hirdetés
hirdetés

Júzerszkander: nagyon feljött az Index januárban

Itt a Júzerszkander 2021 első hónapjának olvasottsági adataival. A havi összesítést még a 24.hu vezeti, de az átlagos napi olvasottságot tekintve már az Index az első. Sokat erősödött a Telex is, már előzik a 444-et. Megvizsgáltuk azt is, hány olvasó látogatja a portálok nyitólapját.

hirdetés

Negyedik alkalommal jelentkezik a Júzerszkander című rovatunk, amelyben minden hónapban megnézzük a Gemius közönségmérési adatai alapján, hogy melyik hírportál büszkélkedhet a legtöbb olvasóval a teljes (15 év fölötti) lakosság körében és a kereskedelmileg leginkább releváns 18-59-es korcsoportban.

Ezen kívül megvizsgáljuk a napi olvasottság alakulását az egész hónapban, a portálokon eltöltött időt, a megnyitott cikkek átlagos számát, valamint először ebben a hónapban azt is, hogy az összes olvasó hány százaléka látogatja meg az adott hírportál nyitólapját.

A gyűjtés módszertani alapjairól:

  • a Gemius mérése egy magyar kereskedelmi mérés, így a belföldi látogatókat vesszük alapul (a külföldről érkezőket, akik például egy olyan Google Analytics statisztikában látszanak, amit az első időszakában pl. a Telex közölt magáról, tehát nem);

  • valós egyedi látogatókat (olvasókat), úgynevezett Real Userek (RU) számait nézzük a teljes hónap során, ami azt jelenti, hogy egy felhasználó akkor is csak egyszer számít a látogatottsági adatokba, ha minden nap 10-szer felmegy egy oldalra (akár a cookie-kat szorgosan kitörölgetve), és akkor is, ha csak az adott hónap elsején – őket a továbbiakban olvasóknak fogjuk hívni;
  • a látogatottsági adatokat egyelőre a webes felületekre közöljük módszertani megfontolások miatt (azaz az természetesen szerepel benne, ha mobilról nyit meg egy felhasználó egy weboldalt, de a natív iOS-es vagy androidos, külön letöltött alkalmazások egyelőre nem. Van piaci szereplő, aki magára nézve már összesítve számolja ezeket, de a különböző szereplőkét az itt fellépő torzítások és az adathiány miatt mi még nem tartjuk összehasonlíthatónak, veletek együtt várjuk a napot, amikor ezt magabiztosan megtehetjük).
  • Elkészült viszont négy hírportálra (Index, Origo, Telex, HVG) a nyitólapi mérés is, aminek segítségével megmutatjuk, hány RU látogatta meg a szóban forgó híroldalak címlapját. Ez azért fontos, mert a címlap meglátogatása tudatosabb hírfogyasztást jelent, mint amit a közösségi oldalakról, híraggregátorokról, vagy ismerősök megosztásaiból konkrét cikkre érkező olvasás feltételez. Emellett a két olvasótábor közti demográfiai (életkor, nem, iskolai végzettség) különbségeket is megvizsgáljuk. 


Januári összes olvasó: olvad a 24.hu előnye

A januári adatokat elemezve azt látjuk, hogy a teljes internetező lakosságon belül enyhén csökkent a 24.hu (-3%), a Hvg.hu (-2,5%) és az Origo (-1,6%) olvasóinak száma decemberhez képest, míg nőtt a Telex (+15,2%), a 444 (+10,4%) és az Index (+7,3%) látogatottsága. 

Az Index ezzel a növekedéssel megelőzte az Origót a havi összes RU-t tekintve, és már csak 270 ezer olvasóval van lemaradva a 24.hu-tól (összehasonlításul: októberben a 24.hu 3,7 millió, míg az Index 3,05 millió RU-t vonzott egész hónapban).

A Telex dinamikus látogatottságbeli növekedése azt jelenti, hogy ezzel az ötödik legolvasottabb hírportállá váltak, megelőzve a 444.hu-t, amely viszont szintén szépen gyarapította a közönségét januárban.

Látogatottság napi bontásban: élen az Index

Napi bontásban így néz ki a hírportálok látogatottsága a teljes internetező lakosságra vetítve.

A bontás alapján sokkal jobban fest az Index helyzete, mert 18 napot „megnyertek” a hónapban, tehát ezeken a napokon az Index tudja femutatni a legtöbb napi RU-t. Ha ehhez hozzávesszük, hogy októberben az Index öt napot nyert a 24.hu-val szemben, novemberben csupán kettőt, decemberben pedig 10-et, akkor a január valóban kimagasló az Index szempontjából, a hónap utolsó 5 napján zsinórban 1 millió RU fölött zárt a portál (ez a 24.hu-nak összesen kétszer sikerült januárban). 

Az Origo esetében egy határozottan csökkenő görbét látunk, ami a hónap végére annyira beesett, hogy az utolsó napon, január 31-én már a Telex is megelőzte a kormánybarát Mediaworks zászlóshajóját.

Ha a 18-59-es korosztályt vizsgáljuk (az erről szóló grafikon ide kattintva érhető el), az Index 20 napot nyert, míg a 24.hu 11-et, itt tehát még erősebb lett az Index fölénye a Central Médiacsoport hírportáljával szemben.

Hány cikket olvastak el?

