hirdetés
hirdetés

Kötelező reklám

A reklámkerülés ellenszeleiről
2006-06-06
A nem különösebben éles (tehát tompa) szemű néző is észrevehette, ahogy alakul a magyar tévék népfrontja: nincs már sok értelme elkapcsolni a reklám alatt, ugyanis az összes csatornán ugyanakkor van reklám. Marad a pisi.

Nyilván lezsírozták egymás közt, hogy mindenki jobban jár, ha nem adunk esélyt a kis rohadéknak kikerülni a reklámot. Viszont fellépett az az izgalmas helyzet, hogy ha mondjuk kétmillióan nézik a Megasztárt, akkor annak a nézettsége az RTL Klub reklámjait tolja meg, mert oda kapcsol először a tisztelt fogyasztó, már amennyiben nem izgatja fel az Adenoxin™-tartalmú bőrébresztő kenőcs, vagy a debilitás sármezején is hason csúszó Soproni-bohózatok.

De azért egy-két kattintással még mindig találok magamnak olyan csatornát, ahol épp műsor megy: nézhetek addig is Hitlert a Spektrumon vagy siránkozó pártkatonát a Hír Tv-n. Általában jobban járok bármelyikkel, mint a fogorvosnak öltöztetett idiótákkal. Ha meg Hitler sincs, akkor nézek Busht a CNN-en. Úgyhogy odaát már készülget a végső megoldás: tiltsuk meg a nyomorult nézőnek, hogy elkapcsoljon! A Philips már dolgozik a tévén, amit hiába nyomkod a gazdája, akkor is leadja a reklámot.

Elkapcsolni csak műsor alatt lehet, reklámblokkban nem, és ezt nem én találtam ki, ez komoly. Sőt szabadalmaztatni is szeretné a Philips, és bizonyára arra számít, hogy ezért majd fizetni fogunk. Gondolom, kötelező lesz. Levonják a fizetésből, kijön két katona, régi tévét leszereli, újat föl, és kuss. De hallhatók voltak ezek a hangok már a Tivo, meg a többi digitális felvevő elterjedésekor: jajistenem, mi lesz itt, összeomlik a világ, hiszen a néző át fogja tekerni a reklámot. Az a szemét. Ahelyett, hogy igenis beszippantana tizenöt percenként öt perc minősíthetetlen hazudozást, egyenesen a filmhez léptet, és azt nézi.

Voltak persze értelmesebb próbálkozások is; egyes hirdetők egyszerűen belobbizták a BMW-t meg a Nokiát a filmbe magába, mások felvetették
a reklámcsík ötletét, de hát a primitív baromállatnak is meg kell szólalnia, ha helyzet van –, és ha valahogy felnyalta magát a csúcsra –, és a primitív baromállat ilyenkor annyit tud böffenteni ösztönből, fogalom nélkül, hogy tiltsuk be.
De akkor ne álljunk meg itt. Mert nemcsak elkapcsol ám az az utolsó söpredék; más módokon is megrövidíti a tévétársaságot. Kimegy például a konyhába. Kimegy vécére. Újságot, tetriszgépet vesz elő, telefonál, ablakon kibámul. Beszélget. Pad alatt levelezik.

Olyan tévé kell ennek az aljanépnek, ami csak akkor működik, ha kezét-lábát bedugja egy lyukon. Kaloda, az kell neki. És el nem engedni az utolsó reklámblokk végéig. Ha sokat mocorog, áramütést neki. Nem lehet másképp tárgyalni azzal, aki elkapcsol a reklám alatt. Viszont ha idáig már eljutunk, akkor tök fölösleges az egész reklámbiznisz: meg kell nekik mondani, mit vegyenek. Sőt, jegyre adni.

Nem tudom, eszébe jutott-e a pánikban bárkinek valami olyasmi megoldás, hogy mondjuk legyen a reklám legalább olyan jó, mint a műsor – nem tűnik megoldhatatlan feladatnak –, hogy legyen változatos, meg szép, meg humoros, legyen jó zenéje, legyen érdekes. Legyen olyan, hogy ne kelljen ostorral verni a nézőt a képernyőhöz. Vagy hogy kísérletképpen legyen a tévékben speciál extrareklámsáv, ahova szart nem engednek be. Amit érdemes megnézni. Á, ez biztos hülyeség. Javíthatatlan álmodozás. Én kérek elnézést. Csak fegyelmezés, az kell ide. Körmös.

Tóta W. Árpád

hirdetés
hirdetés