hirdetés
hirdetés

Fel is út, le is út

Reklámköltés Magyarországon
2001-09-14
Az elmúlt fél év eredményei alapján a szakemberek többsége a reklámpiac stagnálásáról beszél. A Mediagnozis adatai szerint a reklámköltések nominálértéke ugyan növekedett, reálértékben azonban a fejlődés üteme elmaradt a korábbi időszakétól.
A magyarországi hirdetők első fél évben realizált reklámköltéseiről szóló friss Mediagnozis-kimutatás számait a tavalyi év hasonló időszakára vonatkozó adatokkal öszszevetve kiderül, hogy a legfőbb hirdetők sorrendje alig változott. Néhány cég láthatóan lefaragott hirdetési költségvetéséből, de van olyan is, amelyik látványosan erősített.

Változó viszonyok
A lista első két helyén változatlan a helyzet: továbbra is az Unilever és a Henkel vezet. Az elmúlt évhez képest a legnagyobb mértékű költségcsökkentés a legutóbb még harmadik, jelenleg csak hatodik legnagyobb hirdetőnek számító Wes-telnél tapasztalható. A cég jó egyharmadával, azaz közel 1,3 milliárddal kevesebbet költött idén júniusig, mint tavaly ilyenkor. A Westelhez hasonlóan csökkentette kiadásait a konkurens Pannon GSM és a Coca-Cola Magyarország; a Johnson & Johnson pedig idén eltűnt a huszonötös listáról.


Reklámköltés (1000 HUF) „hirdető” szerinti bontásban havonta
Vizsgált időszak: 2000. jan.–jún.
Hirdető
Összesen
Unilever
Magyarország Kft.
4 770 119
Henkel Budapest Kft.
3 764 324
Westel 900 Rt.
3 505 714
Pannon GSM
3 267 314
Procter & Gamble Kft.
3 107 021
Nestlé Hungária kft.
2 344 314
L’oréal
1 916 071
Magyar Danone Kft.
1 101 449
Vodafone Airtouch
1 051 658
Pepsi Cola International
1 046 580
Kraft Jacobs Suchard
1 035 126
Szerencsejáték Rt.
992 398
Magyar Távközlési Rt.
988 758
Johnson & Johnson Kft.
972 230
Brau Union Hungária Kft.
969 107
Beiersdorf Kft.
952 673
Komáromi Sörgyár Rt.
791 360
Forrás: Mediagnozis

Reklámköltés (1000 HUF) „hirdető” szerinti bontásban havonta
Vizsgált időszak: 2001. jan.–jún.
Hirdető
Összesen
Unilever Magyarország Kft.
5 042 398
Henkel Budapest Kft.
3 340 571
Procter & Gamble Kft.
3 131 696
Pannon GSM
2 697 737
Benckiser Kft.
2 282 380
Westel 900 Rt.
2 237 122
L’oréal
1 824 178
Magyar Távközlési Rt.
1 769 358
Nestlé Hungária kft.
1 707 351
Beiersdorf Kft.
1 678 560
Dreher Sörgyárak Rt.
1 487 173
Vodafone Airtouch
1 451 575
Wrigley Hungaria Kft.
1 436 193
Magyar Danone Kft.
1 427 138
Coca-Cola Magyarország
1 388 054
Borsodi Sörgyár Rt.
1 375 946
Pepsi Cola International
1 356 428
Szerencsejáték Rt.
316 678
Master Foods Hungary
1 175 539
Kraft Jacobs Suchard
1 106 214
Brau Union Hungária kft.
1 006 220
Bestfoods Hungary
984 584
Ferrero
937 347
Sara Lee/de Rt.
934 293
Novartis Hungária Kft.
890 314
Forrás: Mediagnozis


Majdnem duplájára növelte ezzel szemben reklámkiadásait a Magyar Távközlési Rt., a Bencki-ser Kft. és a Beiersdorf Kft., de komoly és erős új belépők nem jelentkeztek a piacon. Az idén többet költő cégek nagyobb része valójában csak szinten tartotta költségeit: könnyen lehet, hogy ugyanannyit hirdettek, mint tavaly, csak közben fölment a hirdetési felületek ára. „A számokban tapasztalható növekedés torzítás eredménye, hiszen a reklámköltések mindig az adott időszak tarifái szerint realizálódnak. Azaz a reklámköltések összegeinek ilyen csekély mértékű eltérése semmiképpen sem feltételezhet valós volumennövekedést, csupán a tarifák drágulásáról van szó” – hangsúlyozta Németh Béla, az Initiative Media ügyvezető igazgatója.

