hirdetés
hirdetés

Handelsblatt: klasszikus napilapból modern magazin

2018-11-28

A Handelsblatt két évvel ezelőtti megújulásával bebizonyította, még egy vezető gazdasági napilap is lehet olvasmányos, letisztult, és el lehet magyarázni óriási infografikával nap mint nap a történéseket.  

A jövő az, amivé tesszük – ez a felirat olvasható a Handelsblatt düsseldorfi épületének előterében. Az ott dolgozók pedig úgy tűnik, magukévá tették az ars poetikát, mivel néhány éve teljes modernizációba fogtak. Ez érintette mind a layoutot, mind a klasszikus újságírói munkát és gondolkodást.

A Handelsblatt 1946-os alapítása óta a legnagyobb példányszámú gazdasági napilap Németországban. A kiadó egyrészt a 70-es években felvásárolta az Industriekurier című konkurens lapot, másrészt 1999 óta működnek együtt az amerikai Dow Jones Kiadóvállalattal, amihez egyébként a The Wall Street Journal is tartozik. Jelenleg világszerte több mint kétszáz újságíró dolgozik a lapnak.

Ilyen lett
Ilyen lett

Habár a legnagyobb gazdasági és üzleti napilapról beszélünk, ráadásul abban a Németországban, ahol a nyomtatott lapokat még mindig olvassák és vásárolják, néhány éve a példányszámuk elkezdett esni. Ugyan nem drámai módon - kevesebb mint tízezerről beszélünk - de a főszerkesztő és a kiadóvállalat úgy látta, mindezt csak befektetéssel és modernizációval lehet megoldani.

Ahogy a főszerkesztő, Sven Afhüppe tavasszal az Európai Újságok Konferenciáján fogalmazott, a gyökeresen dizájnváltás mellett döntöttek, hogy az olvasókat és a hirdetőket is érdemben meg tudják szólítani a jövőben.

A 2016 júliusában megjelenő megújulás három pilléren nyugszik: a nyomtatott lapon, az online felületen és az appon, illetve az rendezvényeken.

Ez már nem napilap, hanem napi magazin

Ha valami, akkor a német újságírás igazán betűközpontú: kevés kép, sok kicsi hír a címlapon, és mindent jó sok szóval elmagyarázva. A megújulás során a Handelsblattnál a fő szempont az volt, hogy napról-napra letisztult formában, a “storytelling” eszközeivel magyarázzák el a gazdasági és üzleti történéseket. A főszerkesztő szerint az olvasó egy napilaptól nem hírözönt vár, hiszen azt ma megkapja a híroldalakon, hanem hogy vezessék őket az információk között.

Mindehhez sokkal kevesebb betűt, minden oldalra jutó grafikont, infografikát használnak. A címlap magazinosabb benyomást kelt azáltal, hogy nem a fontos hírekre fókuszálnak, hanem csak egy nagy anyagra (legfeljebb 1-2 fontos kicsi hírrel kiegészítve) óriás képpel. 

A belső oldalakon a képek mellett modern grafikonok és infografikák illusztrálják a cikkeket. Merész húzásként pedig az újság közepére egy duplaoldalas infografikát tesznek, ami kvázi plakátként kivehető. Itt meg lehet nézni a példa oldalpárokat.

A hétvégi magazin friss száma
A hétvégi magazin friss száma
Nem használnak mesteroldalakat, a tervezőszerkesztők és tördelők az újságírókkal közösen készítik el minden nap az egyes lapokat. Ezért a klasszikus újságírói munkának is meg kellett változnia, hiszen nem leírniuk kell az adatokat és összefüggéseket, hanem grafikusan megjeleníteni. Persze mindehhez erőforrás is kell: a Handelsblattnál csak az infografikákok tizen dolgoznak.

A hétvégi mellékletet is átalakították: a címlap az Economist, a Time magazin benyomását kelti, ugyanúgy egyetlen nagy kép szerepel a címlapon szemben a korábbi napilapos formátummal.

Olvass a mobilon

A Handelsblatt.com is ugyanolyan letisztult layouttal rendelkezik mint az újság, a kiadó viszont inkább a megújulás során az applikációra koncentrált és nem a klasszikus online, desktopot felületre. A cikkeket mozgó grafikonok és infografikák egészítik ki, de a mobiltelefonos alkalmazás egyik legnagyobb újítása, hogy a napilap (fizetősen) letölthető az appra, és jobbra balra lapozva olvasható, ezzel is visszaadva a nyomtatott újság érzetét. Emellett napi háromszor jelentkeznek podcasttal: napi hírösszefoglalóval és elemzésekkel.

Az olvasó a vendégük

A megújulás során a rendezvényeikre is nagyobb hangsúlyt fektettek: olvasói találkozókat szerveznek, hogy egy egy témát megvitassanak, és minisztereket, politikusokat, gazdasági szereplőket is meghívnak ezekre a rendezvényekre. Mindezek mellett persze klasszikusabb nagyszabású konferenciákat is tartanak.

A megújulás úgy tűnik, bejött: a hivatalos adatok szerint 2018 második negyedévében újra a rég nem látott 130 ezres eladott példányszám fölé emelkedett a napilap.

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

Promóció

Soltész Mihály
Soltész Mihály
„Miért alakítjuk, változtatjuk újra és újra a sajtótermékeinket, különösen, ha piacvezető és jól működő médiumokról beszélünk? Mert az olvasó figyelme, mindig formálódó ízélése és érdeklődése a friss és naprakész megoldást kívánja, ugyanakkor kedvenc, megszokott formátumáról is nehezen mondana le” – mondja Soltész Mihály, a Ringier Axel Springer Magyarország termékfejlesztési igazgatója.

„A két igény közötti keskeny mezsgyén haladva rendszeresen fel kell tennünk magunknak a kérdést: itt és most mit szeret a fogyasztó? Ha ezt meg tudjuk válaszolni, akkor a siker 80%-a már biztosított. A fennmaradó 20% pedig az aprólékos, precíz munkáról szól, ekkor jön az igazi robot.

Első lépés: összehangoljuk a négy tartalmi pillért, az információ, a szolgáltatás, a szórakoztatás és az inspiráció helyes arányainak meghatározásával. Az így kialakult vázra ráültetjük az újságírói műfajokat, megjelöljük a nyelvezet és a stílus irányait. És természetesen gondoskodunk arról, hogy ehhez megfelelő szakembergárda álljon rendelkezésre. Ezután kialakítjuk a termékek tartalmi struktúráját, az oldalak felépítését. Jöhet a látványtervezés: a funkció, emóció, és kompozíció Szentháromságának szabályai szerint létrehozzuk a minden platformon működőképes vizuális modellt, amely a szöveget, képet, videót, és egyéb grafikai megjelenítéseket egységben kezel.

Ezen a termékfejlesztési logikán haladva hónapok munkájával elkészül a mű, az alkotók pedig izgatottan várják, hogy a fogyasztó a vásárlás két-három tizedmásodpercében eldöntse: az ő terméküket választja.”

(X)

Neizer Anita

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés