hirdetés
hirdetés

Egyesült Államok - szenátorok a Google-DoubleClick fúzió ellen

2007-11-20
Az Egyesült Államok szenátusának trösztellenes, versenypolitikai és fogyasztójogi bizottságának két tagja, a demokrata Herb Kohl és a republikánus Orrin Hatch közös beadványt küldtek el a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz. Az Orrin Hatch szenátor honlapján olvasható levél szerint a Google és a DoubleClick fúzió olyan verseny- és személyiségi jogi problémákat vet fel, melyeket alaposan ki kell vizsgálni.
Mint arról már a Kreatív Online is beszámolt, a Google tavasszal több mint hárommilliárd dollárért, mintegy 560 milliárd forintnak megfelelő összegért vásárolta meg a DoubleClick online reklámkiszolgáló céget, amely az amerikai site-okon látható hirdetésekhez, illetve a hirdetések statisztikai kiértékeléséhez nyújt technikai hátteret.

Kohl és Hatch szenátorok problémája az a még a jóváhagyási folyamatban lévő fúzióval, hogy a keresőóriás és a kiszolgáló cég egyesülése számos olyan versenyjogi és fogyasztói jogi problémát vet fel a „gazdaság egy kulcsfontosságú szektorában”, melyeknek részleteit a lehető legalaposabban ki kell vizsgálni.

A szenátorok szerint versenyjogi szempontból azért lehet aggályos a Google és a DoubleClick összeolvadása, mert amíg az előző a kontextuális hirdetések terén, addig a második a banneres hirdetések elhelyezésében piacvezető.

A képviselők nem foglalnak állást az ügyben, és nem is említenek konkrét példát, mindössze arra kérik a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság elnökét, hogy csak akkor hagyja végleg jóvá a fúziót, ha meggyőződött arról, hogy nem sérti a versenyjogokat.

Másfelől Kohl és Hatch szerint a fúzió a versenyjogokon túlmutató fogyasztói és személyiségi jogi problémákat is felvet, mert a DoubleClick hatalmas, fogyasztói preferenciákat rögzítő adatbázisa egyesül a Google-nak a felhasználók nyomon követésére alkalmas kereső-hátterével.

Összegzésükben a szenátorok elmondják: a Google azzal, hogy az internetes keresésben piacvezető, az utóbbi idők akvizícióival vezető szerephez jutott a videós tartalmak, a hírszolgáltatás és a reklámipar területén is, ezért a bizottságnak fokozottan figyelnie kell arra, hogy a cég terjeszkedése ne legyen jogsértő.

A Financial Times kommentárja szerint bár a két szenátor levele a fúzió végleges jóváhagyásának késleltetésére tett kísérletként is értelmezhető, mégis, az igazi akadályok az Egyesült Államoknál jóval szigorúbb Európában várhatják majd a fuzionálni vágyókat.

A beadvány itt olvasható.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés