Közel állt
A Postabank-reklámok története
1999-04-30
A Postabank-reklámok egy korszaka lezárult. „Tiszta bankkal indulunk” – olvassuk az óriásplakátokon, de a régebbi szlogen még a fülünkben cseng. Nem csoda, hiszen több mint egy évtizeden át hallhattuk, nem is kevésszer. Hányszor láttunk életünkben Postabank-reklámot? Feltehetően elég magas szám jönne ki, ha egyszer összeszámolhatnánk valahogy. Már csak önmagában ez az óriási mennyiség is elegendő ok arra, hogy áttekintsük ezek történetét a készítők segítségével.
„A piacra három hónap alatt egyszerűen be kellett robbannunk. Ennek eléréséhez nagyon modern, nyugati színvonalat tükröző, erőteljes kreatív stratégiát alkalmaztunk. A reklámokat arra építettük, hogy a bank az ország rengeteg pontján megtalálható. Végre egy bank, amely mindenhol ott van” – emlékezett vissza Kozma Péter a Kozmo-s időkre. – „Már az első reklámban is az a szlogen szerepelt, amelyet Geszti Péter írt, és egészen máig megmaradt. Mind a szlogennel, mind a képpel a bank kiterjedt hálózatára utaltunk.”
Vándor gyalogol a kietlen pusztában. Sehol semmi. Váratlanul egy postahivatal nő ki a földből. A vándor elégedetten feldob egy ezüstgolyót, majd besétál. „Minden út hozzánk vezet.”
Ugyanaz a férfi a postán. Csinos nők még csinosabb nőkké változnak át az ablak mögött, amerre csak nézünk. „3200 lehetőség…” – és mind jobbnál jobbak.
A reklámok továbbra is azt sugallják, hogy egy nagyon nagy bankról van szó. A jól bevált golyó-jelkép mellett már egy férfi is megjelenik a reklámokban. „A szereplő Müller Péter, aki az operatőr, Kapitány Iván osztálytársa volt a főiskolán. Kitaláltuk, hogy Mütyi jól mutatna a reklámfilmekben. Ezután ő lett az általános imidzsreklámok főszereplője. A golyót érdemesnek tartottuk meghagyni az embléma részeként, hiszen az emberek számára már ismertté vált a bank jelképeként” – mondta Kozma Péter.
Egy játékmackó vallomása a traktor előtt, enyhe tájszólással: „Én azért vettem Postabank-jegyet, mert nem kellett messzire utaznom, hogy befektessem a pénzemet.”
Egy következő filmben pedig mackó az irodaszékben íróasztala előtt, komoly üzletemberként. Felbukkan a reklámokban ez a kedves, aranyos mackó. Lehet szeretni, mindenki magáénak érezheti. „Háromféle reklámstratégiában gondolkodtunk” – folytatta Kozma Péter. – „Az imidzsreklámok mellett a mackó személyével megjelent a reklámok második csoportja is. Ezekben azt igyekeztünk kifejezni, hogy mi tényleg, igazán közel állunk mindenkihez. A reklámok harmadik csoportja főleg az üzletembereket célozta meg. Ezek absztraktabbak voltak, és mindig fekete-fehérek.”
„Hé, emberek! Valaki elvesztette a betétszámlakönyvét!” – kiabálja egy nő a tömegben. A tömeg egy emberként lendíti a magasba számlakönyvét. Mindenkinek van, egyetlen férfinek üres a keze, Mütyinek.
Ekkor már az Akció készíti a Postabank reklámjait. „Amikor az Akcióhoz kerültek a Postabank-reklámok, a kiterjedtség hangsúlyozása mellett fontossá vált az is, hogy más, lényeges üzeneteket is továbbítsunk az ügyfelekhez. Az emberek ugyan be tudták azonosítani a bankot, de nem emlékeztek a konkrét szolgáltatásokra” – magyarázta Geszti Péter, az Akció kreatív igazgatója. – „Az első nálunk készült reklámban már a szolgáltatás, illetve maga a betétszámlakönyv került a középpontba.”
