hirdetés
hirdetés

Ezek voltak 2020 fontos médiás mozgásai

Összeszedtük ennek a furcsa évnek a céges és személyi mozgásait, valamint a legfontosabb híreket a médiaiparon belül. Index-saga, rádiós átrendeződések, ügynökségi összeolvadások – ez volt 2020!

hirdetés

NER-közelivé vált az Index

Az év legfontosabb médiás története egyértelműen az Index új időszámítása körüli elhúzódó dráma volt (és talán senki nem kövez meg minket azért, ha egy hamar legendássá váló szerkesztőségi fotót tettünk nyitóképnek). Az Index szerkesztősége június közepén, egy igazgatótanácsi ülés után állította át a lap függetlenségét szimbolizáló barométert a "Veszélyben" állásra, Dull Szabolcs akkori főszerkesztő pedig szolgálati közleményt adott ki, amiben kissé homályosan, de szintén utalt olyan külső erőkre, amelyek a szerkesztőség független létét veszélyeztetik. Napokon belül kiderült, hogy a háttérben a központi szerkesztőség rovatonkénti külső cégekbe szervezésének ötlete áll, amit állítólag Gerényi Gábor javasolt az igazgatótanácsnak. Ennek hatására lemondott az Index.hu Zrt. vezérigazgatója, Pusztay András, a hírek szerint azért, mert a Gerényiétől eltérő üzleti tervét nem fogadta el a tanács. Dull Szabolcsot azonnali hatállyal kirakták az it-ből, az Indamedia (az Index sales house-a, és akkoriban a Magyar Fejlődésért Alapítványt gründoló részvénytársaság 50%-os tulajdonosa) képviselői, Ziegler Gábor és Andacs Botond pedig maguktól kiléptek. (UPDATE: Korábban tévesen azt írtuk, hogy Vaszily Miklós és Ziegler Gábor lépett ki az Index it-ből. A hibáért elnézést kérünk – a szerk.)

Az Indexet akkor még tulajdonló, a Simicska Lajos által alapított Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) vezetője, Bodolai László egy ponton lényegében kirúgta Dull Szabolcsot, aminek hatására a szerkesztőség ultimátumot intézett Bodolaihoz: visszahívja Dullt, vagy az egész szerkesztőség feláll. Bodolai nem hívta vissza – a szerkesztőség felállt. Egy hónap megfeszített munkával, szeptember elejére sikerült új csapatot verbuválnia az időközben vezérigazgató-főszerkesztővé kinevezett Szombathy Pálnak, és az ex-Heti Válaszos Sztankóczy Andrásnak, az Index pedig a 2-3. legolvasottabb magyar hírportál maradt.

Az Index kérdőjeles sorsa akkor dőlt el, amikor novemberben az Indamedia bejelentette, hogy megvette az MFA-től az Index maradék részvénycsomagját, vezérigazgatóvá pedig az ex-Libri vezért, Starcz Ákost nevezték ki, Szombathy Páltól pedig megváltak. Helyére az egyik eddigi főszerkesztő-helyettest, Fekete-Szalóky Zoltánt nevezték ki főszerkesztőnek.

Sajtós mozgások

- Szorosan az Index történetéhez kapcsolódó esemény, hogy a távozó indexesek októberben elindították a Telexet, ami novemberben került be a Gemius-féle digitális közönségmérésbe, és az alapján a közéleti lapok körében stabilan a top5-ben találhatók már az első naptól fogva (lásd a Júzerszkander nevű havi riportjainkat). A Telexet kiadó céget Kárpáti Márton, indexes főszerkesztő-helyettes alapította, a főszerkesztő pedig Munk Veronika lett. Dull Szabolcs a versenytilalmi időszakát tölti, de nem ismeretes, hogy ezt követően kíván-e csatlakozni a Telex gárdájához. Az indulás előtt a Telex egy meglehetősen sikeres adománygyűjtő időszakon is átesett, és még egy cseh médiabefektető is megtolta a lap szekerét 200 ezer euróval.

