hirdetés
hirdetés

Kicsit nyöszörög, aztán beindul a visszaszoktató gépezet

2018-04-20

Hogyan reagál, mi alapján tesz elénk hirdetést, és hogyan küszködik a Facebook, ha elveszünk tőle minden információt magunkról? Vendégszerzőnk pár napos kísérletbe fogott, és érdekes dolgopkat tapasztalt. Bay Áron, a Mito digitális analitika team leadjének írása a Kreatívon. 

A Cambridge Analytica botrány újabb fellángolása után kezdett érlelődni bennem a gondolat, hogy kipróbálnám milyen a “valódi” Facebook-élmény. Az utolsó lökést Mark Zuckerberg szenátusi meghallgatása és egy szakmabeliekkel folytatott meetup beszélgetés adta.

Ki szerettem volna próbálni, mi történik, hogyha elveszek minden információt a rendszertől, ami alapján hirdetéseket tudna elém tenni. Biztos voltam benne, hogy időigényes lesz 9 évnyi használat után kitakarítani a fiókomat. Olyannyira igazam lett, hogy több mint 5 órát vett igénybe a teljes munkafolyamat. Kiléptem minden böngészőből, töröltem az összes Facebook cookie-t, eltávolítottam a hozzám kapcsolt érdeklődési köröket (több mint 700-ba sorolt be a rendszer), megvontam minden olyan alkalmazás hozzáférését, amire már nem volt szükségem. Töröltem az applikációt, kikövettem a korábban like-olt 280+ Facebook-oldalt és letöröltem minden hirdetőt is, akiknek a hirdetéseivel az elmúlt években kapcsolatba léptem.

Leszedtem az összes kategóriát is amikbe besorolt az algoritmus. Utóbbiban több olyan is szerepelt, ami teljesen téves.

Végül kiléptem az inaktív és számomra már kevésbé releváns csoportokból, illetve az ismerősöket is megszűrtem egy kicsit. Péntek éjjel végeztem vele, utána pedig vártam.

Az első 2,5 napban láthatóan nagyon szenvedett a rendszer. Kor és nem alapján próbált elém hirdetéseket tolni, de mivel ezek nem voltak relevánsak, ezt azonnal jeleztem a rendszernek. Ebben az időszakban talán napi 2 hirdetés jött szembe. A tartalmakkal is rettenően küszködött, igyekezett kitömni a hiányt a feedemben, kevés sikerrel. Aztán a 3 nap után elkezdett magára találni. Hirdetések továbbra sem nagyon jöttek, ellenben beindult a visszaszoktató gépezet.

Először elkezdett teljesen irreleváns csoportokat ajánlgatni, talán lokáció alapján, bár dél-budaiként nehezen értettem miért lépnék be egy zsámbéki csoportba. Néhány ismerősöm megosztásait természetesen ebben az időszakban is like-oltam. Ezen felbuzdulva elkezdett nekem Carouselhirdetés-szerűen oldalakat felkínálni, amiknek a bejegyzései valószínűleg érdekelnének.

Használok különböző chatbot alkalmazásokat, ezért arra vonatkozóan is kaptam ajánlást, hogy milyen hasonló botokkal lenne érdemes interakcióba lépnem. Aztán jöttek az ismerőseim által like-olt, de még inkább a kommentelt posztok, illetve az események, amikre visszajeleztek. Nagyságrendileg 5 nap alatt tudta annyira feltölteni a feedemet a rendszer, hogy érezhetően növekedett a Facebookon töltött időm, ugyanakkor jóval elmarad a korábbi szinttől.

Tanulságok:

  • rettentően sok fake news-t osztanak meg az ismerőseim;
  • az első 2 napban drasztikusan visszaesett a Facebook-használatom, mert nem volt tartalom, fél napig játszottam hűtőnyitogatósat, aztán elfogadtam, hogy üres;
  • kiválóan működik az algoritmus, kevés adatból is idővel magára talált, viszont relevancia tekintetében egyértelműen látszik, hogy vaktában lövöldözik;
  • napi 1-2 óra visszanyerhető a valódi életre;
  • minimális bevételt generáltam Marknak, hirdetéseket továbbra sem nagyon kapok.

Bay Áron

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés