hirdetés
hirdetés

Intro

Kreatív - 2003. november
2003-11-01
Gratulálunk a DDB sikereihez a Golden Drumon: igazi meglepetés volt, hogy az abszolút megérdemelten nyertes Szia! című szpot ezüst dobverője után az aranydobot is ugyanez az ügynökség vitte el, egy másik McDonald’s hirdetéssel.
Ez utóbbit is az esélyesek közé soroltuk volna, ha a film egy kicsit ismertebb, sajnos annak idején a DDB még nem tudta a kacsás filmet az Arany Pengére nevezni. Tudván, hogy az ügynökség egyik idei célkitűzése minél több kreatív díj megszerzése, egyelőre jól mennek a dolgok náluk, és még hol van december? Reméljük, hogy az Epicáról is sikerül elhozniuk egy-két trófeát.

Ami a többit illeti…sehol sem vagyunk. Az, hogy nyugati reklámversenyeken nagyon ritkán sikerült az utóbbi években magyar ügynökségeknek nyerniük, köszönhető a piac viszonylagos fejletlenségének, a társadalmi és kulturális korlátoknak és persze annak is, hogy egy 10 éves piacon az ügyfelek is inkább biztosra mennek. De hogy a régióban sem tudunk teljesíteni, ez már más kérdés.

A csehek hozták a szokásos formájukat, a tavalyi Leo Burnett Prague-sikerek után az egyik legmenőbb ügynökség idén is aratott. Nem könnyű megismételni egy olyan sikert, mint amit a Leo Burnett a kínzómúzeum reklámjaival ért el 2002-ben (talán még emlékeznek, a Prága utcáin, meglepő helyeken kirakott táblákról van szó, amelyeken a szöveg válogatott kínzásokat taglal, ha a nézelődő ezt vagy azt a vétséget elköveti). Sikerült. Az idei Torture Museumos reklámok egyszerűen gyönyörűek, mestermunka minden egyes szpot. A lengyelek jönnek föl. Az oroszok nagyon jó kis filmekkel neveztek szintén, a Nescafénak készült reklámjaik igazán ötletesek – és semmi más nem kellett hozzá, mint egy látszólag Szibériában lévő faház. És a románok: még ők is jobban teljesítettek, mint mi! Egy robbanásszerűen fejlődő piac friss lendülettel nyomult be a Golden Drumra, a román ügynökségek munkáin érezni lehetett az akarást és az ötlethegyeket.

Elmúlt az az időszak, amikor minden azzal magyarázható, hogy Magyarországon még fejletlen a reklámpiac. Rég túlhaladtuk azt az érvet, hogy az ügyfél a hibás. Az sem indok, hogy nincs elég pénz – számtalanszor bebizonyosodott már, hogy a jó ötletekhez nem feltétlenül kell óriási büdzsé. Csak ötletek kellenek.

A Golden Drumon nem csak a „New Europe-isták” voltak ott (mostanában ez a mi nevünk). Nem: ott volt sok nyugati ügynökség vezetője, valamint kiemelkedő marketing és kommunikációs szaklapok szerkesztői és újságírói is. Az alapján, amit Portorozsban láttak, nem a magyarok dicsőségét fogják zengeni határokon át és túl. Még mindig azt fogják látni és írni: tehetséges kis nemzet, csak valahogy, valahogy, valahogy nem megy nekik.

Katona Éva
Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)

hirdetés
hirdetés