Két dudás
Kommunizmus és kapitalizmus Kína reklámpiacán
2003-01-31
A világ legnagyobb országában csodálatos módon egyszerre meghatározó erő a kommunizmus és a kapitalizmus, ami különleges hangulatot kölcsönöz a gyorsan fejlődő kínai reklámpiacnak.
Peking utcáinak óriásplakátjai szintén feledtetik a Kínába utazóval, hogy kommunista országban jár. Mindaddig, amíg fel nem tűnik két mobiltelefon-reklám között egy vörös alapon hatalmas sarló-kalapácsot ábrázoló hirdetés, például a következő szöveggel: Köszöntjük a Kínai Kommunista Párt 16. kongresszusának résztvevőit!
A párt- és rendszerpropaganda jelenléte színessé és a nyugatiak számára szórakoztatóvá teszi a kínai reklámpiacot. Amikor az egész fejlett világ a reklámok teremtette miliőben él, a kínai kommunisták is arra az elhatározásra jutottak, hogy a pártot és a kormányapparátust – a konkrét konkurencia hiányának ellenére – ugyanolyan eszközökkel kell dicsérni, mint bármely más portékát. A kapitalizmus kelléktárába tartozó reklámhordozókon így a tervgazdálkodás is hirdeti magát.
Egy a jelszó |
A rendszerpropaganda termékei vizuálisan itt-ott próbálnák illeszkedni a többi reklámhoz, de általában a vörösorientált színvilág, a szocializmusba belekóstolt kelet-európai számára is ismerős anakronisztikus képi elemek és jelképek jellemzik a propagandaosztály kreatívjainak munkáit. A Kínai Néphadsereg filmplakátszerű reklámja az elszántan jövőbe tekintő három tiszttel például egyértelműen kitűnik a többi „kapitalista” óriásplakát közül, akárcsak a már említett, a pártkongresszust reklámozó hirdetés.
Hatásos és egyéni reklámfogás volt, hogy a kínai belpolitika legfontosabb eseményének számító pártkongresszust a hagyományos reklámhordozók – írott és elektronikus sajtó, közterületi plakátok – mellett maga a nagyszámú pekingi lakosság is népszerűsíthette. A munkanélküliek, a közutakon dolgozók, illetve a nyugdíjasok egy része vörös-sárga feliratos karszalagot viselve hirdette a nagy eseményt.
Míg a vörös plakátok és karszalagok inkább csak az ország közigazgatási központjában, Pekingben jellemzőek, a televízió a kongresszus óta egész Kínában sugározza azt az imázsreklámot, amely tökéletesen illeszkedik a hagyományokhoz, mégis a szocializmust hirdeti.
Reklám nyugatról |
A reklám tulajdonképpen egy videoklip. Az indulószerű, de a kínai népzenére emlékeztető lendületes szám címe „A boldog Kína”. Az énekes egy a helyi ízlést tökéletesen kiszolgáló gyöngyökbe, flitterekbe bújtatott csillogó szemű fiatal nő. A háttérben tűzijáték, mosolygó táncosok, a dinamikusan ismétlődő bevágásokban az ország nemzetiségeinek népviseleteibe öltözött szintén táncoló emberek. A kínaiak köztudottan imádnak énekelni, ezért is telitalálat a fülbemászó dal, ráadásul a számot természetesen karaoke-változatban, felirattal sugározzák. „A boldog Kína” dalszövegénél optimistább mondatokat nehéz találni: Vigadjunk együtt a szebb jövő hajnalán! A nép fiai és leányai, Kína boldog gyermekei nyugodt szívvel várhatják a holnapot. A bölcs vezetők által kormányzott országban mindenki biztonságban van, és mindenkire jólét, kényelem vár. A világ meg majd nézhet egy nagyot!
A felgyorsult gazdasági fejlődésében a néhány évtizeddel ezelőtti Japánra és Dél-Koreára emlékeztető Kína valóban okoz még meglepetéseket a következő években. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy meddig tartható a kommunista berendezkedés, és ezzel párhuzamosan meddig láthatóak még a pártot és a rendszert propagáló reklámok a kínai médiában.
Nagy Mercédesz