadik szereplő véletlen ötlete hozta a megoldást.

Horváth Attila szerint a korábbi, önálló felállás nem jelentett biztos üzemmódot a Nexusnak, bár a piacon úgy is megéltek, de kis, közepes méretű ügynökségként nem lett volna hosszú távon nagy jövőjük. Úgy gondolja, hogy a szakmai tudásuk alapján ennél többre érdemesek, amihez most jó keretet jelent az összeolvadás után létrejött Akció-Nxs, mivel egy nagyobb ügynökség nagyobb pályát tud biztosítani. „Több kraft volt bennünk, mint amennyi lehetőséget kaptunk” – mondta Horváth Attila.

Az Akció elérte azt a méretet, hogy jól jött egy kis vérfrissítés a csapatnak, a nagyobb ügyfelek miatt – mint például a T-Mobile – furcsa arányok alakultak ki a terhelésben. Ahogyan Geszti Péter fogalmazott: „így gazdagabb lesz a hangszerelés”, és különben is kellett valaki, akinek fiatalabb a gondolkodásmódja, mert ő már öregnek számít a szakmában. „Az Akció egyelőre jól menő, sikeres ügynökség, de lépnünk kellett ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek lehessünk” – magyarázta. – „Nem az a cél, hogy nagyobbá váljunk, a hangsúly inkább a minőségen van.”

Két karakteres személyiség került egymás mellé – két dudás egy csárdában –, de Geszti Péter hisz abban, hogy egy ember tehetsége nem kioltja, hanem erősíti a másikét: „inkább, mint hogy felvegyünk mellém egy nímandot” – mondta. Geszti Péter szerint azért sem lehet gond kettőjük között, mert eltérőek az ambícióik: Horváth Attila egyre nagyobb területet akar meghódítani, míg Geszti Péter inkább valamivel kevesebbre vágyik.

Az Akció-Nxs ügyfelei

Eredetileg az Akció ügyfele:
T-Mobile, OTP Bank, RTL Klub, Danubius Rádió, Szerencsejáték Rt.,
Antenna Hungária, Trilak, Árkád, Schiesser, Rossmann TCR: budapesti állatkert, NIOK

Eredetileg a Nexus ügyfele:
Argosz Biztosító, Panasonic, Akzo Nobel, Villeroy & Boch (Alföldi),
WrigleyHungária, SEB-csoport (Tefal, Moulinex, Rowenta, Krups)

Az egyesülés után elnyert ügyfél:
Carlsberg


Az elmúlt néhány év nagy reklámügynökségi fúziói

• D’Arcy + Avenue
2001 elején egyesült a D’Arcy és az Avenue reklámügynökség, azóta a vállalat D’Arcy Avenue néven működik. Az ügyvezető Bérczi Zsuzsa, az Avenue korábbi ügyvezetője lett. Akkor még a D’Arcy és az Avenue is a Bcom3 csoporthoz tartozott. Azóta a D’Arcy a Publicis Groupe tulajdonába került, amely a reklámügynökség-márkát több piacról is kivonta, de Magyarországon megmaradt a cég.

• Bozell + Foote, Cone & Belding
2000 tavaszán fuzionált a Bozell Hungary és a Foote, Cone & Belding (FCB) reklámügynökség. Az új cég az FCB nevet tartotta meg, és Martin Hoffmann, a Bozell egykori ügyvezetőjének irányításával működik azóta is. A fúzió a Bozell Worldwide és az FCB Worldwide 1999 szeptemberében, Chicagóban közzétett globális politikáját követte.
 
• Lowe GGK + Ammirati Puris Lintas
Az Interpublic Group (IPG) 1999-ben döntött úgy, hogy világszerte egy cégben olvasztja össze két reklámügynökségét, a Magyarországon Lowe GGK, illetve Ammirati Puris Lintas néven működő cégeit. A fúzió során az Ammirati Puris Lintas integrálódott – helyileg és működésében egyaránt – a Lowe GGK-ba, az újjáalakult ügynökség neve 2000 elejétől Lowe Lintas GGK lett. 2002 tavaszán a cég ismét nevet váltott, és visszatért
a Lowe GGK elnevezéshez.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés