Elektromos szárnyashajó válthatja a kompokat egy németországi nagyvárosban
2021-04-14
Egyre több európai nagyvárosban kerülnek előtérbe a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedési és szállítási módok, és ez a folyókkal, fjordokkal rendelkező településekre különösen igaz. A németországi Kiel öblét átszelő, jövőbeli elektromos vízi járművekkel kapcsolatban kétféle koncepció is született: egy víz felett lebegő hajó és egy futurisztikus komp szállíthatja az utasokat kerékpárjaikkal együtt, a nap minden órájában.
Egyelőre csak tervként létezik a németországi Kiel öblét áthajózó Vaiaro nevű elektromos komp, aminek koncepcióját a Kieli Egyetem más intézményekkel közös kezdeményezésének résztvevői, CAPTN (Clean Autonomous Public Transport Network) tagjai dolgozták ki, számolt be a Robb Report. A 2018-ban létrehozott projekt célja egyébként egy jövőbeli belvárosi mobilitási lánc kialakítása, a vízi és szárazföldi közlekedés, a komp- és a buszjáratok megtervezése és összehangolása.

Bár túl sok részletet egyelőre nem árultak el a technikai jellemzőkről, az biztos, hogy a kompok vezető nélkül, folyamatosan, éjjel-nappal és emissziómentesen közlekednek majd az öböl két partja között. A CAPTN két, egymástól teljesen eltérő verzió látványtervét is közzétette honlapján.
Az elsőt, a Floating Platformot leginkább egy szárnyashajó és egy gigantikus üvegdoboz randevújából létrejött vízi járműként lehet leírni. A hajótest gyakorlatilag lebeg a víz felett, ami azért sokat hozzátesz az utazás élményéhez. A második koncepció, a Passage egy úszó terminálhoz hasonlít, amelyet futurisztikus megjelenésű rácsszerkezet borít. A Passage-hoz dokk is tartozik, amiről komp egyszerűen leválik, és amihez könnyedén csatlakozik.

A két elképzelésben közös, hogy akadálymentesek, és a kerékpárok számára is alakítanak ki helyet a fedélzeten, így az utasok könnyedén bejárhatják a várost anélkül, hogy autóba vagy buszra kellene ülniük. A Vaiaro-járművek zajmentesen közlekednek, és sokkal hamarabb megteszik az öböl partjai közötti távolságot, mint a hagyományos kompok. A CAPTN szerint a dizájnos hajók akár új helyi látványosságként is megállnák a helyüket, és nem kizárt, hogy növelik majd a Kielbe látogató turisták számát.
A világ első, utasokat és autókat is szállító elektromos kompja egyébként 2015 óta közlekedik a norvégiai Sogne-fjord vizén, a Vaiaro mellett számos első nulla kibocsátású hajó koncepcióján dolgoznak együtt zöld vállalatok és műszaki egyetemek. Korábban már írtunk az amszterdami robothajókról, amelyek gyakorlatilag a vízzel kommunikálva közlekednek, a holland főváros csatornarendszerének legszűkebb folyásait is ismerik, kis létszámú hajóflottává alakulva pedig az áruk szállításában is szerepük lehet. A Norvég Tudományos és Műszaki Egyetem kutatói a Trondheim csatornáján átívelő híd alternatívájaként tervezték meg a Zeabuz nevű önvezető minikompot, ahol az utasoknak mindössze egy gombot kell megnyomniuk a kikötőben, ha át akarnak kelni a folyó túlsó partjára, a hajó pedig folyamatosan tölti magát, amíg a dokknál várakozik.
A sorozatot a Telenor támogatja.
BÁ