hirdetés
hirdetés

GVH - elmaradt a Tesco büntetése

2007-10-04
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított Tesco Global Áruházak ellen, mert a cég korlátozta a polcszervíz-szolgáltatást végző vállalatok körét. A Tesco a fellépésre reagálva vállalta, hogy ezentúl minden évben pályázaton választja ki a polcszervíz-cégeket, a GVH ezért végül nem büntette meg az áruházláncot.
Mint arról már beszámoltunk: a Tesco 2006 júniusában indított vizsgálatot a Tesco 2005 tavaszán bevezetett új polcszerviz-rendszere miatt. A Tesco ugyanis kikötötte, hogy a beszállítók csak a kereskedelmi lánc által kiválasztott hat szolgáltató céggel szerződhetnek árufeltöltésre. A beszállítók korábban a piacon lévő 40-50 szolgáltató közül szabadon választhattak. Az exkluzivitást élvező szolgáltatók ráadásul a korábban átlagosan hatszáz forintos óránkénti szolgáltatási díj helyett az új rendszerben már átlagosan 750 forintot kértek a beszállítóktól, és emiatt még világmárkákat képviselő nagycégek is konfliktusba kerültek a Tescóval.

A számos napi fogyasztási cikkeket gyártót tömörítő Magyar Márkaszövetség 2005-ben árkartell miatt be is panaszolta a Tescót a GVH-nál, ám bizonyíték hiányában nem indult eljárás az ügyben. A 2006 júniusában életbe lépett új kereskedelmi törvény viszont egészen más alapon adott lehetőséget a versenyhatóságnak a vizsgálatra. Az új jogszabály ugyanis tiltja a jelentős piaci erővel való visszaélést a beszállítókkal szemben, így különösen azt, hogy a kereskedő indokolatlanul saját szolgáltatójának vagy egy harmadik cégnek a választására kényszerítse a beszállítót.

A mostani GVH határozat szerint a polcszervíz-cégek számának korlátozása gátolja a szabadversenyt - a Tesco a versenyhivatal fellépésére reagálva vállalta, hogy változtat a helyzeten, és már 2008-ra - majd ezt követően évenként újra - pályázatot ír ki a munka elvégzésére.

A Tesco azt is vállalta, hogy a kiválasztás átlátható, konkrét és objektív minőségi feltételeken alapul majd, és figyelembe veszik a polcszervízes pályázatokban szereplő, a polcszervíz-cégeknek a beszállítóktól kért szolgáltatási díj legmagasabb összegét, továbbá a beszállítók észrevételeit is.

A Tesco vállalásait a GVH elküldte több jelentős forgalmú beszállítónak és polcszerviz ügynökségnek is, de több kifogás nem érkezett, így a versenyhivatal a megszüntette a Tesco elleni eljárást és nem büntette meg a vállalatot.
(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés