hirdetés
hirdetés

Fárasztó játékok

Márkavadászat az éjszakában: unalmas tapasztalatok
2007-10-04
A fővárosi klubok, teraszok tulajdonosai elvileg ragaszkodnak az igényes promóciókhoz, amelyek illeszkednek a hely hangulatához is, de mindez nem csak rajtuk múlik. A Kreatív nyár végén meglátogatott öt budapesti szabadtéri szórakozóhelyet, hogy megnézze, milyen márkaakciók zajlanak a kertekben és teraszokon.
A nyári szórakozóhelyeken megjelenő promóciók változatosak, mégis unalmasak. Minden kreatív próbálkozás ellenére ritka a nem kifejezetten zavaró megjelenés. Bár Budapesten egyre több szórakozóhely markáns irányvonalat képvisel, így pontosan tisztában van azzal, hogy kik alkotják a célcsoportot, és ennek megfelelően alakítja ki a hely „díszletét”, a programokat és a márkák megjelenési lehetőségeit is, még mindig túl sok unalmas játékkal, logós napernyővel és szerencsétlenül toporgó hosztesszel futottunk össze.


Zöld Pardon

A hely: Fémasztalos, műanyagtányéros, mini Sziget-hangulat
Cím: XI. Műegyetem rakpart, Petőfi-híd budai hídfő
A látogatás időpontja: 2007. július 27.
Tipikus látogató: tizenéves bulizós rockzenerajongók
Saját kommunkáció: Saját, havonta megjelenő műsorfüzetüket kilencvenezer példányban nyomják és terjesztik helyben, más szórakozóhelyeken és fesztiválokon, így például a Szigeten is. A helyben működő ZP Shop-ban árulnak ZP-s öngyújtót, gyufát, bögrét, pólót, és a fellépő együttesek pólóit, cd-it. A nyitó- és a záróbulikra nagyobb kampányokat terveznek, 2003-ban például befóliáztak egy 4-6-os villamost ZP-s logókkal.

A Petőfi-híd budai hídfőnél fekvő Zöld Pardon (ZP) olyan, mint egy abszurd vidámpark a Tesz-vesz városban. Színes faszobrok, ZP Shop, Pálinka ház, mellette baba-mama szoba, bankautomata, étterem és kis tavacska bárral. A Zöld Pardon hemzseg a logóktól: minden napernyősor más márkához tartozik, a pultok az adott napon promotáló márka logóival vannak teleaggatva. Ötletes viszont a coca-colás üvegekből összerakott pult, aminek állítólag semmi köze a márka marketingjéhez, nem is fizet érte a Coca-Cola. Egyszerűen megtetszett a tulajdonosoknak a gondolat, és még természetbarát megoldásnak is tartották. A ZP-ben ottjártunkkor több hoszteszcsapat bolyongott, nem túl ötletes, viszont annál körülményesebb játékokkat kínálva. A Jägermaister akciója például: ha veszel egy Jägert, kapsz egy kupont, amit be kell váltani egy másik pultnál, ezért cserébe kapsz egy fotótartót, és ha jön egy hosztesz, aki lefényképez, már van hová tenni a fotót. Minden kényszer nélkül csak az ajándéktárgyfetisiszták járják végig ezt a túrát, meg az a nagyjából százhúsz kilós, rózsaszín miniszoknyában és köldöktopban egyedül unatkozó lány, akinek utolsó reménye talán, hogy a férfi hoszteszek között partnerre lel.


Rió

A hely: Hungarolatin, trendi hely, fehér bőrfotelekkel
Cím: XI. Goldman György tér 1. (Petőfi híd budai hídfő)
Látogatás időpontja: 2007. július 27.
Tipikus látogató: yuppie-k és félmaffiózók, fehér ruhában
Saját kommunkáció: a Rió feliratú, hatalmas világítótestek több méter magasan elhelyezve a Duna-part túloldaláról is láthatóvá tették a helyet. Emellett a Pesti Estben, saját honlapjukon és több party honlapon (például: Mellesleg.hu, Partyfoto.hu) hirdetik a programjaikat. Különböző riós ajándéktárgyakat értékesítenek a helyszínen, mint például kulcstartó, gyufa, bögre, baseballsapka, öngyújtó. Emellett lemezkiadással is foglalkoznak: szezononként több cd-t is megjelentetnek.