- A budapesten ingyenesen terjesztett új napilap, a Pesti Hírlap kapcsán januárban jött a terjesztési tervekről szóló első konkrét hír, amely Kerényi György, ex-VS.hu főszerkesztő médiatermékeként indult. A lap végül a márciusi lezárások előtt nem sokkal indult, így alapvető üzleti modellje az első pillanatban semmisült meg. Kerényi György március végén távozott a laptól, a szerkesztőség nagyjából felét le kellett építeni. Az elkövetkező időszakot online próbálták túlélni, és csak nyáron tudtak elkezdeni újra működni. A nyomtatott kiadás péntekenként megjelenő hetilapként indult be, új főszerkesztő pedig belülről került ki Trencséni Dávid személyében. Júliusban a korábban csak résztulajdonosként jelenlévő – az Egyesült Magyar Izraelita Hitközséghez, vagyis Köves Slomó rabbihoz köthető – Brit Media Kft. teljes egészében megvette a lapot. A PH akkor össze is költözött a szintén Brit Mediához tartozó 168 Órával, a PH-t alapító tulajdonos Milkovics Pál pedig körülbelül húsz százalék részesedést vásárolt a kiadóban. A lap november 2-től jelenik meg újra naponta és megint új főszerkesztőt kapott (lásd a karrierhíreknél).

- Elindult a Szabad Európa: erről már tavasszal is tudni lehetett, végül szeptember elején sikerült debütálni, é azóta több, magyar mércével fontos tényfeltáró anyagot készítettek, például az MTVA-ból kiszivárgott, tavalyi önkormányzati választások előtti „lelkesítő beszédet” is ők szellőztették meg, amiben Bende Balázs, a közmédia külügyi kabinetjének vezetője beszélt arról egy eligazításon, hogy az MTVA-nál nem az ellenzéki összefogást támogatják. Ide kapcsolódó hír, hogy a szerkesztőségi szabadság tiszteletben tartása miatt/végett/ellenére/... az NMHH Médiatanácsa ebben nem talált semmi kivetnivalót. 

- Tulajdonost váltott a PC Guru, a magazin online és print kiadási jogai az Esport1 Kft.-hez kerültek. A felvásárlás után mind a PC Guru mind az Esport1 szerkesztősége változatlanul működik tovább.

- A Budapesten és környékén ingyen osztogatott Lokál (aminek terjesztését az ellenzéki vált budapesti önkormányzat lényegében ellehetetlnítette) helyét átvette az egy fokkal patinásabban hangzó Metropol, amit a Tarlós-féle fővárosi vezetés a G-nap után szinte azonnal ellehetetlenített. Ezt a lyukat tömte be akkor a Lokál, majd miután a 2018-as parlamenti választások után Simicska Lajos minden céges vagyonát átadta a NER-rel jó viszonyt ápoló korábbi üzlettársának, Nyerges Zsoltnak, már nem volt akadálya a névváltásnak, igaz, erre még két évet kellett várni. 

- Támogatói programot indított a 444, akik 4444 olyan embert kerestek, aki hajlandó néhány ezer forinttal támogatni a portált. A kampány tervezett időptartama egy hónap lett volna, ehhez képest egy hét alatt túlteljesítették. A lap azóta már több sikeres támogatói kampányon is túl van. Részbn ezekkel párhuzamosan, részben ezekre építve másféle módon is kísérleteznek, hiszen az olvasók bevonását, a közösségépítést szolgálta két életmódkiadványuk (444 jó hely), a printmagazinuk (Makro), vagy egy moziban bemutatott oknyomozó riportjuk is.

- 2020 végén a 24.hu is támogatói programot indított és dizájnt is váltott. Az olvasók mostantól havi díj ellenében hozzájuthatnak a hirdetésmentes verzióhoz, illetve megjelent az oldalon a támogatási lehetőség is. A lap főszerkesztőjével és lapigazgatójával interjút is készítettünk, ez itt olvasható.

- A Kreatív magazin egyik versenytársa, a Médiapiac NER-közeli lett, amikor október közepén Boros Bánk Levente, a Médianéző Központ igazgatója megvette a lapot és annak online kiadását, azonnal szélnek eresztve az addigi szerzőgárdát, és az első naptól kezdve a hivatalos kormánykommunikációba illeszkedő tartalommal kezdték el feltölteni, ezek az anyagok pedig a kormányközeli sajtóban már egy szaklap minden tekintélyével felruházva lettek leszemlézve. 

