Kovács úr második kocsija
Az elégedett autótulajdonos nem feltétlenül márkahű
2003-04-01
Ha egy autótulajdonos fogékony a változatosságra, nem feltétlenül választja a régi kocsimárkát, még akkor sem, ha egyébként elégedett, – állítja Szántó Szilvia és Sugatagi Gábor.
Mi térítheti el az alsó és (alsó)közép kategóriás gépkocsi-tulajdonosait és vásárlóit attól, hogy következő alkalommal újra régi márkájukat válasszák? Sokat számít az, hogy az autógyártók milyen újdonságokkal lépnek ki a piacra, milyen imázsalakítással, kommunikációval és értékesítési módszerrel próbálnak a fogyasztókra hatni. A kutatási eredmények szerint azonban a fogyasztók magatartás típusainak szintén meghatározó jelentősége van.
Magatartástípusok
A fogyasztói magatartástípusok az attitűdöket és a fogyasztók külső információk iránti fogékonyságát jelentik. A különféle fogyasztói magatartástípusoknak nagy a szerepe abban, hogy a vásárló hű marad-e a régi autómárkához. A felmérés szerint negatívan hat a márka és a márkakereskedő iránti hűségre, ha a fogyasztó fogékony az őt körülvevő információkra.
A külső információk iránti fogékonyságon belül öt tényező különböztethető meg. Elsőként számít a fogyasztó újdonságok iránti fogékonysága, azaz, hogy mennyire nyitott és figyelmes az új modellek iránt. Másodsorban lényeges a kommunikációra való fogékonyság, hogy a fogyasztó szereti az autóhirdetéseket és odafigyel rájuk. Harmadrészt meghatározó a vásárló imázsra való fogékonysága, tehát, hogy a vásárló számára mennyire fontos az autó imázsa. Negyedrészt meghatározó az autótulajdonos környezete iránti fogékonysága, valamint a referenciacsoport véleménye (a barátainak, kollégáinak és ismerőseinek preferenciái és márkaválasztása). Végül számít a vásárló fogékonysága az értékesítés módjára vonatkozó információkra is (a kereskedők kondícióinak aktív összehasonlítása).
Az autómárkákhoz fűződő lojalitást meghatározza a márka országeredet-imázsának erős befolyásoló hatása is.
Elégedettség márkánként, legnagyobb említés szerint | |||||
![]() | |||||
Meghatározás |
Fiat |
Nissan |
Renault |
VW |
Összesen |
![]() | |||||
Megbízhatóság |
47 |
42 |
43 |
40 |
172 (34%) |
![]() | |||||
Kényelem |
30 |
39 |
41 |
26 |
136 (27%) |
![]() | |||||
Biztonság |
15 |
21 |
16 |
16 |
68 (13,5%) |
![]() | |||||
Kis fogyasztás |
12 |
13 |
19 |
17 |
61 (12%) |
![]() | |||||
Szép design |
13 |
13 |
7 |
5 |
38 (7,5%) |
![]() | |||||
Kis szervizigény |
10 |
7 |
5 |
0 |
22 (4%) |
![]() | |||||
Gyorsaság– gyorsulás |
8 |
0 |
8 |
6 |
22 (4%) |
![]() | |||||
Említések száma + összmintában való részarány | |||||
![]() | |||||
Forrás: a szerző saját kutatása/Gfk Hungária | |||||
![]() |
Magatartás és lojalitás
Az autómárkákhoz fűződő lojalitás csökkenését leginkább a fogyasztói magatartás határozza meg. A vásárlói elégedettség nem mindig vezet nagyobb lojalitáshoz. A változatosságra való törekvés az egyébként elégedett autótulajdonost is más autómárka felé viheti, és ezen még a helyes és pozitív márkakereskedői tevékenység sem tud változtatni.
A külső információk befolyásoló hatásai között leginkább a fogyasztó imázsra való fogékonysága számít. Az imázsra való nyitottság, például az „Év autója” cím, vagy az autóversenyeken való eredményes szereplés befolyásoló hatása erős a kocsivásárlók körében, ugyanakkor, a felmérés szerint az imázsra való fogékonyság nem hat közvetlenül – hanem a fogyasztói magatartáson keresztül – a lojalitásra. Az imázsra való fogékonyság a fogyasztói magatartástípusok között tehát meghatározó, és a márkahűség szempontjából közvetett jellegű. A kommunikációs érzékenység – a különböző autós reklámok iránti figyelem a fogyasztói magatartás által közepesen erősen formálja a lojalitást. Ám a kommunikációs érzékenység hatása is csak a külső információkra való fogékonyságon keresztül vethető össze.
Ha a fogyasztó már döntött egy bizonyos márkáról, és foglalkozik az értékesítés különbségeivel is, akkor az utóbbinak azért még van hatása a lojalitásra. Ha a kommunikáció egyik eleme az árcsökkentés, akkor a vásárló hajlamos súlyozni, a régi márkához való ragaszkodás, vagy a másik márka kedvezményes akciójának figyelembevétele számít inkább. Az értékesítés módja és a márkakereskedés közelsége között gyenge a kapcsolat.
Ha az autótulajdonos nem teljesen elégedett, valószínűleg a márkaszervizről is negatívan fog gondolkodni. A kellemes vásárlási tapasztalatok vagy a szervizszolgáltatással való elégedettség ugyanakkor nem tudja ellensúlyozni magával az autóval való elégedetlenséget.
A vásárlással való elégedettségnek az autó vásárlása után legalább másfél évvel közepesen gyenge a súlya, amely több okra is visszavezethető. Számítanak egyrészt az aktuális márkakereskedéshez kapcsolódó, berögzült asszociációk és attitűdök. Az autóvásárlás alapos információkeresési és döntéshozatali folyamattal jár együtt, ezért ezek az emlékek meghatározóak a későbbiekben is. Másrészt ugyanakkor a korábbi konkrét vásárlási emlékek másfél év alatt torzulnak és eltűnnek. Az elégedettséget meghatározzák bizonyos termékjellemzők is, például a márkaimázs és a formatervezés.
Módszertani kiskáté
|
A kutatás alapja 517 fős minta, amelybe olyan alsó- és (alsó)középkategóriás autót használó tulajdonosok és -vásárlók kerültek be, akiknek Fiat, Nissan, Renault vagy Volkswagen márka volt a birtokukban; újonnan, magyarországi márkakereskedőnél, legalább egy éve vásárolták a gépkocsijukat; és a vásárlás óta már voltak márkaszervizben. |
Szántó Szilvia
Budapesti Gazdasági Főiskola, Nemzetközi Marketing Tanszék, adjunktus
Sugatagi Gábor
GfK Hungária, szolgáltatás kutatásvezető