hirdetés
hirdetés

Idegesítő pop-up

Végleg eltűnik egy hirdetési forma?
2002-09-30
A különböző kiugró, átúszó, a szöveget eltakaró online hirdetések olyan reklámozási formák, amelyek zavarhatják az internet-felhasználókat. Az utóbbi időben különösen a Magyarországon is előszeretettel használt, úgynevezett pop-up reklámok kerültek a támadások kereszttüzébe.
Egy kutatás kiértékelését követően a rangos iVillage internetcég, az ivillage.com és a women.com üzemeltetője úgy döntött: az összes pop-up reklámot leveszi site-jairól. A pop-up-ok általában a képernyő 20 százalékát foglalják el, és amikor felbukkannak egy oldalon, az internetező két variáció közül választhat: vagy ráklikkel a hirdetésre, hogy további információt kapjon, vagy bezárja az ablakot. Az iVillage felkérésére készített kutatás szerint majdnem minden női szörföző, pontosabban 92,5 százalék idegesítőnek találja ezt az online hirdetési eszközt – közölte a Campaign című angol kommunikációs szaklap augusztus 9-i számában.

Az iVillage döntése azért is nagyon bátor, mert reklámbevételeinek 5-6 százalékát a pop-up-ok teszik ki. A cég szeptember 30-át jelölte meg határidőként, amíg a nagy brandek hirdetőinek – többek közt a Gillette-nek és a Unilevernek – le kell cserélniük ezeket a reklámokat hagyományosabb megoldásokra. A felhasználók egyik legnagyobb kifogása a pop-up-okkal szemben, hogy lelassítják az oldalletöltést. A reklámfajta nagyon tolakodónak is tud hatni, ha minden alkalommal feltűnik, amikor a szörfölő arra a bizonyos site-ra látogat, és minden egyes esetben klikkelnie kell, hogy megszabaduljon a jelenségtől.

Kérdés, hogy az iVillage döntése precedens értékű lesz-e, hiszen például a Carat International interaktív kommunikációs igazgatója, Dan Watson szerint a pop-up-ok teljes beszüntetése elhamarkodott lépés lenne. Watson reméli, hogy más site-ok nem vezetnek be efféle tiltást, mert a pop-up-ok ésszerűen használva nem feltétlenül zavaróak. James Toledano, az MP3.com értékesítési és marketing igazgatója úgy gondolja, hogy a pop-up-ok frekvenciájának, gyakoriságának csökkentésével olyan egyensúlyt lehet teremteni, ami a felhasználókat és a hirdetőket egyaránt boldoggá teszi.

A megfelelő targetálás szintén jó módja annak, hogy csökkentsék az irritációt. „Online is a normális szabályok élnek” – magyarázta Charlie Dobres, az i-level igazgatója. – „A médiának és a kreativitásnak együtt kell működnie. Ha például Manchester United trikókat akarnak eladni egy futball-site-on, a pop-up ennek ideális eszköze lehet, mert az emberek tudni akarnak róla. Ugyanakkor, ha például ellátogatnék az FHM oldalára, és kölcsönöket hirdető pop-up-ok bukkannának fel, halálra idegesítene.”

Az iVillage a pop-up-októl eltekintve továbbra is használ oldalain más rich media eszközöket, amelyeket az Eyeblaster és a Unicast biztosít, és nem szünteti be a pop-under és a banner hirdetéseket sem.

Márk Szonja

hirdetés
hirdetés