- Közvetlenül nem magyar vonatkozású hír, de az év során a TV2 Csoport megvásárolt egy szlovén céget, amely három szlovén tévécsatornát is működtetett: „Minden szükséges jóváhagyást megkapott és a részvény adásvételi szerződésben foglalt feltételek is teljesültek, így lezárult az a tranzakció, amelynek értelmében a TV2 Csoport megvásárolta a Planet TV televizijska dejavnost d.o.o. 100 százalékos üzletrészét a Telekom Slovenije-tól a 100 százalékban birtokolt TV2 Adria d.o.o. leányvállalatán keresztül” - fogalmazott októberben a TV2 közleménye. 

- Zöld témákkal foglalkozó portál indult Greendex néven. A site már kora ősszel elindult, de csak december elején kommunikálták hivatalosan a debütálást. A főszerkesztő Sápi Zsófia korábban nem dolgozott újságíróként, az elmúlt években főleg zenekari bookinggal (Blackbird Booking), menedzsmenttel és fesztiválszervezéssel foglakozott. A lapigazgató Molnár Csaba Gábor több, jelentős összegű állami megbízásokat kapó, NER-közeli munkahelynél volt, például a Nézőpont Intézetnél vagy a Young & Trinitynél. A Greendex kiadója a Dex Futuro Kft, az ügyvezető Molnár. 

- Elindult a Pesti Srácok kormánypropagandával foglalkozó hírportál tévéje, a Pesti TV, amibe Vaszily Miklós egyik cége is beszállt. A laza, könnyed, fiatalos hangvételű gyűlölködést a többek között DJ Jeszyvel kiegészülő PS-szerkesztőség szolgáltatja az arra vevőknek. 

- A Gemius új közönségmérésének elindulásával párhuzamosan mi is havonta jelentkezünk a Júzerszkander nevű sorozatunkkal, amelyben az előző hónap olvasottsági adatai alapján listázzuk a legnagyobb hírportálokat. Az októberi adatok itt, a novemberiek itt olvashatók. Ezek alapján a három legolvasottabb hírportál ma Magyarországon (sorrendben) a 24.hu, az Index, az Origo, a Hvg, a 444 és a Telex.

Ügynökségi mozgások

- A VMLY&R-ba olvad a Geometry: A WPP novemberben bejelentette azt is, hogy a Geometry Global márkanevet megszünteti, és a VMLY&R-ba olvasztja az ügynökséget, amely VMLY&R Commerce néven folytatja, és a WPP közleménye szerint end-to-end creative commerce feladatokat fog ellátni. A VMLY&R Commerce az ügynökségi hálózat tagjaként, különálló cégként működik majd, globális vezérigazgatója Beth Ann Kaminkow, a Geometry jelenlegi globális vezérigazgatója lesz.

- Szintén novemberi hír, és szintén a WPP háza tájáról (bár közvetlen magyar vonatkozása nincs), hogy a 103 éves Grey reklámügynökséget a digitális fókuszú AKQA-ba olvasztotta az ügynökségi holding.

- Összeolvadt a Red Lemon és a Person: augusztusban a két ügynökség bejelentette: a hazai PR-ügynökségi piac két nagy szereplője a fúzió mellett döntött. Fúziójukat követően Red Lemon márkanév alatt folytatták tevékenységüket.

- Egyesült a Sterncom és a Bindermann: 2020. szeptember 1-jén egyesült a SternCom, valamint a Bindermann employer branding tanácsadó cég. Az összeolvadással egy szélesebb szolgáltatási spektrummal rendelkező vállalat jön létre, mely SternCom márkanév alatt folytatja tovább tevékenységét.

Rádiós mozgások

- Az idei év legfontosabb történése a rádiós piacon az, hogy az eddig Media Time által értékesített, és jelenleg legnagyobb elérésűnek tekinthető kereskedelmi rádiók, a Retro Rádió, a Rádió1 és a Best FM reklámértékesítése az Atmediához került. A sales house, illetve a főleg helyi rádiókkal foglalkozó, részben az Atmedia tulajdonában álló Radio Sales House rengeteget harcolt a Rádió1 erőszakos, sokszor a törvénysértés határt súroló (illetve legalább egy ízben a bíróság által kimondottan törvénysértő) hálózatos terjeszkedése, valamint a Media Time agresszív árpolitikája ellen (a legfőbb vádak szerint annyira lenyomta a hirdetési árakat a piacszerzés érdekében, hogy az már nem volt rentábilis). A több éves harc végére most pont került, a tranzakcióval és a közrádiókkal együtt az Atmediánál van a legtöbb nagy hallgatottságú rádió értékesítése.

