hirdetés
hirdetés

Ingyen telefon reklámhallgatásért

Régi ötlet, új médium
1999-03-31
Közép-Kelet-Európában először Magyarországon vezették be az ingyenes reklámtelefont. A Freephone Kft. szolgáltatásának lényege, hogy a telefonálók ingyen hívhatnak bármilyen belföldi vagy mobil telefonszámot, viszont ennek fejében két-hárompercenként meg kell hallgatniuk egy-egy hirdetést. A Freephone szolgáltatása egyben egy új hirdetési lehetőség, amely nagy költséghatékonysággal működik.
Az ingyenes reklámtelefon Amerikában jelent meg először, ahol több formája alakult ki. Számos városban állítottak fel olyan telefonfülkéket, amelyeken különböző reklámok láthatók, és amelyekről ingyenesen hívhatók a helyi számok. A valódi Freephone azonban a mobil és a helyi telefontársaságok közötti tényleges telefonszolgáltatás, amely ingyenes hívást biztosít a meghallgatott hirdetésekért cserébe. Európában ez a szolgáltatás már több országban sikeresen működik, többek között említésre méltó a svéd, a német, a francia, a spanyol és az angol freephone.

A Freephone Kft. 1998 októberében alakult, kifejezetten azzal a céllal, hogy ezt a szolgáltatást Magyarországon is meghonosítsa. A reklámtelefon lényege egyértelmű: hirdetés hangzik el a telefonbeszélgetés folyamatában, a szolgáltatást igénybe vevő telefonáló pedig ingyen telefonálhat annak fejében, hogy meghallgatja a hirdetéseket. A telefonálók, miután felhívták a freephone számot, demográfiai adataik alapján egy kódot kapnak, amellyel a későbbiekben pontosan követhető, hogy kik használják a rendszert. A szolgáltatás bevezetése ötletszinten már korábban is felmerült – például a Matáv kezdeményezésében –, de többek között finanszírozási forrás hiányában elmaradt – tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A Freephone februárban kezdte meg tényleges működését, jelenleg 180 vonalat bérel a Matávtól, amelyen bármelyik budapesti számról indítható hívás vidékre és mobilszámokra egyaránt. A rendszer jelenleg teljes kihasználtsággal működik, ez okozza azt, hogy a vonalak gyakran foglaltat jeleznek. A tervek szerint első lépésben kiterjesztik a rendszert a mobilszolgáltatókra, illetve később a vidéki nagyvárosokra. Tavasszal indul el az internetes szolgáltatás, amelyet minimális ár ellenében vehetnének igénybe az érdeklődők. Ezen a rendszeren látható hirdetések ellenében lehetne igen kedvezményes áron barangolni a világhálón.

Az új szolgáltatást nagyszabású reklámkampány mutatta be a közönségnek, amelynek legintenzívebb szakasza február végén és március elején zajlott. A reklámok a Wittenberg Stúdió kreatív kivitelezésében a televíziós csatornákon, a rádiókban, a nyomtatott sajtóban és közterületen jelentek meg.

A telefonvonal költséghatékonyan használható hirdetési célokra, mivel pontosan meg lehet határozni, hogy demográfiailag és a földrajzi adatok alapján kiket érjen el az adott reklám. Tovább növeli a hirdetői várakozásokat, hogy csak az elhangzott hirdetések után kell a megrendelőknek fizetni. Sok médiával foglalkozó szakember korábban kérdésesnek tartotta ezt az új médiumot. Például felmerültek olyan aggályok, hogy csak az idősebbek vagy kevésbé fizetőképes közönség veszi igénybe a telefonálás ezen ingyenes formáját. A teszt üzemmód eredményei viszont azt mutatták, hogy pont az a fiatal, 18-tól 35 és 45 év közötti célcsoport hívta az ingyenes számot, akiket a Freephone megcélzott szolgáltatásával. A telefonálók 65 százaléka férfi volt, 62 százaléka családos és több mint 62 százaléka gyermekes.

A rendszer lehetővé teszi, hogy percre pontosan követni lehessen, hogy ki, mikor, hogyan, kit ér el, így a hirdetők pontos életkori és földrajzi adatokat kapnak a célcsoportokról. Királyházi Henriett szerint igazából a hirdetési piacot az határozhatja meg, hogy itt nem kell különböző kalkulált médiakutatások adataira hagyatkozni, hiszen egyértelmű, hogy kihez jut el a hirdetés. Az ingyenes telefon további előnye, hogy nem háttérmédia, hanem perszonális elérést biztosít, ténylegesen meghallgatják a telefonálók az információt, és akaratlanul is magukévá teszik. A rendszer egyébként másfajta logika szerint működik, mint a telemarketing, hiszen ezt a szolgáltatást a telefonáló önként választja és veszi igénybe annak tudatában, hogy ha az ingyenes telefonvonalon telefonál, akkor reklámokat fog hallani. A médium előnyei közé tartozik, hogy a megrendelést értékre, időintervallumra és elért főre lehet kötni, ami nagy mozgásteret biztosít a hirdetőknek.

A médium üzleti kommunikációjával kapcsolatban az ügyvezető igazgató elmondta, hogy nagy hangsúlyt helyeznek a személyes prezentációra. Első körben a médiának és a reklámügynökségeknek, második körben pedig azoknak a kis- és középvállalatoknak mutatják be ezt a hirdetési lehetőséget, amelyek sokkal gyorsabban tudnak dönteni a szabad felhasználású médiabüdzséről.

Balázs Szilvia

hirdetés
hirdetés