„Ezt egy életen át kell játszani…” – szól Presser Gábor fülbemászó szerzeménye Hevesi Tamás előadásában. A színpad fölött felirat: „Táncolj velünk, ha igazán közel állunk hozzád!” A fiatalok táncolnak, Mütyi a zenekarban gitározik.
„A négy az egy meg egy meg egy meg még egy…” – egy újabb vidám dalocska. Férfi erőművészek, majd nők, majd kisfiúk, majd kislányok csíkos tornadresszben énekelnek. A Postabank négy százalékkal emelte a kamatot.
„Nyisd ki, nyisd ki újra a szíved…” – a legbolondosabb Postabank-reklám, itt a tavasz, hű, de jó, ráadásul a bank a betétszámlakönyvek kamatát is megemelte négy százalékkal.
Ezt követően jött egy rock’n’roll korszak a Postabank-reklámok történetében. „Ez a »szenzációs négyes« és a »nyitnikék« reklámok időszaka” – mesélte Geszti Péter. – „Ekkor ugyanis a bank kérésére muzikálisabb reklámok születtek. Ezek a reklámfilmek kreatív szempontból jóval merészebbek, könnyedebb hangvételűek, mint amelyeket például egy nagy nemzetközi bank megengedett volna magának. Annyira népszerűek lettek ezek a hirdetések, hogy az emberek egy idő után elvárták, hogy a Postabank-reklámok szórakoztassák őket. A „szenzációs négyes” egyetlen és legfontosabb mondanivalója a négyszázalékos kamatemelés volt.”
Két kisgyerek sétál be egy múzeumba. A falon függő képek – amelyek valójában az előző reklámok szereplőit ábrázolják – megelevenednek előttük. A múzeumőr szerepében Mütyit láthatjuk.
„A múzeumban játszódó reklámfilm az előző szakasz lezárását jelenti, a Postabank saját reklámtörténetének feldolgozásával. A bank nem hozott ki új konstrukciót a piacra, hanem egy újfajta imidzset szeretett volna, ezt a határvonalat jelképezte a visszatekintés. Ezután találtunk rá Kedves József figurájára, ekkor következtek a Reviczky Gábor főszereplésével készült reklámfilmek.”
A Mindent vagy semmit című műsorhoz hasonló vetélkedőn a férfinek nem jut eszébe a Postabank neve, pedig már ott van a nyelvén, de sajnos lejár az idő. Hál’ istennek maradt még egy lehetőség, a reklámnak folytatása is van. Most már nem kockáztathat a játékos. Mindig a Postabankra gondol. „Ez nem lehet kérdés.”
„Kifut a tej, sürget a főnök, rohan az idő, kerget a tatár…” Reviczky Gábort láthatjuk kétségbeesve, amint valóban menekül a tatárok elől, pedig még a pénzügyeit is el kell intéznie. Ez utóbbit megoldja helyette a Postabank.
„A vetélkedős játék egyfajta kikacsintást jelentett a nézők felé. Egy picit idézőjelbe téve működtek ezek a reklámok. Éppen aktuálisnak számított a téma, ugyanis ekkoriban tetőzött a tévés vetélkedőmánia. Az emberek egy része szerette és nézte, más része viszont ostobának tartotta ezeket, és nevetett rajtuk. A Reviczky-féle sorozatban a legjobb és legnépszerűbb a telebank hirdetése lett. Úgy gondolom, ez a reklám sikeresen ötvözte az imidzs és a konkrét szolgáltatás megismertetését.”
Egyszerű fehér alapon egyetlen mondat: „Tiszta bankkal indulunk.”
„A bank körüli botrányok következtében a reklámok által sugallt imidzs véglegesen elszakadt a valóságtól. Az utolsó hirdetés nem megrendelésre készült. Egy régebbi ötletem volt, amelyet egy marketingmegbeszélésen előadtam. Amikor a bank új vezetése munkába állt, szóba került, hogy valahogy ki kellene fejezni a bank változásait a hirdetésekben. Ekkor jött képbe ez az ötlet. Az új kampány a sajtóban és óriásplakátokon zajlott” – mondta el végül Geszti Péter.
Hogyan tovább? Mikorra ez a cikk megjelenik, már látható a folytatás. A reklámokat továbbra is az Akció készítheti.
Márk Szonja