Alig száz méterre a ZP-től dübörög a Burn da House Party az egyik legnagyobb alapterületű nyári, nyitott budapesti szórakozóhelyen, a Rióban. Míg a ZP-be bárki bemehet a 4-6-os villamosról, ha van egy százasa, ide inkább taxival járnak a vendégek, és a bejáratnál hat fekete ruhás kidobó gondoskodik a pofavizitről. Átcsúszunk. Bent minden ég. Burn-dizájnos szemetesek lángolnak. Félmeztelen nők táncolnak a kukák mögött a színpadon. Testfestett izmos férfiak lángnyelves szemmaszkkal osztogatnak Burnt, ami nem sárga, hanem piros! A Coca-Cola új energiaital-márkamegjelenésének egyeduralmát egyedül a közönség öltözéke töri meg. A Rió az idei nyári szezonban szinte folyamatos változáson ment keresztül, hetente új dizájnnal és programmal állt elő, attól függően, hogy éppen milyen márka promóciós akcióinak adott helyet. „Nagyon komoly igényeknek kell megfelelnie annak a márkának, amelyik be szeretne kerülni a Rióba” – mondta Török János, a Rió marketingigazgatója, aki egyben dj-ként is fellép a Rádió 1 szezononként négyöt alkalommal megrendezett promóciós bulijain. A Rióban emellett leginkább a nagy italmárkák, mint a Zwack különböző termékei, valamint a Ballantines és a Tuborg Green tartott idén egész estés bulikat.


Coronita Club

A hely: Afterpary klub, letisztult formák, elszállt arcok
Cím: III. Hajógyári-sziget
Látogatás időpontja: 2007. augusztus 4.
Tipikus látogató: túlpörgött yuppie-k
Saját kommunkáció: A szabadtéri teraszon és a belső termekben is lcd-monitorokon saját honlapjukat és a programokat reklámozzák. A honlapon egyébként panorámaképek segítségével körbe lehet járni az egész helyet. Emellett a Hajógyári szigeten működő éjszakai szórakozóhelyeken (például: Dokk) mint afterparty-lehetőség jelenik meg a Coronita Club.

Nappali szórakozóhely a Hajógyáriszigeten. Családosoknak, csak gyerek nélkül! Reggel hétkor eszméletlen tömeg, több ezer ember pörög. Köztük például az éppen Budapesten készülő Hell Boy 2 című film külföldi stábjának nagy része. Annak ellenére, hogy a Coronita felirat a megtévesztésig hasonlít az azonos nevű sörmárka logójához, a tulajdonosok elmondása szerint semmi köze az elnevezésnek a sörhöz, viszont egyeztettek a sörmárkával, amelynek képviselői azt mondták, hogy mehet. Letisztult formák, tökéletes, egyedi építészet. Háromszintes a hely, de a felső két szint labirintusszerű folyósokból áll. Csúnya logóknak, lampionoknak, hoszteszeknek ott jártunkkor nyoma sincs, a pult mögötti ablakszerű bemélyedésekbe szorultak a kiemelt italmárkák is. Az egyetlen kifejezetten markáns márkamegjelenés egy valódi motorkerékpár az egyik belső pult fölött. Piros Suzuki. Merész.


