Hozd el anyádat is!
Sasszem: A sztereotípiák felrobbantása
2003-11-01
Kedves Korombéli és Kevésbé Korombéli Kreatív Kollégáim! Milyen igaza van Ogilvy mesternek! Elakadt a lélegzetem, amikor a hirdetést először megláttam? Irigykedtem, hogy nem nekem jutott eszembe? Teljesen új? Tökéletesen beleillik az adott stratégiába? Használható 30 éven át?
Hogy sokan vannak, akiknek mégsem tetszik? Istenem, Kierkegaard is azt mondja, hogy a tehetség akkora, amekkora feltűnést kelt; a zseni akkora, amekkora ellenállásba ütközik. De félre a tréfával. Próbáljuk meg megfejteni, mi az, ami ebben a szlogenben elakasztja a lélegzetünket. A becsapás! Amely után egy felismerés eredményeképp a káromkodásnak tűnő megszólítás szép, finom és elgondolkodtató javaslattá szelídül. Természetesen a befogadó közreműködésével.
Egy output – két input: ez a titok nyitja! Akinek egy inputja van, az csak felfigyel. Akinek kettő, azt rabul ejti az üzenetben lévő mély filozófia. Igen, miért is ne hozhatnám el anyámat a szigetre? Miért is alakult ki az előítélet, hogy egy ilyen helyről a szülőket (még a fiatalosakat is) távol kell tartani? Miért is hisszük eltökélten, hogy csak a húszon aluliak élvezhetik ezt a bulit? Miért vesszük természetesnek, hogy az egyébként fennálló generációs feszültség törvényszerűen itt is elválaszt és megoszt?
Mit gondoltok, nem óriási eredmény, hogy egy négyszavas mondat képes megállítani minket a napi rohanásban és belekényszeríteni abba, hogy elképzeljük és végiggondoljuk a felkínált helyzetet? A gyerek szemszögéből. A mama szemszögéből. A gyerek barátainak szemszögéből. A mama barátainak szemszögéből. A papa szemszögéből. A sziget megszokott célközönségének szemszögéből. Az ott fellépő együttesek szemszögéből. Hány szlogen képes ilyesmire a reklámüzenetek már-már elviselhetetlen zajában? És van itt még egy nem elhanyagolható „melléktermék”: a sztereotip forma felrobbantása mellett egy pillanat alatt újrafogalmazódik és kibővül a célközönség. Marketingszempontból ilyesmit utoljára talán az Abba együttes alkalmazott, amikor a szülők invitálásával minimum megtriplázta közönségét.
Persze a spanyolviaszt nem a reklám találta fel – a költészet eszköztárában is az egyik legerősebb fegyver a sztereotípiák fejtetőre állítása. „Nagyobb szélhámos vagy, mint bármelyik nő, ki csal és hiteget!”, vágja ezt a „sértést” József Attila a Kései siratóban anyjához, miközben tudjuk, hogy a világirodalom egyik legszebb sorát olvassuk a gyermeki gyász elviselhetetlenségének kifejezésére.
A sztereotípiák felrobbantásának technikája abból áll, hogy „beugratjuk” a partnert. Egy milliószor hallott, összetapadt klisé alapján ő a megszokottat várja, de a várakozásához képest hirtelen egy teljesen meglepő, új értelmezés tárul fel előtte. Hadd meséljem el nektek e rafinált technika egyik iskolapéldáját. A régi-régi sanzonban Senyei Vera arról énekelt, hogy egy lánynak két udvarlója volt. Az egyik a szegény fiú, aki hideg padlásszobájába vitte és hideg töpörtyűvel kínálta őt a légyottokon, a másik a bankár, aki drága ruhákkal ajándékozta meg és a legjobb helyekre vitte vacsorázni. De a lány szíve mégis, ennek ellenére (egy kis hatásszünet után jön a válasz) a bankárt szerette!
A sztereotípiákkal való bátor leszámolásnak – vagy nevezzük inkább játéknak – van néhány jól sikerült példája. „Remélem, zavarok!” – így kér „elnézést” Fábry Sándor csütörtök esténként. „Élvezd a rossz időt!” – „gúnyolódik” a jeles divatmárka. „Tudja, mivel szórakozzon?!” – „gorombáskodik” a szórakoztató elektronikájára büszke áruház. „Ronda és finom” – ez volt az a szlogen, amely nemcsak leszámolt egy régi sztereotípiával, hanem képes volt azt egy újjal felcserélni is. Talán az is idetartozik, amikor ’76 táján a Fővárosi Cipőboltnak készítendő reklámfilmem szlogenjének azt javasoltam, hogy „Cipőt a cipőboltból!”. Igen ám, de az egykor idiótának számító felszólítás öt-hat konkurens cipőt árusító bolt megjelenésével hirtelen egészen új – végre valódi – értelmet kapott. „Ez a kiállítás létrejöhetett volna nélkülük is” – fogadott a meglepő felirat a legutóbbi Arc kiállítás bejáratánál, ugyancsak arra kényszerítve minket, hogy újragondoljunk agyoncsépelt közhelyeinket.
A legszellemesebb sztereotípia-robbantó megoldás, amelyet valaha láttam, egy konferencia hirdetésében állt és így szólt: „Ecologists of the World Go Home!” (azaz Világ ökológusai, menjetek haza!). Mivel azonban ezt a konferenciát a brazíliai Manausban, az Amazonas mellett, a világ természeti erőforrásainak bölcsőjénél rendezték, így a mondat jelentése is igencsak átvarázsolódott.
„Hozd el anyádat is!” – ez a szlogen arra tanít bennünket, hogy feltűnő és durvának látszó alapanyagból is lehet szép a végeredmény. A kreatívok ösztönei általában azt diktálják, hogy messze kerüljék el a sztereotípiákat, a közhelyeket és az olcsó szójátékokat. A bátrabbaknak megvan a lehetőségük, hogy szembenézzenek velük és kipukkasszák azokat.
Mondandóm szellemének megfelelően arra buzdítlak benneteket, hogy robbantsatok! Robbantsatok mindenfelé és minél nagyobbat! Hadd szóljon! Ehhez pedig tartsátok szárazon a puskaport.
Barátsággal,
Sas Pista
Sas István
címzetes főiskolai tanár, a Magyar Reklámért Díj kétszeres kitüntetettje