hirdetés
hirdetés
hirdetés

Re: Portorozs

Igaz vagy hamis?

Az Ogilvy portorozsi nyertes alkotásai, köztük a Scrabble-hirdetések outdoor Grand Prix-je az ügynökségtől nyáron távozott kreatívigazgató, Spielmann Gábor nevéhez fűződnek, akit a különböző szakmai fórumokon gyakran támadnak azzal, hogy scamekkel nyer díjakat. A Kreatív interjúja.
hirdetés

Az idei portorozsi Golden Drumon háromszor is színpadra szólították a budapesti Ogilvy & Mather csapatát: outdoor kategóriában Grand Prix-t nyertek egy Scrabble-hirdetésel, ugyanitt ezüstöt kaptak a Matchbox-nak készült anyagal, és szintén második lett tévészpotok között a Busho rövidfilm-fesztiválnak készült kampányuk. A nyertes alkotások az Ogilvy-től a nyáron távozott Spielmann Gábor kreatívigazgató nevéhez fűződnek, akit a különböző szakmai fórumokon gyakran azzal támadnak, hogy scamekel nyer díjat az ügynökségeknek.

Sajátodnak, vagy az egykori ügynökségedének érzed a díjakat?
Mindkettőnek. Az alkotó természetesen a magáénak is érzi a munkákat, de az Ogilvynek nyertem, hiszen az ügynökségen belül, az ügynökség embereivel – például Bruno Almedia, Eric Napier és Uhrin Viktor art directorokkal – dolgoztam a három munkán. Ez egy közös siker, akkor is, ha időközben távoztam a cégtől. Meg kell említenem alkotóként Jekler Balázst is, aki a Busho-szpot animációját készítette.

Az Ogilvy Portorozsban Grand Prix-t kapott Scrabble kampányának elemei
Az Ogilvy Portorozsban Grand Prix-t kapott Scrabble kampányának elemei

A két ezüsttel és a Grand Prixvel az Ogilvy ötödik helyezett lett a Golden Drum ügynökségi rangsorában. Érzel elégtételt?
Örülök neki, hogy az ötödik lett és hogy ehhez alkotóként segítettem hozzá az ügynökséget. Hiszen az Ogilvynek bő egy évig én is a része voltam, még ha szakmailag gyakran igen különböző véleményen is voltunk. Azt sem érzem visszásnak, hogy Bartek Rams [áprilistól az Ogilvy vezető kreatívigazgatója – A Szerk.] vette át a díjat. Korrekt volt, hogy a nevezésnél engem írt be.

A díjeső után a szakmai fórumok az öröm mellett azzal foglalkoztak, hogy a kampányokat nem látták sehol, és scamekre gyanakodtak.
A Busho nem, a többi viszont proaktív munka volt. Úgy készültek, hogy megkerestük saját régi ügyfelünket, a Mattelt, hogy vannak ötleteink. Elfogadták és elkészültek a plakátok, amik játékboltokban jelentek meg. Teljesen igaza van annak, aki azt mondja, hogy így el lehet kerülni a nagy kampányoknál gyakori többrétegű szűrőt, de ez igaz lehet a selfpromóra, vagy a TCR-ekre is. A nemzetközi versenyeken – például Cannes, Portorozs – a nevezések és a győztesek nagy része is proaktív munka. Minél nagyobb a kampány, annál nehezebb megtartani a hirdetés letisztultságát. Ehhez ugyanakkor nem kell feltétlenül proaktívnak lennie a hirdetésnek: a Sylvánál [Spielmann 2006-ig az ügynökség kreatívigazgatója volt – A Szerk.] sokszor készítettünk briefre egyegy olyan díjnyertes sajtóhirdetést – VW karácsonyi hirdetés, Audi símagazin – ahol az ügyfél egyszerűen csak szabadabb kezet adott. Az igazán nagy dolog ugyanakkor ezt egy nagy kampánynál elérni, lásd a leo burnettes Sms-bandit. Bár ott a fanyalgók meg abba kötöttek bele, hogy a Djuice-nak könnyű jót csinálni.

Mi a különbség a scam és a proaktív munka között szerinted?
A scam egy nem létező termék vagy ügyfél hirdetése, vagy olyan, amiről az ügyfél nem tud. A proaktív annyit jelent, hogy az ügynökség keresi meg a megbízót, ő kezdeményezi, hogy egy kreatívötletet végigvigyen, ami végül közös munka eredményeként születik meg. Egy biztos, mindenki próbálkozik, vagy próbálkozott ilyen munkával, amit nem tartok problémának bizonyos játékszabályok betartásával.

A Grand Prix-t kapott Scrabblehirdetés angol szavakkal játszik. Lehet ma Magyarországon angol nyelvű hirdetésben gondolkodni?
Szerintem lehet, ma már itthon majdnem mindenki beszél annyira angolul, hogy értse a rat-art, vagy dog-god kifejezéseket.