Corvintető

A hely: Romkocsma egy belvárosi háztetőn
Cím: VIII. Blaha Lujza tér 1. bejárat a Somogyi Béla utcából
Látogatás időpontja: 2007. augusztus 25.
Tipikus látogató: biciklisfutárok és barátaik
Saját kommunkáció: A Corvin tető semmilyen kampányt nem szervezett az idén májusban tartott megnyitóra. Egy városi legenda szerint, ahol megjelennek a biciklisfutárok, az sikeres hely lesz, de a Corvintetőn inkább az angol legénybúcsúk szaporodtak el, ami vélhetően az erre az iparágra szakosodott szervezőirodák munkatársainak köszönhető. A Corvintető egyedül az angol nyelvű Funzine heti műsorfüzetben hirdette magát. Tulajdonosai nem tudtak biztos választ arra, mitől megy jól a hely. Az biztos, hogy a Corvin már attól is csalogató, hogy extrém helyen, a belváros közepén van. Úgy néz ki, az olyan helyeknek, mint a Corvintető, a Fecske és a korábbi romkocsmák, sikerült elérniük, hogy szájhagyomány útján terjesszék hírüket a budapestiek.

A Corvin áruház tetején idén májusban nyílt szórakozóhelyen a romkocsmák szokásos belvárosi tábora élvezi a városképet és a különleges kóser szilvapálinkát. A törzsközönség márkákhoz való hozzáállását szem előtt tartva, a tulajdonosok alapvetően tartózkodnak a logók, a hoszteszlányok és a zavaró akciók túltengésétől. „A promóciós anyagok általában rondák, és csak zavarják a vendégeket” – magyarázták a tulajdonosok. A legszembetűnőbb logónak a Corvintetőn furcsa módon nincs köze a szórakozóhelyhez. A terasz bejáratával közvetlenül szemben egy hatalmas transzparenssel jelenik meg az épület földszintjén működő Kaiser’s élelmiszerbolt. Néhány nem túl ötletes promóciós kampány azért itt is felbukkant idén nyáron, így a Philip Morris hoszteszei játék keretében öngyújtókat osztogattak, a Zwack által forgalmazott Captain Morgan rummárka pedig kalóznak öltözött férfival és néhány női hosztesszel kóstoltatta az italt, de mi hiába vártuk őket.


A38

A hely: Hatalmas koncertterem, elegáns étterem egy hajón Cím: XI. Pázmány Péter Sétány
Látogatás időpontja: 2007. augusztus 3.
Tipikus látogató: értelmiségiek és underground arcok
Saját kommunkáció: Az A38 amellett, hogy szórakozóhely, egyben étterem, rendezvényterem, utómunka-stúdió és lemezkiadó is. Utcai plakátokon, a Pesti Estben, saját havonta megjelenő programfüzetben, saját honlapon, hírlevélben és zenei kiadványaikon keresztül hirdetik magukat. Műsorfüzetüket 10 ezer példányban nyomják és terjesztik, hírlevelükre 7 ezren regisztráltak.

Az Artemovszk 38 egy hajótípus neve, a konkrét szórakozóhelyet pedig egy 1968-ban épült ukrán kőszállító hajóból alakították ki. A hajótest eredetileg a szocialista realista ipari tervezés nyomait viselte, de mára teljesen átalakult. Az A38-on próbálják minimális szinten tartani a pusztán a logó feltüntetéséből álló szponzori megjelenéseket. Leginkább konkrét programokhoz keresnek támogatókat. Ilyen volt például a Mol által szponzorált Molto Vivace koncertsorozat, amelyből a Duna Tv-ben adtak le havonta egy részt, vagy a Blue Music koncertsorozat, amelyet az American Express támogatott, ezzel népszerűsítve Blue Card nevű kártyáját. A hajó oldalát kívülről kék fénnyel világították meg, a vendégek pedig ingyen Blue koktélt kaptak. Emellett idén nyáron elsősorban italmárkák nyomultak még az unalmas, de eladás szempontjából minden szórakozóhely-tulajdonos szerint a leghatékonyabbnak számító egyet fizet, kettőt kap és happy hour akciókkal. Ott járttunkkor mi is csak ezzel a promóciós tevékenységgel találkoztunk.

Lakos Nóra

hirdetés
hirdetés