Süti
Jelentős változás a médiatípusoknak a reklámtortában elfoglalt helyét illetően sem történt. A toronymagasan vezető televízió mellett a vizsgált médiumok közül a második legjelentősebb továbbra is a nyomtatott sajtó. A folyóiratok az utóbbi években tapasztalható elszaporodásukkal egyre inkább holtversenybe kényszerítik az eddig kedveltebb napilapokat.

A rádió idén sem tudott elmozdulni utolsó előtti helyéről, sőt a rádióban költött összeg növekedésének mértéke is jóval az átlag alatt maradt. Továbbra is feltűnően elhanyagolt a mozi mint hirdetési felület: idén sem sikerült átlépnie a félmilliárdos határt.

Piaci begyűrűzések
A szakemberek többsége komoly, tartós megtorpanással számol, amely előbb-utóbb akár visszafejlődéshez is vezethet. Úgy tűnik, hosszabb távon a magyar piac sem kerülheti el a világtendenciáknak megfelelő elmozdulásokat. A fogyasztás világszerte, így nálunk is tapasztalható csökkenése komoly gazdasági megszorításokat kíván. Hannes Wirnsberger, a DDB ügyvezető igazgatója szerint a piacnyitás időszakát felváltotta a cégek által megszerzett stabil helyek megtartásának igénye. Ám mivel a kelet-közép-európai piac még mindig újnak tekinthető, a jelen levő vállalatok újabb és újabb termékeinek bevezetése változatlanul várható. A magyar fogyasztó manapság is csak a töredékét kapja annak a választéknak, ami külföldön hozzáférhető, és már régóta részét képezi a multik teljes portfóliójának.

Somlói Zsolt, a MindShare ügyvezető igazgatója szerint a Mediagnozis felmérése nem számol az inflációval, ennek következtében nehéz megítélni, hogy a számok pontosan mit is jelentenek. „Talán többet mond, ha a különböző ágazatok költésadatait vetjük öszsze a tavaly ilyenkoriakkal. Ezekből az látható, hogy például a mobiltelefon-szolgáltatók, a gyógyszergyártók és a pénzintézetek területén egyértelműen csökkent a hirdetői hajlandóság” – magyarázta a szakember. „Az adatokból az sem látható, ha a reklámbüdzsé struktúráján változtatnak, és a korábban ATL-be fektetett pénzt most BTL-re költik” – tette hozzá.

A szakember kiszámíthatónak tartja a szerinte érezhetően bekövetkezett visszaesést, amelynek okai között megemlíti a gyakori cégösszeolvadásokat, amelyekben általában komoly szerepet játszik a reklám- és marketingbüdzsé lehetséges ésszerűsítése; továbbá a 2000. év végi pánikot, amikor a legtöbb cég kiköltekezett, hogy kellően felkészüljön az ezredforduló okozta technikai zűrzavarok kivédésére. „A regresszió egyik fő oka pedig pont a regressziótól való félelem. Ez a jelenség hasonlít a negatív inflációs várakozások inflációgerjesztő hatásához” – mondta Somlói.

Az ügyvezető igazgató szerint a MindShare több ügyfele is bejelentette már, hogy a jövőben jóval kisebb reklámbüdzsével akar dolgozni. Hasonlóról számolt be Papp Zsuzsa, a Publicis vezetője is, aki szerint az eljövendő recesszió már 2001 első félévében is határozottan érezteti hatását.

Merényi Éva, a Lowe Lintas GGK ügyvezető igazgatója ennél lassabb begyűrűzésre számít; ügyfelei részéről eddig még nem értesült nagyobb reklámbüdzsé-visszafogásokról. Szerinte igaz ugyan, hogy kevés az új befektető, de a magyarországit továbbra is fejlődő gazdaságnak tartja, ahol bármelyik pillanatban történhet valami olyasmi, ami új lendületet adhat a piaci mozgásoknak. Hasonlóképpen vélekedik Németh Béla, aki a jövőben is számít új befektetésekre. „Persze a jövő évi briefeket még nem ismerjük, és az év végi esetleges büdzsévisszavágásokról sincsenek információink” – tette hozzá.

Soha Krisztián

hirdetés
hirdetés