hirdetés
hirdetés
Exkluzív Jedlicska-interjú

Kint mindentől cannes-i oroszlánt vártak

2010-10-22

A Miami Ad Schoolba járt, majd a világ egyik legjobb ügynökségének tartott Goodby Silverstein-nél kapott munkát, nemzetközi díjakat nyert, mégis hazajön a Kirowski társ-kreatívigazgatójának. A sokak által a magyar reklám egyik reménysugarának tartott Jedlicska Márton e-mailben válaszolt kérdéseinkre.

Miért döntöttél úgy, hogy a sikereid ellenére hazajössz?

A barátnőm harmadéves az orvosi egyetemen és már nagyon elég volt a távkapcsolatból. Persze nagyon hiányzott már a család meg a barátok is. Annak ellenére, hogy a nagy hajtás mellett nagyon jó dolgom volt kint.

Mit hagysz hátra az Egyesült Államokban?

A hálózsákomat, sok barátot, és Petert, a szövegíró társamat, az asztalunknál ülve a Goodby-ban.

Jedlicska Márton
Miért épp a Kirowski?

Amikor már biztosan tudtam, hogy haza jövök, akkor ezt jeleztem az itthoni ügynökségeknek és elkezdtünk beszélgetni. Határozott elképzeléseim vannak arról, hogy merre felé kéne mozdulni, és ezeket az elképzeléseket osztotta a Kirowski is. Persze annak is komoly jelentősége volt, hogy a Kirowski Magyarország vezető online/digitális ügynöksége. Az most már azért mindenki számára nyilvánvaló, hogy merre felé tolódik a szakma, én ezt kint már gyakorlatban is láttam. Ehhez viszont szaktudás és tapasztalat kell, ami a Kirowskinál több éve megvan. Az emberek kalapáccsal zúzzák a falakat amiket a szakma magának húzott, és lassan semmi értelme nem lesz atl-ről meg btl-ről meg bármilyen más skatulyázó kifejezésről beszélni.

Milyen céljaid vannak itthon?

Jól érezni magam és kiemelkedő munkákat csinálni. Ezen felül Kázmér Miklóssal (Az Umbrella ügyvezetője, együtt dolgoztunk náhány projekten New Yorkban ahol ő a New York Film Academy-re járt) szervezzük az első Portfolio Night-ot Magyarországon (az Ihaveanidea.com alapítói rendezik külföldön, mára már ötvennél több városban rendeznek ilyet, minden évben egy napon). Az alapötlet az, hogy legyen egy nap, amikor a szakma és a szakmába bejutni vágyok találkoznak és személyesen beszélgetnek.

Mikor kezded meg a munkát?

Hétfőn.

A tengerentúli kapcsolataid megmaradnak?

Persze. Mára a volt osztálytársaim nagy része már dolgozik valamelyik nagyobb ügynökségnél (Ogilvy NY, Saatchi NY, Ogilvy Sao Paolo, Goodby, Crispin, R/GA NY, AKQA SF, Jung von Matt, Strawberry Frog). Van egy 10-15 fős társaság, akikkel majdnem napi szinten tartjuk a kapcsolatot. Ezen felül nagyon sok barátom lett a szakmán belül és azon kívül is, és az iskola vezetőivel is kialakult egy nagyon jó kapcsolat. Az utolsó két negyedévben már több projekten dolgoztam nekik, mint art director és tanácsadó.

Milyen más opciókból választhattál a Kirowskin kívül?

Szerencsés helyzetben voltam, mert tényleg nagyon sok helyről jött felkeresés. Több ügynökséggel baráti/személyes kapcsolatom van, így nem volt könnyű a döntés, de tudom, hogy jól döntöttem.

Tudod már mi lesz az első feladatod?

Egy nagy tender, meg persze megismerkedni a céggel.

Mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit az elmúlt évek során magadra szedtél?

Nehéz ezt egyre szűkíteni, de talán ami a legfontosabb és legrelevánsabb itthon az az, hogy tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és a lehető legjobbat kihozni belőle. Ezen kívűl pedig jobban kéne követnünk, hogy mi van odakint a nagyvilágban. Egyszerűen azért, hogy tanuljunk belőle és annál jobbat csináljunk.

Ki volt Amerikában rád a legnagyobb hatással?

Amerikában Joel Kaplan, a Pereira and O’Dell vezető kreatívja, a Halo Belive és a Whopper Sacrifice kampányainak ötletgazdája, aki az egyik legjobb tanárom volt. Ő tartotta a Digital Campaigns című kurzust. Sok példával és kötelező olvasmányokkal mutatott rá arra, hogy milyen fontos ismernünk a szakmát és, hogyan is müködik ez a digitális világ. Az alapján osztotta be az órákat, hogy hogyan változtatja meg a technika az életünk különböző részeit. Például hogyan változik a zenehallgatás, az olvasás, a film- és játékipar, az utazás stb., és mindegyik témához volt egy brief, amivel a következő lépcsőfokot kellet kitalálnunk egy márkán keresztül.

Rengeteget tanultam Erik Vervroegen-től is, akivel a Goodby-nál volt szerencsém két projekten dolgozni. Tőle az ötletek szűrését és egyszerűsítését lestem el, és azt, hogy hogyan lehet másokat motiválni. De Peter Ampet (Duval Guillaume, Brüsszel) is említhetem, akitől sok egyéb mellett a munka alázatát meg a legjobb ötletekhez szükséges kitartást tanulhattam meg. Volt, hogy három órán keresztül ült mellettünk a padlószőnyegen, amíg ki nem találtunk valami igazán jó koncepciót. Ott nem volt olyan, hogy „szar brief”. Mindentől (és tényleg mindentől) cannes-i oroszlánt vártak. Ezen felül a belga tapasztalataim azért voltak fontosak, mert a piac és az ügyfelek nagyon hasonlítanak a magyar helyzetre és ők ezt ott nagyon sikeresen és jól kezelik.

Figyelted az elmúlt két évben a magyar reklámszakmát?

Követtem kintről is, és szerintem egész sok jó munka készült az utóbbi két és fél évben. Persze lehetne több is, és sajnos nagyon kevés közülük az olyan, amelyik versenyképes lenne külföldön. Amúgy ez sokszor nem az ötleten múlik, mert azok között vannak jók.

Jedlicska Márton blogja a Miami Ad School-os tapasztalairól itt olvasható. Jedlicska Márton kezeli jövő héten a Kirowski Twitter-oldalát.

Szerényi Szabolcs
főszerkesztő-helyettes

Bátorfy Attila

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
hirdetés