Kiből lesz egy fényképezőgép márkanagykövete?
2019-04-30
A vizuális kommunikáció erősödése világszerte töretlen, egyre nehezebb szétválasztani a fotós és a videós szakmát, ráadásul mindenki zsebében ott figyel egy fotózásra is alkalmas okoseszköz. Ebben a zajban a nagy fényképezőgép-gyártók – a Nikon, a Canon, a Sony és a Fujifilm – egyik kiemelt marketing eszköze az elismert fotósokkal való együttműködés, ismertebb nevén a márkanagykövet-program. Megnéztük, hogyan működik ez a magyar piacon.
„Nekem egyáltalán nem mindegy, hogy nyolc vagy tizenhét kiló van a hátamon az esőerdőben. Nagy segítség, hogy most nem a saját, ultranehéz cuccommal megyek ki” – mondja Hajdú D. András fotós, aki cikkünk írásakor épp a Nikontól kapott felszerelésével indult Kongóba dokumentumfilmezni. Hajdú a Nikon hivatalos nagykövete, szabadúszó, korábban tíz évig dolgozott az Origo fotóriportereként. Neve sokak számára lehet ismerős: többek között sokszoros Magyar Sajtófotó Pályázat díjas, Capa-ösztöndíjas, Hégető Honorka-díjas, Pictures of the Year-díjas fotós.
A műfaji sokszínűség elméletben pont olyan érték, amit minden általunk megkérdezett cég kiemelt a márkanagykövet programjával kapcsolatban. Ez megfelel a globális trendnek is: nemzetközi nagykövetekre keresve ugyanúgy találunk könnyedebb és népszerűbb témákkal dolgozó esküvő- vagy portréfotósokat, mint hírekkel foglalkozó fotóriportereket vagy társadalmi kérdéseket vizsgáló szociofotósokat. Egybecsengenek a célok és a választott márkanagykövetek vágyott tulajdonságai is: az angol nyelvtudás és a rugalmasság mellett jelzőként legtöbbször az „elismert, energikus, karizmatikus, hiteles és szenvedélyes” tért vissza, célként pedig a tágabb fotós közösség inspirálását és gyakorlati segítését, a kapcsolati hálók építését és erősítését emlegették a márkák magyar képviselői.
A márkanagyköveti kooperáció a gyakorlatban általában azt jelenti, hogy a cégek akár hosszú távon, akár projektalapon biztosítanak felszerelést vagy adnak ki tesztre új termékeket, a fotós pedig promóciós tartalmat hoz, brandelt workshopokon és kiállításokon szerepel, előad, zsűrizik, és természetesen posztol a közösségi média felületeken. Rosta-Bata Henriett, a Nikon Magyarország marketingkommunikációs felelősének összefoglalásában mindez azt jelenti, hogy „a fotósok megosztják technikai tudásukat és szenvedélyüket, miközben közvetítik a márka értékeit”. Hajdú D. az előadásokkal kapcsolatban pedig például azt mondja, ilyenkor őszintén beszélnek a gépek hibáiról. „Nem várják el a pr-dumát, és az is jó dolog, hogy a szakmai előéletem validál.”
Melyik fényképezőgépmárka hogyan válogat? Hogyan mérik, hogy megtérül-e egy együttműködés? Ezek a teljes cikkből derülnek ki, amely a Kreatív most újságosoknál levő 2019/04 számában olvasható.
Alább fotós márkanagykövetek gyönyörű fotóiból válogattunk (kattints a galériáért):

Hol találod meg a Kreatívot? Hát az újságosoknál!
Ezekben a Relay és Inmedio üzletekbe szállítjuk a Kreatívot:
Budapest: Allée, MOM, Mammut, Hegyvidék Központ, Aréna, Savoya Park, Campona, budaörsi Tesco, óbudai és soroksári Auchan, Váci utca, Városház utca, repülőtér T2
Batthyány tér HÉV, Deák tér, Kálvin tér, Ferenciek tere, Árpád híd, Örs vezér tere, Déli pályaudvar, Klinikák, Népliget, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Blaha Lujza tér, Ferenc körút megállók
Debrecen (Malompark, Tesco, Árkád, vasút), Győr (Árkád és Győr Plaza), Kecskemét (Március 15. utca), Komárom (Igmándi utca), Miskolc (Tesco, Auchan), Nagykanizsa (pláza), Nyíregyháza (Korzó), Orosháza (vásárcsarnok), Pécs (Árkád), Sopron (Széchenyi tér, Tesco), Szeged (Árkád), Székesfehérvár (Alba Plaza, Auchan), Szolnok (Volán üzletház), Szombathely (vásárcsarnok, vasútállomás), Tatabánya (Vértes Center), Veszprém (Kossuth utca, buszpályaudvar), Zalaegerszeg (Tesco, buszpályaudvar)
Ha inkább online rendelnéd meg a példányodat vagy szétnéznél az előfizetési csomagok között, akkor erre tovább!
Balkányi Nóra