Augusztusban hagytad ott az Ogilvy-t, mi körvonalazódott azóta?
Olyan konstrukcióban gondolkodom, ahol nem csak szólam a kreativitás, ahol olyan emberek dolgoznak, akik hisznek a kreatívmunkában. Csak nézzünk szét itthon, hogy hány nagy ügynökség van és milyen kevés az emészthető kampány! Kivétel például a Laboratory Ideas, remélem, tudják tartani hosszú távon a szintet. Az biztos, hogy nem akarom, hogy túlságosan gyárszerű legyen a munka, vagy, hogy túl sokan legyünk. Közelebbit nem akarok és nem is tudok egyelőre elárulni, de biztos, hogy maradok ezen a vonalon.

Köztudott, hogy minden évben elutazol egy hónapra külföldre feltöltődni. Engeded ezt a saját kollégáidnak is?
  Persze, csak meg kell szervezni, hogy ki veszi át arra az időre a munkát. Az a célom, hogy jól érezzék magukat a kollégáim és ne égjenek ki néhány év múlva. Azt gondolom, hogy nem szabad a dolgokat nagyon komolyan venni, de ezt még nekem is tanulnom kell. Tehát amikor valaki dolgozik, akkor koncentráljon arra, de azontúl tudjon kikapcsolódni. 
 

Spielmann Gábor
Az Ogilvy után a Rwenzori-hegység Ugandába csábította, öt hétig járta az országot. Szabadidejében számos sportot űz: squash-sol, teniszezik, jéghokizik, kajakozik.

 

 

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Hozzászólások (5 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
@leb
nem mindegy, köszi, hogy szóltál, tényleg rossz cikkhez tartozó galéria került be

(a kommented lényegi részét meg nem direkt ignorálom, csak nekem nemigen kellene véleményt írnom)

#
oks, nekem mindegy, csak kérdeztem. amúgy a Gábornak valóban jó kreatív agya van, többet nem tudok róla, nem ellene akartam ezt itt írni, mielőtt, hanem a scamek ellen,
amikkel nem egyedül őt lehet meggyanúsítani. sztinte mindenki operál a módszerrel, ha fesztiválokra akar utazni cégpénzen. és hát így, szép napot.
#
@leb
ja, hogy a kép, bocsánat, nem látok. félrecsúszott a galeri, másik cikké, gyógyítjuk.
#
@leb
az antidopping DDB, de itt nem is volt szó róla. matchbox, scrabble, busho.
#
ez az Antidopping Csoport film nem az Ogilvy, hanem a DDB munkája, vagy tévedek?

s ha valóban minden scamre rá lehet fogni, hogy ez igazából "proaktív" munka, akkor a fesztiválok lassan elveszítik a jelentőségüket, és nevetséges gegparádévá
válnak, mint azt Arc kiállítás. sajnos ez a trend, olyan munkák nyernek mindenhol, amiket sehol az égvilágon nem láttunk, pl. a Matchbox a játékboltokban? értem. meg az
angol nyelvű rat-art hol ment pl? a jó magyar célközönségnek angolul, úgyis beszéli mindenki :))
mindegy, proaktív.
a reklám nem egy művészeti ág, hanem egy üzlet. egy reklám attól reklám - többek között - hogy valaki megvette, mert a terméke szempontjából ezért vagy azért
hasznosnak ítélte, növeli a forgalmat, ismertséget, akármit, és az ügynökség pénzt kap érte, nem pedig fizet a médiahelyekért, hogy teljesítse a fesztiválok
nevezési követelményeit. a reklám egy üzlet, és nem független művészek dzsemborija, hiába kibaszott kreatív, ha senki nem fiztet érte. nem eladható. na, ha az mégis
megjelenik, az a scam. de ez tisztességtelen a rendes brífre készült, eladható, problémamegoldó reklámokkal szemben. biciklivel a távgyalogló pályán.
hirdetés
Legolvasottabb
Legtöbb hozzászólás
hirdetés

Itt a tavasz, ami egyben azt is jelenti, hogy a Hornbach új kampánnyal jelentkezik. Szerencsére nem változtattak az eddig bevált humoros megközelítésen.

Az elektromos hajtásrendszereket fejlesztő és szállító társaság meghívásos tenderen választott ügynökséget.

Szakértőket is bevonnak a  munkába, hogy a rovat edukálja is az olvasókat.

A szpotban a VOLT és a Sziget most csendes helyszíneit járja körbe a Jeep hazai márkanagykövete.

Május 27-én válik elérhetővé 50 ország mellett itthon is a BTS Menü a McDonald'sban.

hirdetés
hirdetés