hirdetés
hirdetés

Fogyasztói döntéshozatal - evangelisták és gyorsuló döntések

2007-05-31
Gyökeresen megváltozik a vásárlási döntések meghozatalának eddigi módja, és radikálisan felgyorsul a döntési folyamat - állítja a Weber Shandwick kutatása. A fogyasztói szokásokról készült felmérés szerint egyre növekszik az „evangelisták”, vagyis a befolyással rendelkező szószólók szerepe a márkaépítésben.
Az Interpublic Grouphoz tartozó kommunikációs tanácsadó ügynökség a KRC Research kutatócéget bízta meg a fogyasztói szokások felmérésével. Ebből kiderült, hogy jelentősen csökkent a vásárlási döntések meghozatalára fordított idő: a válaszadók majdnem kétharmada arról számolt be, hogy gyorsabban dönt egy-egy ügy, vállalat, termék vagy szolgáltatás mellett vagy ellen, mint két-három évvel ezelőtt. A jelenség a tanácsadócég szerint több tényezőre vezethető vissza: a vásárlók sokkal tájékozottabbak lettek, erősebben hallatják a hangjukat, és könnyebben férnek hozzá a döntést segítő információkhoz, szakértői véleményekhez.
A Weber Shandvick szerint emellett a meghatározó befolyással rendelkező szószólók, az úgynevezett evangelisták szerepe is egyre nagyobb a döntések meghozatalában, és a márkaépítésben. Evangélistának mondható az, aki aktívan fellép egy-egy márka, illetve a vállalat mellett, vagy éppen ellene. Az adatok szerint az összes fogyasztó 45 százaléka tekinthető szószólónak.

Az evangelisták előretörése elsősorban Európára és Ázsiára jellemző, a két kontinensen és a csendes-óceáni térségben több a másokat erőteljesen befolyásolni képes fogyasztó, mint az Egyesült Államokban. Az európai és ázsiai szószólók amerikai társaikhoz képest érzékenyebben reagálnak a környezetvédelmi és társadalmi ügyekre.
A hagyományos és az új média együtt formálja az evangelisták gondolkodását, és az egy-egy ügyről, vállalatról, márkáról vagy termékről alkotott véleményüket sokkal erősebben képes formálni a média, mint a nem evangelisták véleménye - állítja a kutatás.
A fogyasztói szokásokról a KRC Research 583 ausztrál, kínai, német, japán, szingapúri, spanyol, brit és amerikai fogyasztót kérdezett meg tavasszal, a válaszadók a 21 évesnél idősebb korosztályból kerültek ki.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés