Intro
Kreatív - 2005. október
2005-10-03
Októberi lapszámunkban több olyan céggel is foglalkozunk, amely különösebb hangsúlyt fektet a társadalmi felelősségvállalásra, és mindezt kommunikációja során is láthatóvá teszi.
Az tény, hogy az effajta témák – a másság melletti kiállás, a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozása – most felkapott topicoknak számítanak, benne van a levegőben ez a vonal, és szimpatikus, ha egy cég hangsúlyt fektet arra, hogy ne menjen el szó nélkül bizonyos kulturális-politikai témák mellett. Mint Bob Kuperman, a DDB hálózat elnöke (akivel következő lapszámunkban olvashatnak majd interjút!) a Kreatívnak elmondta, az utóbbi tíz évben egy fejlett világbeli cég már nem is teheti meg, hogy ne viselkedjék társadalmilag felelősen, mert az olyan mértékben ártana a hitelének és az imázsának, hogy sokkal többet veszítene, mint spórolna az ügyön.
Ez mind szép. Ugyanakkor – ahogy Somlyai Dóra, a Pannon GSM kommunikációs vezetője a Vélemények rovatban kifejti –, ha nem egy egyszerű, kreatív módon megfogalmazott társadalmi üzenetről van szó, akkor egy cég számára igen nehéz a társadalmi felelősségvállalást kommunikálni a nagyközönség felé. A média valóban szkeptikus az ilyesfajta hírekkel kapcsolatban, és sokszor reagál úgy, mintha a vállalat csupán ingyenreklámot, pr-lehetőséget szeretne, hogy kicsit fényezze önmagát. „Mintha képtelenek lennének/lennénk világosan elhatárolni egymástól a reklámozást, a propagandát és a társadalmi szerepvállalást!” – írja.
Mint mindenhez a reklámszakmában, a cégek társadalmi felelősségvállalásának kommunikációjához is a befogadó közeg kulturális-gazdasági fejlettsége kell. És miközben ez egyrészt valóban egy szükséges, és nem pedig egy szabadon választott dolog, egyelőre még nagyon nem világos az, hogy a társadalmi üzeneteknek valóban pozitív hatásuk lesz-e a márka szempontjából. Én mindenesetre jobban örülök annak, ha a Levi’s vak modelleket is szerepeltet a kampányaiban, mintha ezt nem tenné, még akkor is, ha a cél természetesen minél több farmernadrág eladása.
Katona Éva
Kreatív, főszerkesztő (2006 márciusig)