Az alábbi ábrán az látszik, hogy egy-egy hírportál webes felületén egy user átlagosan hány cikket olvasott el (vagy hányszor nyitotta meg a portált) egy adott napon. Ebből kiderül, hogy a belföldi felhasználók napi átlagban, három napot kivéve, egész januárban az Index cikkeire kattintottak a legtöbbször, ezt az Origo és a Telex követi.  

Átlagosan eltöltött idő az oldalon

Mivel az adatok minden esetben csak 1-2 percnyi eltérést tartalmaznak decemberhez képest, ezért ezt a grafikont külön nem közöljük, de ide kattintva megtekinthető.

Nyitólapok látogatottsága

A januári Júzerszkanderben, ahogy a cikk elején is említettük, új metrikát mutatunk, amit a Gemius közönségmérésének kiterjesztése tesz nekünk lehetővé. Ez arról szól, hogy az adott hírportálok olvasói közül hányan látogatták meg a nyitólapot, történjen ez azért, mert beírták a böngészőbe az URL-t, vagy azért, mert  megosztásból/közösségi médiából érkezve, a cikk elolvasása után kikattint a címlapra is. Ez a mérőszám azért lehet fontos, mert tudatosabb hírfogyasztást feltételez arról, aki nemcsak egyes cikkekre kattint teljesen más, jellemzően közösségi médiás forrásokból, hanem végig is böngészi a nyitólapot, ami úgy-ahogy megfeleltethető a nyomtatott újságok átlapozásának.

A nyitólap közönségének mérése jelenleg csak az Index, az Origo, a Telex és a Hvg.hu esetében érhető el, a 24.hu és a 444.hu erre egyelőre nem adott lehetőséget a Gemiusnak. Ha a jövőben ez változik, természetesen ezeket is belevesszük a mérésbe.

Lássuk először az összesített januári adatokat:

Az adatokat a nyitólapi látogatók száma alapján rendeztük sorrendbe, de az akkor is ugyanez lenne, ha az arányokat néznénk. Eszerint az Indexet olvasók 28 százaléka (960 ezer RU) fordult meg januárban annak címlapján, a Telex esetében ez az arány 26,2 százalék (597 ezer RU). Jócskán lemaradva érkezik harmadikként az Origo (18% – 589 ezer RU), míg a HVG olvasóinak 13,4 százaléka (378 ezer RU) kereste fel a nyitóoldalt a múlt hónapban. 

Demográfiai jellemzők

A GemiusAudience a látogatottságmérést a 90 ezer főt meghaladó fúziós Gemius-panel demográfiai adataival súlyozva teszi elemezhetővé, és mi most pontosan ezt fogjuk tenni: megnézzük, hogy a fenti négy hírportál összes olvasóinak alapvető adatait (nem, kor, iskolázottság és a háztartás mérete) a nyitólapot látogató olvasók adataival összevetve látszanak-e szignifikáns eltérések a két csoport között.

Összes olvasó

A négy vizsgált portált együttesen tekintve az összes RU januárban 4,32 millió fő volt, ebből 2,2 millió nő, 2,1 millió férfi (51,1% vs. 48,9%).

A korcsoporti bontás a hagyományos felosztást követi: 15-17, 18-29, 30-39, 40-49, 50-59 és 60+ évesekre oszlik az olvasóközönség. Iskolázottságukról elmondható, hogy (természetesen a 15-17 éveseket kivéve) szinte minden korcsoportban a középiskolai végzettségűek vannak a legtöbben, leszámítva a 30-39 éves nőket, ahol a felsőfokú végzettségűek vannak a legtöbben, és az 50-59 éves férfiakat, ezek esetében a szakmunkás/szakiskolai végzettségűek dominálnak (arányuk 40%). Az erről szóló táblázatokat a korcsoportok nagysága szerint rendeztük sorba (tehát például a nőkön belül a legtöbb olvasót a 40-49 évesek adták). A női olvasókról szóló grafikon ide kattintva, a férfiakéről szóló itt tekinthető meg.

A legfőbb eltérés tehát az, hogy míg a nők esetében a 40-esek a legnagyobb hírfogyasztók, férfiak esetében a fiatal felnőttek dominálnak.

Nyitólapi olvasók

A négy szóban forgó híroldal (frissítjük az emlékezetet: Index, Origo, Telex, Hvg) összes nyitólapi olvasóját elemezve rögtön szembeötlik, hogy jóval nagyobb arányban látogatják azokat a férfiak: az összes nyitólapi RU januárban 1,32 millió fő volt, ebből 802 ezer férfi, 514 ezer nő (61% vs. 39%). További jelentős eltérés, hogy az összes olvasóhoz képest sokkal magasabb a felsőfokú végzettségűek aránya: férfiak esetében jóval kiegyenlítettebb, a nők esetében pedig szinte az összes korcsoportban túlsúlyban vannak. Emellett a korosztályok nagysága is eltérő az összes olvasóhoz képest.

A nyitólapot olvasókról szóló táblázatokban a fentiekhez hasonlóan a korcsoportok nagyága szerint rendeztük sorba az eredményeket (a 15-17 éves korcsoportot a nagyon alacsony elemszám okozta statisztikai megbízhatatlanság miatt kihagytuk). A nyitólapot olvasó nőkről szóló grafikon ide kattintva, a férfiakról szóló itt található.

A grafikonok alapján világosan látszik, hogy míg az összes olvasók között a nemek aránya majdnem egyenlő, az iskolai végzettség pedig „szétterül", addig a nyitólapot látogatók körében 2:1 a férfiak aránya, és az iskolai végzettségen belül kiemelkedően magas a felsőfokú végzettségűek aránya. 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!