- A Rádió1 tulajdonosa, a Radio Holding élén is változások történtek: Schmidt Zoltán, Mészáros Lőrinc egyik bizalmi embere lett a cég vezetője. A Radio Holding év elején szerezte meg a néhai Andy Vajna cégétől, az AV Investmentstől a Radio Plus tulajdonjogát, ezzel lett az övé a Rádió1.

- Év elején ügyvezetőt is váltott a Rádió1: a Radio Holding élén Buda Márton váltotta Bakai Mátyást, de Bakai maradt a Rádió1-et közvetlenül irányító Radio Plus vezetője.

- Az NMHH nem hosszabbította meg a Klubrádió lejáró frekvenciaengedélyét, és a Médiatanács már ki is írta a budapesti 92,9 MHz-re a pályázatot.

Karrierhírek

- Februárban hirtelen távozott Szelei Szilárd, a JCDecaux Hungary társ-vezérigazgatója, Samu Tímea egyedüli vezérként folytatta tovább, Izsák Miklós kereskedelmi igazgató feladatköre pedig a marketinggel bővült.

- Márciusban új főszerkesztő került a kormányközeli médiacég, egyszersmind a fideszes médiaalapítvány, a legalább 500 médiacímet tömörítő KESMA operatív vezetését ellátó Mediaworks: a Veszprém Megyei Napló főszerkesztője, Néző László váltotta Szakács Árpádot a Mediaworks központi szerkesztőségének az élén, Szakács hosszabb fizetés nélküli – úgynevezett alkotói – szabadságra ment. 

- Fokozatosan kivonta magát a napi munkából Liszkay Gábor, Orbán Viktor egyik leghűségesebb médiás sarzsija: áprilisban a Mediaworks vezérigazgatói székéből távozott, helyét Szabó László, Magyarország korábbi washingtoni nagykövete vette át, akinek egyébként semmilyen médiás tapasztalata nem volt a karrierívében. Decemberben Liszkay bejelentette, hogy távozik a KESMA éléről is, és az alapítványt gründoló, és egyúttal az alapítvány jogait gyakorló cég, a Media Fundamentum Liszkay tulajdonából Kertész József Tamás ügyvédhez kerültek, aki szintén Mészáros Lőrinc bizalmi embere.

- A Vodafone–UPC fúzióval párhuzamosan, kora tavasszal távozott Baráth Péter, a Vodafone márkaigazgatói posztjáról. Helyét Juhász Péter Tibor, a Telekom korábbi lakossági kommunikációs vezetője vette át. A két szakemberrel a váltás körülményeiről interjút készítettünk, ezt ide kattintva olvashatják.

- Margert Ann Dowling, a magyar Marquard Media korábbi vezetője lett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem márkafőnöke.

- Vági Róbert, az eddigi kereskedelmi igazgató lett Varga Zoltán tulajdonos-vezérigazgató operatív helyettese a Central Médiacsoportnál. Korábban HR-vezetőt is cserélt a kiadó, Jurida Petrát, a cég korábbi médiajogászát nevezték ki

- 2020 októberében Kenessey Adrien váltotta a szülési szabadságát töltő Fináczy Dórát az IAB Hungary ügyvezetői pozíciójában.

- Novemberben új vezetőt nevezett ki az IPG Mediabrands az Initiative ügynökség élére: Csizmadia Diána korábban a UM csoportvezetőjeként kommunikációs feladatokat látott el, második szülési szabadságáról visszatérve kapta az új megbízást.

- A korábban a Zoom.hu-nál, a Népszavánál, a Magyar Hírlapnál és a Magyar Nemzetnél is dolgozó Pion István lett a Pesti Hírlap főszerkesztője októberben. A PH előző főszerkesztője, Trencséni Dávid hírigazgatóként folytatta a lapot kiadó Brit Médiánál.

- Vezérigazgatót váltott a Telenor: 2021. január 1-től Peter Gazik tölti be a Telenor Magyarország vezérigazgatói pozícióját, a posztot Jan Hanustól veszi át, aki 2018 júliusa óta irányította a vállalatot. 

UPDATE (2020. 12. 22.): Cikkünk korábbi verziójában hibásan állítottuk, hogy az Index benne van a top5 leglátogatottabb magyar website között. Mi a közéleti hírportálok körében elfoglalt pozíciójára gondoltunk, ezek körében a Telex valóban az 5. legolvasottabb site.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!