hirdetés
hirdetés

Hangulatképek

Rövidfilmek voltak a Sziget reklámfilmjei
2003-09-01
Bár a Sziget-stáb idén is meghökkentő megoldást választott tévékampányul, a visszajelzések szempontjából a Sziget idei hirdetéseit nehéz összehasonlítani a tavalyi, kultikussá vált kampánnyal.
A következő rövid történet akkoriban eshetett meg, amikor a híres kis tehén-reklámokat elkezdték adni a televíziók. Schindler Endre, a Sziget marketingigazgatója a tehenes pólójában besétált egy budapesti pubba. Az azóta országszerte hatalmas divattá vált trikóból akkoriban még csak pár embernek volt az országban, így nem csoda, hogy a pubban tartózkodók annyira izgalomba jöttek, hogy szinte szétszedték Schindlert a pólója miatt. A mostani kampánnyal Schindlert ez a veszély nem fenyegeti. Idén ugyanis hat, egymáshoz nem kapcsolódó, más-más alkotó által készített rövidfilm népszerűsítette a Sziget Fesztivált.

Nagy általánosságban
Schindler szerint nem biztos, hogy jó, ha a cég marketingvezetőjével a fenti esethez hasonló történik, mert egy Sziget típusú branddel nem feltétlenül ez a cél. A kis tehén-kampány magában hordozta az unalmassá válás veszélyét, ami tavaly július vége felé, még a Sziget kezdete előtt meg is kezdődött. Bár drasztikus változás nem következett be a kampány elején tapasztalt sikerhez képest, de a kutatások szerint az emberek elkezdték elutasítani a reklámokat. „Nekünk nem az agresszív kampány a legcélszerűbb” – fűzte hozzá következtetésként Schindler.

A Sziget multikulturális jellege, változatos programpalettája miatt nehéz egy-egy dolgot kiemelni, nehéz a Szigetet egy jelzővel kommunikálni. Ez például akkor okozott nehézséget, amikor ügynökségekre bízták a reklámok elkészítését. „Ilyenkor ugyanis a készítők a saját érzelmi kötődésüknek engedve mindig kiemeltek valamit a Szigetből, ami viszont nem tükrözte a „mindenki szigete” elképzelést, hiszen a Sziget mindenkinek mást jelent” – mondta Schindler Endre. Ezért volt a tavalyi év kis tehén-figurája és rövidfilmje a nagy megtalálás: a rajzolt állat, se fiú, se lány, se nem külföldi, se nem magyar, se nem pesti, se nem vidéki, és a sort még folytathatnánk.

Megint eredeti
A tavaly kultuszfigurává lett kis tehén után nem csoda, hogy a Sziget szervezői az előző évi kampány méltó folytatását tervezték idénre is. Idén ahelyett, hogy nekiláttak volna például ügynökséget keresni, a reklámok elkészítését inkább rábízták a Sziget-kedvelőkre.

A fesztivál szervezői olyan alkotásokat vártak, amelyek lehettek akár frissen forgatott etűdök, de lehettek korábbi filmből kivágott vagy több régi filmrészletből összegyúrt alkotások, tartalmi megkötés nélkül. Műfaji és technikai kötöttség szintén nem volt.

A pályaműveket szakemberekből álló zsűri, Bakáts Tibor Settenkedő kritikus, Báron György esztéta, Grünwalszky Ferenc rendező, Jancsó Miklós rendező, Keresztury Tibor író, újságíró, Varga Balázs filmkritikus és Vágvölgyi B. András újságíró bírálta el. A pályázatra majdnem kétszázan neveztek több mint 300 filmmel, profi és nem profi filmesek egyaránt.

A kis tehént megalkotó MyFilm idén újra népszerűsíthette a Szigetet. A MyFilm a Zzaj című animációs filmet nevezte a pályázatra, amelyet Hegedűs Márton rendezett, aki egyébként a kis tehén-film készítésében nem vett részt. A Zzajjal a Magyar Mozgókép Közalapítványnál (MMK) pályáztak, a munkát ősszel kezdték el. „Régi vágású film, de a zene kortalan” – magyarázta Hegedűs Márton, hogy miért döntött a Zzaj nevezése mellett. Az eredetileg kétperces animációs film kísérőfilmként ment a mozikban, ugyanúgy, mint a kis tehén eredeti változata. Ez persze nem véletlen, hanem annak tudható be, hogy a MyFilm elindított egy Two Minutes Joy (Két perc élvezet) nevű programot, amelynek során kísérőfilmeket készít.

Tender helyett
A látszat azt sugallja, hogy a Sziget a pályázattal nagyon jól járt, hiszen nem tendert írt ki reklámjai elkészítésére, hanem mindenki eleve kész alkotásokat adott be, ráadásul ingyen. „Nem spóroltunk sokat rajta, de nem is volt cél” – mondta ezzel kapcsolatban Schindler Endre. Ennek oka, hogy a jogdíjakból, a vágásból és sok minden másból összeadódó költség arányaiban nem lett kisebb, mintha egy ügynökséget kértek volna fel a feladatra.

A szpotokban meglepő fordulat, hogy a stáblistát is bemutatják a végén. Schindler Endre elmondta, hogy ezt azért látták jónak, mert így kiderül, hogy a tévézők nem reklámot láttak.

Ez a kampánymegoldás végül is sokkal macerásabb volt, mint a kis tehén-kampány. Hogy ezen enyhítsenek, egy ügynökséget vettek fel a munka koordinációjára, a dokumentálásra, a rendszer működtetésére.

A marketingigazgató elmondta, hogy a konkrétan a Szigetről szóló nevezett filmeket egyből kizárták a versenyből. A zsűrizés szubjektíven működött: tetszett-e a rövidfilm vagy sem. „Annyi kellett, hogy valamiért bejöjjön nekünk” – mondta Vágvölgyi B. András. A Sziget csak azt kérte, hogy az alkotások olyan életérzést közvetítsenek, amelyek a Szigethez kapcsolhatók. A zsűritagok tízes toplistát állítottak öszsze, ezeket a szervezők később öszszesítették. Hogy jövőre kultikus figurát talál ismét magának a Sziget, vagy folytatják a kísérletezést, egyelőre nem tudni. A sokszínűség azonban kétség nélkül gyönyörködtet.

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés